Verkstan

Ultraljudstvätt

36 inlägg 51498 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ultraljudstvätt

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162281 Har själv en mindre utlraljuds tvätt och bruakr köra det mest i den, dock förösker jag alltid först plåsa av sakerna med tryckluft, det sliter för mycket på vätskan om det är för mycket klet med i från början.

Torka av sakerna först med t-röd och blås av dem med tryckluften.
Lägg sedan ner i badet, obs viktigt att använda rätt vätska för det man skall tvätta.
Ta upp blås av med tryckluft.
Kristallklart.

I min renoverings tråd av 3120 kan du se hur de delarna som jag tvättade blev.

OBS Kör aldrig kjedor där i, det tar bort oljan mellan lääkarna och kan leda till kjedje haveri.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

jnse  
#175785 Nån som har tips på medel man kan blanda till själv, för ultraljudstvätt, när man vill få bort fett/olja?
De medel man köper är ju hur dyra som helst (tycker jag).
Själv kör jag oftast bara med vatten och lite Yes. Har även testat med diskmaskinstabletter och tvättmedel för tvättmaskin, men inget biter riktigt bra på fett och olja.
Fördelen med medlen man köper, är ju att fett och olja flyter upp till ytan, så som jag kör så sjunker det till botten (eller till botten på saken man försöker rengöra).

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175792 Diesel?

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

jnse  
#175876 Fungerar ultraljudstvätt bra med diesel?
Tänkte ifall den är "för tjock" för att ska ska kunna fungera som tänkt.

Men fyller man 10 liter diesel i tvätten, då bör ju hela garaget lukta diesel sen :-/

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175879 Vet ej kolla först med nån som provat.

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

Skogshuggarn  
#175938 Diesel kan fungera bra som "förtvätt", men i ultraljudstvätten?,,,,det lär även lukta en del. @-)
Tänk även på att "sediment" (mao "skit"), i botten på tanken kan försämra tvätteffekten.

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211462 Dags att lyfta tråden lite!

Nu tänker jag investera i en ultraljudstvätt. Prisidé runt 4000 kr. Valet står främst emellan biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tt-191542/ och en mindre från P&T http://www.verktygshopen.se/ultraljudst ... ter/1001-0

Fler förslag i den prisklassen?

Avatar Fallback

Re: Ultraljudstvätt

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211464 Verkar vara värme i den senare så jag hade kört på den.

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

totte  
#211473 Kan då inte se att det står nåt om värme i verktygbodens. Tycker den är väldigt liten invändigt, inte större än en hygglig matlåda. Sen har man ju ingen aning om kvaliteten, men Biltemas maskiner brukar väl vanligen funka.

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211477 Verktygshoppens variant har i alla fall uppvärmning (max 70 grader Celsius). Sedan är den ju klart mindre än Biltemas variant, men kanske bättre kvalitet i gengäld?
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 12 feb 2013, 13:26, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Ultraljudstvätt

Robertberg  
#211483 Jag har knappt använt min sedan jag köpte den, så till vårat bruk är nog kraftigare grejer att rekomendera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211485 Obantteg! Varför har du knappt använt din ultraljudstvätt?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

totte  
#211505
Niking skrev:Verktygsbodens variant har i alla fall uppvärmning (max 70 grader Celsius). Sedan är den ju klart mindre än Biltemas variant, men kanske bättre kvalitet i gengäld?
/Niklas


Nej, det står ingenstans att den har uppvärmning, det står bara att maxtemperaturen är 70 grader. Men det går ju att ringa och fråga, eftersom det är oklart.

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211548
totte skrev:
Niking skrev:Verktygshoppens variant har i alla fall uppvärmning (max 70 grader Celsius). Sedan är den ju klart mindre än Biltemas variant, men kanske bättre kvalitet i gengäld?
/Niklas


Nej, det står ingenstans att den har uppvärmning, det står bara att maxtemperaturen är 70 grader. Men det går ju att ringa och fråga, eftersom det är oklart.


Jo, kolla i produktspecen:

Avtappningsventil: Ja
Bärhandtag: Ja
Dimension tank: 233x130x150 mm
Effekt: 100 W
Finmaskig trådkorg art.nr: 1551041
Frekvens: 40 Hz
Lock: Ja
Max temperatur: 70 grader C
Mått LxBxH mm: 290x168x288
Uppvärmning: Ja
Vikt kg: 5,0
Volym: 4,0 liter


Källa: http://www.verktygshopen.se/ultraljudst ... ter/1001-0
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ultraljudstvätt

totte  
#211557 Ja se på tusan, den raden missade jag, trots att jag glodde flera gånger :oops: :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).