Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 239209 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

tallen100  
#218741 Nja jag har aldrig sett nån sån bromsfunktion på timmerdoningar iaf.. brukar göra som slurfi skrev köra mad enbart framkälken om det är för brant.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

vargbäcken  
#218748 På MRG-doningen är det påskjutbroms som jagvetinte skriver. Riktigt fina doninigar. Dom gjordes utanför Sorsele i Västerbotten.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

vetinte  
#218749
vargbäcken skrev:På MRG-doningen är det påskjutbroms som jagvetinte skriver. Riktigt fina doninigar. Dom gjordes utanför Sorsele i Västerbotten.


:lol: :lol: "vetinte" viste lite mer :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

tallen100  
#218750 Haha ja så var det.... den här gången :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

vetinte  
#218752
tallen100 skrev:Haha ja så var det.... den här gången :wink:


:lol: :lol: Japp men man får ta chansen när de bjuds.
Inte alltid de e så inte :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Bax  
#218761 Jag såg en doning med broms i lördags, men tänkte inte på fabrikatet.
Noterade bara att det var broms och att doningen var robust byggd.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#218769 "Är där inte såna där bromsar på doningarna som gör att när den skjuter på för mycket så fäls dom ner. Ju mer den skjuter på ju mer bromsar den ?"

Jo du har rätt i det fallet, men "påskjutsbromsen sitter på första kälken på de fabrikat som har någon
Jag tycker inte att det räcker i svår terräng. Då jag var yngre och litade på reklamen så accepterade jag det, men av erfarenhet så räcker det inte i svåra förhållanden, då använder jag kätting principen

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

husqvarna_med_sthil  
#218776 Genom att med kätting bromsa den så sträcker man ju ut ekipaget och naturligtvis blir risken att det viker sig mindre. Påskjutbroms på första kälken hjälper ju inte mot det. Det är ett bra tips att på ett enkelt sätt bromsa bakkälken, speciellt om det bara gäller en del av sträckan och man behöver bakkälken på resten av färden, bara avlägsna kedjan dessutom om det bara är plant eller finns motlut längre fram.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#218779
ulfgustav skrev:räcker det inte i svåra förhållanden, då använder jag kätting principen


"Påskjutsbromsen" kan nog hjälpa lite innan spåret är innött.
Kätting i bakstöttingen stabiliserar ju med antisladd fördel.

Yngve Ryd beskrev det här utförligt i boken "TIMMERHÄSTEN".

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#218845 Ett tipps som jag lärt mig om man satt fast sin timmerdoning är att ha med sig rep på någon m så man kan binda i dragstången på timmerdoningen och fästa i skotern för att på så vis rycka lös doningen :smile:

Inget för skotrar med aluchassi då :lol:

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#219163
Nordstrem skrev:Ett tipps som jag lärt mig om man satt fast sin timmerdoning är att ha med sig rep på någon m så man kan binda i dragstången på timmerdoningen och fästa i skotern för att på så vis rycka lös doningen :smile:

Inte så dumt, brukar ha med spakblock och 10 meter rep plus spännband.

Vid dagens övningar valde jag en alltför optimistisk tvärsväng, borde ha lämnat en längre accelerationssträcka för att hinna motorbromsa och då få styrförmåga.

Den missen bjuder jag på.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CX2Lm-HIqoo[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219180 Kul med film, man blir nästan sugen att åka ut och köra några lass bafatt.
Jo det är ett krångel med skidlyft osv, men man kommer enkelt förbi sånt med en
halvmeters kedjestump som man har mellan draget och skotern precis som nämns ovan med rep.
Den kedjestumpen kan hänga där jämt men man använder den bara vid speciella behov som just
där det var så trångt, man rycker igång kälken och släpper gasen så man får ner skidorna i spåret
och tar svängen, medans glider kälkarna fram och man gör ett ryck till nu i rätt riktning, sen backar
man emot kälkarna och kopplar draget direkt och låter kedjan hänga.
Med en fyrtaktars skoter så känns det enklare att få styrning för de är så extremt tunga fram.
Fräscha styrstål är åxå en bra grej att ha.
Justerar man bakdämparen rätt så hårt så får man bättre styrning, kolla det åxå.
Respekt åt dig som har missar med i filmen så även vi andra får lära oss.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Panne79  
#224610 Här kommer några bilder på mitt ekipage. Lynx 5900 och en gammal doning utan namn. Men här syns bromsen ganska bra. Den stor trekantiga plattan som sitter fast i draget på skotern. Svårt att se på bilderna men den sitter fast i doningen med hjälp av ett par grova järnringar. Om kälken är på väg att komma ifatt skotern slackar plattan och skidorna på kälken åker upp på plattan och bromsas. Lätt att förstå :?:
En annan fördel är när man kör över plogkanter till exempel. Då jämnar plattan ut plogkanten så doningen lättare glider över utan att lasten bromsas upp. Jag brukar även bromsa hårt när jag stannar vid ett res för att lasta. Då glider doningen ifatt skotern och det blir lättare att få igång ekipaget när jag lastat klart. Det kanske funkar på nya doningar också...

Doningen väger bly men är gjord av järn och är extremt tålig. Det enda problemet är att det rostat hål i skidorna så den går lite tungt nu men jag kör "små" lass. :grin: Nästa steg blir nog att köpa nya skidor och svetsa om fästena på doningen. Jag har inte sett den här typen av broms på nya kälkar vilket är konstigt för det fungerar ju väldigt bra.

För övrigt tycker jag lynxen är det bästa jag kört i skogen. Man tar sig fram var som helst och den går att snirkla sig fram med i den tätaste terrängen.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Sunilorblede  
#255137 Tänkte väcka liv i tråden nu när säsongen dragit igång (för dom som fått nån snö) med några bilder (såg att de hamnade åt fel håll men det får gå) från framtagningen av mina första lass 2014 här i dagarna efter nyår.
Hälsningar linus.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255199 Ser mkt trevligt ut.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).