Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 289050 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473663
paan14 skrev:Kul projekt och fina bilder och bra byggt på längdmätningen! Hur har du löst diametermätningen?

Som fritidshuggan2 har gjort ska skicka bilder på det sen har inte möjlighet just nu

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

fritidshuggarn2  
#473664 Finns bilder på sidan 29 i denna tråd[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

fritidshuggarn2  
#473665 Rull matad hade ju varit bra . Men det är allt runt omkring som tar tid . Inte så mycket hastigheten genom maskinen[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473691 Sant. Fällning och vinschning är det som tar mest tid. Men det skulle inte skada om matningen gick fortare när trädet väl är framme. :wink:

Hur fungerar den elektriskt styrda modellen? Är det proportional eller bara el on/off?

Om jag inte sett helt fel använder Hypro 450XL samma spakar för kran och processor, hur funkar detta? Dyr lösning? Har sett en del som har flerspak till kranen samt flerspak till processorn. Blir väldigt många spakar i hytten och ett tungt paket.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473695
JohannesG skrev:Sant. Fällning och vinschning är det som tar mest tid. Men det skulle inte skada om matningen gick fortare när trädet väl är framme. :wink:

Hur fungerar den elektriskt styrda modellen? Är det proportional eller bara el on/off?

Om jag inte sett helt fel använder Hypro 450XL samma spakar för kran och processor, hur funkar detta? Dyr lösning? Har sett en del som har flerspak till kranen samt flerspak till processorn. Blir väldigt många spakar i hytten och ett tungt paket.

Det beror på hur man gör titta på mina bilder längre bak i denna tråd har monterat fast mitt ventil paketet som är till processorn och har snabbkoplingar till den behöver aldrig ta bort det sen har jag lågtryck servo spakar till kranen som är till vagnen. Hade gjort så på min gamla traktor Som var 6300 Valmet twintrac finns också bilder i någon tråd

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

fritidshuggarn2  
#473697 Hade den nya modellen fe tror jag den heter hade jag köpt den i stället. Ventilpaket är väldigt tungt och klumpig men funkar bra till det jag håller på med .
Jag kör bara en dag på helgen och då måste allt funka .
Slutar längd eller diametermätning funka kan jag köra ändå. Det kan man inte på en rullmatad [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES] .

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473699 Rätt tänk fritidshuggan2 jag har också bara min fritid att köra på så då vill man att det funkar

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473700 Kom att fundera på en sak med längdmätningen:
Om det skulle slira på stammen så så blir väl mätningen fel? I och med att man flyttar sågen fram och tillbaka. Om jag tänker rätt skall man kapa innan man vänder tillbaka för nästa steg. Men om klona skulle halka vet inte mäthjulet om detta, för om jag ser rätt sitter mäthjulet på den stationära delen. Eller tänker jag helt fel?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473701 Det jag körde föra helgen så kapade jag när såghuvudet var i det innersta läget och då blir det rätt annars nolla man längd mätningen i yttersta läget och läger på en meter mot vad som visas på displayen och då blir det också rätt . Funderade lite på det i helgen om mäthjulet följde med såg delen ut och in så hade man kunnat kap i vilket läge som helst om jag tänker rätt

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473703 Så blir det ja, tänkte lite bakvänt. Jag kan se en fördel med att kapa längst ut då virket inte hamnar på vägen.

Att sätta rullen på sågdelen är nog det enda rätta. Det är ju sågen som är nollpunkten och det man utgår ifrån. Och så visar displayen alltid rätt.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473704 Jag brukar alltid kapa längst ut gjorde alltid det när jag hade dom gamla grejerna. Nu är det andra grejer och en stegmataren som inte finns längd och diameter mätning på original som jag byggt själv och har bara kört en helg med detta system så jag måste lära mig hur jag ska utnyttja det digitala mätsystem på bästa sätt

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473706 Förstår att du vill ut och köra och inte skruva. :wink: Men det ser inte ut att vara så svårt att flytta den till sågsidan. Bara nya hål att skruva fast den i samt längre kabel. Alla andra har ju mäthjulet på den sidan...

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473707 Arbron har sitt mäthjul på sågdelen men där är de även den fasta delen och knivarna som rör sig.
Den gamla längdmätningen med givare som räknade hål i bommen var hopplöst om frammatningen slirade, då blev bitarna förkorta
Senast redigerad av gnisten83 fre 22 sep 2017, 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473710
gnisten83 skrev:Arbron har sitt mäthjul på sågdelen men där är de även den fasta delen och knivarna som rör sig

Om jag nu inte tänker helt fel så spelar det ingen roll om sågdelen rör sig eller sitter still, bara mäthjulet sitter på samma som sågen. För då registreras både trädets rörelse och om stegmataren halkar så registreras även detta.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473711 Menar de mest för att slippa få en lång rörlig kabel till som måste skyddas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).