Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 285877 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293873 Som rubriken antyder, är jag nyfiken på hur mycket ni som har stegmatare, eller annan typ av processor, använder den och till vilken typ av jobb. Skulle ni klassa det som en kul leksak, en bra att ha grej, eller rentav en förutsättning för att bedriva den produktion du har. Ångrar ni att ni köpte den?
Jag har till och från varit mer eller mindre sugen. Jag hugger ca 100-150 m3t brännved per år.Lite olika typer av huggning, allt ifrån mindre gallringar, allmän skogsvård till underhuggning innan avverkning.
Skulle en stegmatare,typ Kesla, underlätta detta jobb. Duger den till mindre slutavverkning, typ 100 fub.
Jag inser att man rent ekonomiskt inte kan räkna hem den på dessa volymer, eller kanske inte på några volymer alls, men ni som har en, är ni ändå nöjda att ni köpt den? Ni som går i samma tankar som jag, hur ser era argument för/emot ut. Mina förhoppningar är att kunna köra längre dagar, är helt slut efter 4-5 tankar. Dessutom är det lite av en säkerhetsgrej då jag är ganska mycket ensam i skogen.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

Sture Andersson  
#293874 Ska bli intresant följa svaren på dina fråger funderar på samma .Nåt jag funderat på är när man ska galra
med en son och kanske bara får tag i ett trä åt gången sen måste man flytta för att få tag i nästa.Då käns det som det gott fortare ta sågen direkt när man fält och kvistat med.Däremot om man slutaverkar och kan ta fram massor av träd på samma ställe då måste det vara suveränt.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

aalg  
#293880 instämmer med föregående, jag vill också hitta något sätt att slippa ifrån motorsågen i allafall kvistningen vore skönt att slippa. Som JF skriver så blir man ganska fort trött när man inte använder sågen så ofta, så jag ser det också som en säkerhetsgrej. Jag ser största vinsten i att kunna hugga små poster själv, där etableringskostnaden äter upp största delen om man ska ta dit en maskin.
Blir spännande att följa tråden.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293899 Har en äldre niab (svart) som jag använder till vindfällen på slutavverkningsskog ( ca 40 i diameter) likväl som 1a gallring. Fördelen är ju att man får virket i fina och samlade högar vilket underlättar skotningen enormt. Att man dessutom kan lägga ihop riset i högar gör att den passar bra när jag kör på betesmark där riset ska bort!
Till klena gallringar har jag dock en wimek g30 som jag föredrar pga rullmatning

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

foton  
#293915 Jag har en Naarva 2000-25 som monteras på en grävare 3,7 ton med stållarv. Har monterat av stickan och istället byggt ett utskjut uppe på bommen. Den används till all avverkning på fastigheten. De grövre träden fäller jag med motorsåg, men oftast går det att lägga på aggregatet och kvista direkt Jag klipper även röjningar. Skall kanske påpeka att i skogen finns ett vägnät med ca. 25 m. mellan vägarna.

Användarvisningsbild

Beskriv till vad, och hur mycket

stegmaster  
#293923
foton skrev:. Har monterat av stickan och istället byggt ett utskjut uppe på bommen. .


Har du ingen bild på det foton?? Det hadde vore roligt att se.

Annars kör even jag med et Naarva 2000-25 på en 5,5t maskin.
Aggregatet kostadet nytt 100tkr år 2005, så ingen fara med ökonomien i det.
Grävaren hadde jag haft oavsett. Bytar mellan aggregat och skopa på 2-3min.
Hugger alt jag kommer åt då virket ska vara til ved.
Brukar bli ca 50fub, men varierar en del från år til år. Hugger ju endast några mnd. på hösten före snöen kommer.
Slenger med några bilder.

20140324_103831.jpg


20140324_114927.jpg


20140920_155631.jpg


20140920_155622.jpg

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293958 Kommer nog köpa en så småningom nu då skördaren är borta. anledningen är att slippa plumsa i snö på vintern för gallring/vedhuggning. Är ju vintern man har mest tid att vara i skogen.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293962 Har en Arbro stroke att hänga på kranen när de behövs.
Hugger 400-500fub i snitt, köptes för gallring men mest volym har nog mest varit stormfällt.
Tar ca30cm grövre rotkapas med motorsåg och ev kapas först stocken med om de är grovt

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

ÅsaNisse  
#293967 Har en Patu 40LF med 6,5m kran som gått 1200m³to i Gudrun, ytterligare 400m³ i Per + senare gallringar.
Den gör sig bäst i gallring med en traktor som man åker baklänges. då har man perfekt arbete. Först gå med sågen och fäll mot den tänkta vägen och när tanken är tom eller svettremmen full så sätter man sig i traktorn och arbetar upp timmer och ved var för sig o olika högar. Sen bara hen och hämta kärran för att lasta högarna.
Hade lite problem förra vintern för då gick en rörsprint av i en bultlåsning. Först och enda reperationen.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293987 Tack för svaren. Jag drar slutsatsen att ni är nöjda med era köp och inget ni ångrar. Ni som har grävare som redskapsbärare, hur är det med stabiliteten? Och framkomlighet? Jag har en 5,5 tons IHI men jag känner spontant att det borde bli lite gungigt att ta ett träd långt ifrån maskin. Och framkomligheten känns sådär, blir det inte mycket larvande fram och tillbaka i en gallring? Gör inte banden stor åverkan på rötterna? Min grävare har inte heller någon dieselvärmare så det talar också emot. Däremot ser jag fördelen att man eliminerar allt manuellt arbete.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293989 ÅsaNisse, köpte du din Patu i samband med Gudrun eller hade du den redan?
Hur mycket använder du den när det inte är storm?
Senast redigerad av JF ons 15 okt 2014, 21:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293990 ÅsaNisse och Getost, ni går inte i funderingar att byta mot nåt kranhängt? En annan fråga, har ni lätt att bli av med eget avverkat virke? Jag har bara sålt till Mellanskog och de vill hellre ha avverkningsuppdrag än leveransvirke

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293991 Till alla, vad skulle alternativet för er vara om ni inte hade er processor? Fler timmar manuellt jobb eller leja bort? Mitt syfte är egentligen inte att minska antalet dagar i skogen utan snarare öka produktiviteten på mig. Dels genom längre dagar, dels genom snabbare upparbetning. Bli mer självverksam helt enkelt. Ett litet aber är att jag bara har en traktor som duger i skogen. Men det är väl inte hela världen att byta bort Deutzen:-) Å andra sidan har jag avtagbar kran så jag skulle kunna skifta mellan processor och kärra. Kan ju skota med kranen i trepunkten i värsta fall om man måste skota lite mellan varven.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293996 ÅsaNisse, man fäller alltså mot vägen? Jag trodde man fällde från vägen för att kunna börja i storänden. Om du fäller mot vägen, måste du inte dra hela trädet över vägen då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293998 Några fler här inne med processor som vill dela med sig av sina erfarenheter?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).