Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 287572 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

BjörnS  
#780966 Då rekommendera ni alltså att jag skippar prio-ventilen och bara seriekopplar de två ventilpaketen?

Tror ni att även stegmatarens hydraulmotor till sågen klarar sig med ½” BC60?

Mekaniska ventilpaketet som jag har nu har ¾” anslutningar och en ¾” returslang.
1669580129_820db8bd-1c27-4cc7-912a-035456abd18d.jpeg

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paavo25  
#781004 De var ju en lf 40 som ej är ett prosessorhuvud ut i kranspetsen?

Då, om ni går till en plc så borda de ju gå så enkelt att plc burken säger, vilken funktion som hälst, då även öpnna/stänga nånting så den prioriterar flödet till stegmataren? Liksom vilken som helst funktion på stegmataren, så tar den allt, om ej i användning, då fungerar kranen normalt?

Plc, om ni redan har el, kunskap så ja för all del! Men om ni ej vill kan eller annors så blir de bara mer som kan krångla och som behöver omsorg, då glöm det helt.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

BjörnS  
#781558 Hur skulle ni placera stegmatarens funktioner?

Fördelar de på två spakar eller alla på en?
Andra alternativet är då med en extra knapp som aktiverar en 6-vägsventil.

1669977531_spak_stegmatare_1.jpg
1669977664_spak_stegmatare_2.jpg

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paavo25  
#781584 Om plc, då så som hypro, är de framåt-matning fram, mot dig-backa, hur var såg, hur var öppna/stänga? är de som på min hakki att varannan g öppna helt, varanan g stänga?

Om ni vill ha manuelt, lik klabbmaskinerna?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paavo25  
#781691


Halv läste denne topik igår, för att få inspiration att bygga min plc låda, eller ens far till skogs. I denne film, aktören en ca 50 gubbe med xxx ha skog i östra Finland, savolaxare. Ryggont, och hakkikran på en by smeds vagn var utgångs läge. köpte stegmataren som genast prövade så som filmen visar. Rev loss hakki kranen från vagnen, hängde patun under, de kommer träd! Hot om massvis snö, patun loss, hakkin på vagnen, hastigt fler timmas jobb. Han köpte en kran till! Mf var huggare, kedar fram, frontvikter, ett fällhuvud. Liksom avbetalning lite uppgradering. Sen köpte han en äldre fiat framför vagnen, kedjor och upprustning. Gamla vagnen uppgraderades till keslapaket. Fiaten oppgraderades till valmet 8050. Följande steg, han gick med i ett andelslag och har ne tillgång till en rigtig Ponsse hs 16!

Vilken utväklig på några år och därtill tubare.
Från honnom jag även ville ha prosessor, från första början den skulle få gagn under sig, massa detaljer jag snappa upp av honom och komentarerna. Sponsorsaker, han fick en batteri såg, att enbart fälla de träd från mellanzonen, ytterst fikst de med en batterisåg. Men negativa komentarer de dummaste di sett, ytters negativt, fler år han nu kört batterisåg utan problem, ändå gnälls de om att en stor tung såg åt en gubbe med ryggont....

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

dejvi  
#786726 Ni som kör med patu/kesla 40. Vad bör flödet vara för att få fart i steget?

Hade tänkt satsa på en 82cc pump, direkt driven på 1000 varvs kraftuttag. Kran körs på traktorns egen hydraulik, med passligt motorvarv för krankörning skulle den externa pumpen leverera ca 72 l/min. Enligt manualen ska man inte överskrida 60 l/min (sågmotorn o ventilbordet var inte dimensionerad för större flöde)

Men men, blir väl lite värmeförluster o ev lite ryckigare spakning. Eller har ni några synpunkter på att inte gå över 60l/min?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#786741
dejvi skrev:Ni som kör med patu/kesla 40. Vad bör flödet vara för att få fart i steget?

Hade tänkt satsa på en 82cc pump, direkt driven på 1000 varvs kraftuttag. Kran körs på traktorns egen hydraulik, med passligt motorvarv för krankörning skulle den externa pumpen leverera ca 72 l/min. Enligt manualen ska man inte överskrida 60 l/min (sågmotorn o ventilbordet var inte dimensionerad för större flöde)

Men men, blir väl lite värmeförluster o ev lite ryckigare spakning. Eller har ni några synpunkter på att inte gå över 60l/min?

Högre flöde är givetvis bättre. Men du bör inte gå för långt utanför det flöde som ventilpaketet är dimensionerat för. Värme och höga returtryck invärtes i ventilen är inte bra. Exakt var gränsen går vågar jag inte svara på då jag inte besitter denna kunskap till fullo. @Morgan Nordin eller @AKKAMAAN kan nog ge en fingervisning om detta, helst om du talar om vilken ventil du har.

För att få flyt bör du ligga på max vad som rekommenderas. Eller byt till en ventil som klarar högre flöde.

Det är även viktigt att ha tillräckligt grova slangar både till och från ventilen samt till maskinens oljeslukande funktioner. I stegmatarens fall blir det utskjutet och sågmotorn. Övriga funktioner kräver inte lika högt flöde.
Till ovan nämnda funktioner krävs minst 1/2" men 3/4" hade inte skadat. Särskilt sågmotorn mår bra av en stor ledning på retursidan. +sidan på utskjutscylindern skulle även den må gott av större ledning än -sidan. Detta pga att när kolvstången går tillbaka får du vid 60l/min ett returflöde från cylindern på 100-120l/min.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

dejvi  
#786764 Jå, det är just gränsen jag är ute efter... Var går den? 😅

Vad kör ni andra med för flöden?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#786830
dejvi skrev:Jå, det är just gränsen jag är ute efter... Var går den? 😅

Vad kör ni andra med för flöden?

Det går inte svara på var gränsen går om man inte vet vilken ventil maskinen har.

Patu/Kesla har använt minst två olika ventiler genom åren. De jag känner till är Finnrotor LSV50, byggt för 50l/min. Hur de tänkte där kan man undra!
Den andra är Danfoss PVG32. Vilket flöde den är byggd för är jag lite osäker på, men hittar siffror som tyder på 100l/min eller mer beroende på konfiguration. Men det får någon som är insatt i ämnet svara med större säkerhet på.

Jag kör med 60l/min eller kanske lite drygt det. Detta vid strax under 1000varv på motorn. Dock kräver detta en traktor som har tillräckligt vridmoment på så låga varvtal. Men det gör gott för bränsleförbrukningen.
Stegmataren har en elstyrd NG06 ventil och är seriekopplat med kranens Hydrocontrol D3M.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786840 D3m är väl för 50 lit flöde egentligen, jag fick iaf varm olja när jag tryckte igenom dryga 60 min/lit genom min ventil med hydralservo till kranen

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#786846
gnisten83 skrev:D3m är väl för 50 lit flöde egentligen, jag fick iaf varm olja när jag tryckte igenom dryga 60 min/lit genom min ventil med hydralservo till kranen

Rekommenderat max flöde är 55l/min. Men skall enligt kunnigt folk vara bättre än Finnrotors FRV60 som sägs vara byggd för 60l/min. Hittills har jag klarat mig bra. 60l olja i tanken och en tank med relativt stor plåt-yta som kan leda bort värmen.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Anawilliam850  
#786849 De kan också vara användbara för att mata djuren med jämna mellanrum under dagen, vilket kan vara särskilt användbart om du inte kan vara i närheten och mata dem själv. Stegmatare kan komma i olika storlekar och kapaciteter, beroende på storleken och antalet djur som ska matas.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

svampbob  
#786852
Anawilliam850 skrev:De kan också vara användbara för att mata djuren med jämna mellanrum under dagen, vilket kan vara särskilt användbart om du inte kan vara i närheten och mata dem själv. Stegmatare kan komma i olika storlekar och kapaciteter, beroende på storleken och antalet djur som ska matas.


Gubbar!
Att ni inte har tänkt på det tidigare 🤣

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786853
JohannesG skrev:
gnisten83 skrev:D3m är väl för 50 lit flöde egentligen, jag fick iaf varm olja när jag tryckte igenom dryga 60 min/lit genom min ventil med hydralservo till kranen

Rekommenderat max flöde är 55l/min. Men skall enligt kunnigt folk vara bättre än Finnrotors FRV60 som sägs vara byggd för 60l/min. Hittills har jag klarat mig bra. 60l olja i tanken och en tank med relativt stor plåt-yta som kan leda bort värmen.

Köpte en EX38 istället

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#786854 Utan tvekan en mycket bättre ventil på flera sätt. Men dyrare också. 😉

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).