SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

469 inlägg 174549 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Peteflamingstar  
#431594
anersimyra skrev:Men självklart fick han ny kåpa på min bekostnad. Min tänkta procent blev alltså noll och intet.. :shock:


Easy come, easy go! :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#431602
Peteflamingstar skrev:
anersimyra skrev:Men självklart fick han ny kåpa på min bekostnad. Min tänkta procent blev alltså noll och intet.. :shock:


Easy come, easy go! :smile:

Skyller allt på spriten.. :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#432620 Nu har jag provat X cuten. Kedjan är klart bättre än Oregons speedcut. Dels hålls skärpan bättre med 30 grader gentemot 35 för Oregonkedjan. X cuten är inte på långa vägar lika hårdfilad som Oregonkedjan. Med tre lätta drag på ny kedja filas hela profilen. X cuten gick dessutom mjukare vid instick. Angående Oregonkedjan börjar jag misstänka att det är en sån där jävla kedja med tjockare kromlager... :x

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#432635 Låter ju lovande!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

traktorz  
#432768
anersimyra skrev:Nu har jag provat X cuten. Kedjan är klart bättre än Oregons speedcut. Dels hålls skärpan bättre med 30 grader gentemot 35 för Oregonkedjan. X cuten är inte på långa vägar lika hårdfilad som Oregonkedjan. Med tre lätta drag på ny kedja filas hela profilen. X cuten gick dessutom mjukare vid instick. Angående Oregonkedjan börjar jag misstänka att det är en sån där jävla kedja med tjockare kromlager... :x


Intressant att som oftast ta del av dina erfarenheter.
För övrigt, Logosol tar upp betydelsen av kromskiktets vara och inte vara i sin handledning och video-snutt.

Ref:
traktorz - Bilder på filning.
http://www.logosol.se/store/downloads/d ... stning.pdf

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Elfving  
#432775 Testade denna kedja på en motorsvag såg (min gamla Tanaka 4501). Den var varken bättre eller sämre än en välfilad Windsor från 1999. Tror nog att den är bra, men man behöver en del effekt för att skillanden skall märkas!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432782 Synd at windsor forsvann dei hadde dei beste 4.5 mm rundfil eg har prøvd til no

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Sågomanen  
#432813 Håller med Elfving om att det nog behövs lite effekt för att kunna tillgodogöra sig effekten helt av nya X-Cut. Mindre än 40cc eller 2,0 Kw effekt får man inte riktigt behållningen fullt ut av kedjans egenskaper.

Jag testade den på min 543XPG och märkte lite skillnader: https://skogsforum.se/blog/view/test-hus ... -7313.html

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#432855 Nu har jag verkligen hårdkört X cuten. Beståndet var mest gran i 40 - 70 års ålder. Det blev svepkvistning såväl som stamkvistning av torra hårda grangrenar. Kedjan imponerar verkligen då ingen betydelsefull skärpeförlust uppstod förrän vid slutet av FJÄRDE tanken.. :grin: efter lätt uppskärpning var kedjan en fröjd att arbeta med. Här har HVA faktiskt fått fram en kedja som håller vad som lovas i reklamen. Jag for genast och köpte fler kedjor och kasserade en knappt använd speedcut.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432876 Ja eg og synes at denne er bra, men det verkar som ho må ha ganske så liten støtvinkel for å skjera fort, men ho skjere sammtidig mjukt allikavel, og ho helde bra på skarpheita.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432878
anersimyra skrev:Angående Oregonkedjan börjar jag misstänka att det är en sån där jävla kedja med tjockare kromlager... :x

Det är det enligt uppgift inte, däremot annan hårdhet i tandens material.
Det har nog varit lite si o så med materialet i tanden.
Det är de medvetna om och det ska vara tillrättat i produktionen sedan ett bra tag men det finns en del ute ännu av det som kom i våras.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432879
can skrev:Synd at windsor forsvann dei hadde dei beste 4.5 mm rundfil eg har prøvd til no

Windsor gjorde vad jag vet inte en enda fil själv utan köpte in.
Jag har några Windsor 4,5 kvar och de tror jag är Oregon tillverkade. Oregon har fortfarande 4,5 likaså Stihl och pferred. Vissa kedjemodeller ska ha det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#432888
Mange skrev:
anersimyra skrev:Angående Oregonkedjan börjar jag misstänka att det är en sån där jävla kedja med tjockare kromlager... :x

Det är det enligt uppgift inte, däremot annan hårdhet i tandens material.
Det har nog varit lite si o så med materialet i tanden.
Det är de medvetna om och det ska vara tillrättat i produktionen sedan ett bra tag men det finns en del ute ännu av det som kom i våras.

Jo jag köpte mina Oregon i våras. De är som sagt " stenhårda " i materialet. De jag har slöar till sig redan vid halv tank. Tittar man på tanden så ser man att kromlagret spruckit ojämt över eggytan och liknar en stensågning.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432897 Chromet biter inte i materialet ordentligt efter vad jag förstår. Provar man att fila tanden så är den stenhård.
Chromet är jättetunnt och påverkar inte filning mycket egentligen. Det är tandens material som gör det mest förutsatt det är en ren bra fil.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432898 Såg bilder på en tand för ett tag sen där det såg ut som topp plattan delat sig så det blev två delar en med undersida och en med översida.
Precis som om den delat sig i ett skikt. Det var inte just denna kedjan, men samma problem med material vad jag förstår.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).