Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 287575 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Mosseboskog  
#821981 Jag är inne på fjärde säsongen med keslan i trepunkten så det vet jag hur de är.
Mina marker är ju småland så sten är tätt förekommande så tycker det sliter både på stegmataren och traktorn att ha det så därför jag funderar på en separat vagn. Är inte sugen på att ha den på skogsvagnen pga att jag vill ha lätt att plocka bakom och kranen när stegmatare i gallringen.
har funderat på att bygga egen men inte haft tiden till det men nu när jag såg denna blev jag sugen på att handla därav frågan om någon hade erfarenhet av just den vagnstypen. Så tack för input "skogsliv". är det ditt ekipage man ser på bilderna?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Skogsliv  
#822195 Ja det är mitt ekipage på bilderna om du menar det som weimer lade ut på Blocket nyligen . Just detta att kunna plocka smidigt bakom vagnen när man gallrar var ju en stor anledning för mej också att ha en kort vagn . Tycker faktiskt det funkar bättre nu än när det hängde i trepunkten pga att sikten blev bättre när kranen kom en bit ifrån traktorn . Sen blev det smidigare också att göra instick i sidled från stickväg vid behov . ramstyrningen gör ju att det blir smidigare backa in i luckor och skapar även fler möjliga vinklar att mata igenom träd . Det är ju inte alla träd som ligger helt perfekt fällda .varje fall inte hos mej 😁

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paavo25  
#822274 Har eegenbygd vagn till tvåstegs prosessor, vagnen blev lite för lång, kapades en aning, kanske bättrades. Agregatet långt bak med kran på traktorns bakbrygga kom i mitt fall att i gallring så rätt ofta träde närmast kör stråket är i fara för plockning av träd blir ju snett jmf hypro 755 som har kranen mycket nära agregatet. För kort så blir dom ju besvärliga att backa. Andra besvärligheter med vagn , däcken, vått eller hal snö, vagnen far ju nedförs, et ditåt man vill. Nya färska m+s däck eller kedjor? Små kedjor till hålla reda på dit i kvist högen ännu? Stabilitet, en kvistigare träd med snö osv kan nog välta vagnen.

Bilder på min rullmatade hakki 400 med vagn hittar ni detta forum. Nu småningom konventeras hakki prosesor inklusive 7m kran till hjullastare, orket samt övrigt så ved gallring görs nog ännu i år bogserad efter county skogstraktorn.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Mosseboskog  
#822318 Ja det var dom på blocket jag menade, ser bra ut.
Nu hoppas jag att det blir lika bra som jag tror och tänker att det ska bli för beställde en igår.
Hoppas på leverans innan jul!

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Skogsliv  
#822396 Ok va kul ! Får gratulera då och hoppas du blir lika nöjd som jag . Om den håller ihop I tid o längd får väl märkas . Har ju som sagt inte kört jättemycket än men väldigt nöjd med hur den beter sej i skogen varje fall . Stabiliteten tror jag inte blir nåt problem varje fall . Det jag kört hittills har ju varit andragallring i löv med mycket ganska grov asp och björk . Är bara stödbenen nere ordentligt så drar den fram det mesta . Har bara fått den att lätta med ena hjulet en gång när jag skulle dra upp en stor asp som låg nedanför en slänt på full räckvidd . Där gick gränsen så fick backa lite närmare först . Innan jag fått hem vagnen så tänkte jag först vätskefylla däcken men känner inget behov av det nu när jag testat en del . Jag är nog lite mer orolig för hur vridhuset på kranen kommer hålla i längden isåfall . Måste fresta rätt ordentligt att lyfta fram hela träd .

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822412 Nu är det många år sen jag postade något på SFO. Så här kommer en uppdatering.
Dagen till ära har jag provkört mitt nya inköp Patu LF 40 och är mycket nöjd 😀

Det som jag funderar på är vilket tryck ni har på kvistknivarna?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Skogsliv  
#822472 Jadu det har jag ingen aning om faktiskt . Bara att erkänna att man inte läst på så mycket hur grejerna funkar . Men här finns många som har mycket bättre koll på det än jag så det får väl nån annan svara på 😅

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#833034
Dalle skrev:Det som jag funderar på är vilket tryck ni har på kvistknivarna?

50 bar står det i instruktionsboken.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).