Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 236631 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154903
RLtimmera.jpg


RLtimmerb.jpg


RLtimmerc.jpg


Pappa fotade när jag och han körde ut timmer vid Nurmasuando, Kalixälven 1996



   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ulfgustav  
#154934 Hej där
Jag har själv kört ut flera hundra kbm med skoter det är en fantastisk maskin, det gäller bara att planera huggning och skotvägar samt trampa före transport.

Har slitit ut 1 st Skidoo, dubbelb, samt 2 st ockelbo blå, nu nöter jag på en ockelbo 8000, förförra vintern körde jag fram ca 4 biltravar som ett skogsbolag lämnat vind för våg, efter en avverkning jag såöt till dem. Körsträcka ca 6 km per vända, blev ganska många vändor
Ockelbon fungerar fantastiskt som dragare och jag kommer att underhålla den så den räcker ytterligare i många år

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totte  
#154936 Maffiga bilder Slurfi!

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154958 Hur är styrförmågan på en dubbelbandare när man kör sakta med tungt lass?
Blir inte bränsleförbrukningen hög med tvåtaktare?

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154984 Jo det är fina bilder, pappa tänkte till när han tog kameran till skogen.
Styrförmågan är varierande, när man rycker och drar hårt tex uppförs
då är styrförmågan ngt nedsatt rentav ringa.
Men med bra underlag och gynnsamma förutsättningar typ att lasset skjuter på
då kan man svänga mkt snävt, men man måste hlla sig till spåret om det är mjuk snö bredvid
så det är de upplagda spåren som gäller.
Bränsleförbrukningen är hög men vad är alternativet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154991 Fina bilder och det var en rejäl timmerdoning må jag säga!
Vem gör/har gjort dom där?

Skoter är väldigt underskattat tycker jag, snabbt smidigt och förhållandevis billigt, men har hamnat lite i skymmundan sedan 4-hjulingarna kom.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154993 Tack, doningarna har jag och pappa gjort efter hans idéer, de blev rätt så bra
och används än idag, det måste anses tillfyllest.
Jag svetsade ihop dem med min första mig-svets en 90 A Luna, det skulle inte gå
enligt expertisen, men men.
I våras ryckte jag av draget på framkälken med min WideTrak och det är nog
en av få haverier under alla dessa år.

Jo, skoter är ibland det enda vettiga alternativet, helst om det är långt att köra och
på mjuka marker. Ett bra alternativ som med lite planering och med rätt arbetsmetoder
är ett trivsamt sätt att jobba i skogen för den självverksamme.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

skogshasse  
#154999 hej på er jag har kört ved med en grizzly svarta modellen två vintrar och det var en enastående maskin att ta sig fram

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#157914 Jag har velat ha skoter sedan jag var 16 år eller kanske tidigare med . Han bli 37 år :???:
Köppte skotern 6 januari 2012 så det är väldigt nytt för mig detta .

Men valet blev en Ockelbo fighter . Jag har familj och tre barn så skotern skulle vara både till nytta och nöje . Alltså kunna göra familjeutflyckter och även kunna dra ved med .

Här är bild på min Ockelbo figter och timmerdoningen .

Ockelbo fighter har Hög och lågväxel samt back . Maskin är Rotax 503 8)

Underbart med en skoter som går att ha till mera än bara nöje .
Skönt är det med att kunna vara i skogen och skoga ut veden då det är myggfritt och Ac n är på :lol:


Bild



Bild

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157921
Nordstrem skrev:Jag har velat ha skoter sedan jag var 16 år eller kanske tidigare med . Han bli 37 år :???:


He he, kan känna igen det där om äninte skoter men väl egen skog! Nåja, bättre sent än...

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#157928
Uvskogen skrev:
Nordstrem skrev:Jag har velat ha skoter sedan jag var 16 år eller kanske tidigare med . Han bli 37 år :???:


He he, kan känna igen det där om äninte skoter men väl egen skog! Nåja, bättre sent än...



Har du köppt en egen skog ? Skulle vilja göra det jag med . Fast vår skog är ändå innom familjen och går det som det ska om många många år vill absolut inte att det går fort sedan så är vi två arvingar så jag bör väll ha chans att få någon Ha . Fast jag skulle vilja Köpa nån egen Ha skog med . Den här rackarns lillebror styr och ställer så väldigt över skogen och beställer avverkningar och så fast jag är mot ibland :x

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

totte  
#158004 Kolla Uvskogens blogg så får du se! :grin: :grin:

blog/Uvskogen/

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#159063 Har tittat lite På Uvskogen s blogg nu och även lite i din Totte :wink:
Trevligt att se !!

Uvskogen är som mig Dalmas ser jag . :mrgreen:

Här är en bild till på min veddragare . Lastad med björk jag gallrar in i skogen här bakom mitt ekipage . Skiftet är gallrat längre in sparat ute vid vägen för på den tiden jag körde med bil och släpvagn . Har lite att ta reda på här och det är fin motion det här känner jag :smile: Ska göra ordning lass här i vår inför nästa vinter så det får ligga och torka lite under sommaren . Nu sågar jag och lastar direkt och björken är så himla tung 😈

Bild

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Blivande snickare  
#159083 Ruttnar int björken över sommarn?

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Nordstrem  
#159087
Blivande snickare skrev:Ruttnar int björken över sommarn?



Björk ruttnar mycket fort ja . Men en sommar går det :wink:

Man kan även raspa av nävern lite med motorsågen så torkar det snabbare och lättare .

Sedan lägga i res .

Ska även göra så kallad syrfällning . Man sågar då ned björken innan löven slagit ut och så får den ligga så och löva och då drar löven ut mycket vatten ur trädet . Fins lite olika ideer om när trädet ska fällas . Många säger innan löven slår ut anndra då knopparna fått musöron och en annan då löven är stora . Själv tror jag på innan löven slår ut eller då de just börjat slå ut . Har gjort så och det gick utmärkt :wink:

Veden blir inte av ovanstående metoder helt torr men torrare iallafall och då lättare att fara med .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).