Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2588 inlägg 689161 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#247365 =)) =)) =)) Underbart! Allra bäst är att fundera på han som tittade på!

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

jannee  
#247407 Ett "litet" misstag. I våras när jag lossat i Enköping, var på väg att sparka av släpet, fick nya order. Du ska lasta i Östhammar i eftermiddag, ta släpet med dig. Jag gjorde så, åkte till Stockholm, sparkade av släpet ute i Järfälla lossade 4 - 5 ställen inne i stan. Under tiden fick jag kontraorder, Östhammar avbokat - lastning i Enköping.
I.o.f.s. inget märkvärdigt, ombokningar förekommer dagligen. När jag lossat färdigt i stan körde jag direkt till Enköping, väl framme svängde jag in på grusplanen där jag tidigare tänkt ställa släpet.
Men va f*n är släpet, vem har snott detta nu?
Ja va inte människa till att förstå vad släpet var.
Det slutade med att jag fick ringa hem och fråga.
Vi har en gps monterat på varje släp för stöldrisken och försäkringen skull.
När jag förklarat mitt dilemma - ja att någon snott släpet, vad ska jag nu göra, ni får ringa polisen och förklara vad det nu är på väg, för ni måste kunna se det på datorn
Jag fick kallduschen - det står på Ranhammarsvägen, det var väl där du ställde det eller?
Då föll polletten ned, det var ju där jag ställt släpan.
No bad feeling - endast avdrag med 800 kr på lönen = kostnad för 10 mils extrakörning..

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

zeetorg  
#247409
anersimyra skrev:När jag var i 13 års åldern hade familjen en Boxertik. Första gången den rackarn löpte satt morsan på jycken sina bruna trosor med volanger på. När jycken senare pep att det var dags att skita, kopplade jag som vanligt jycken för att rasta den. Väl ute kröker den genast rygg i vägkanten. Samtidigt passerar en person som storglor på jycken, jag undrar vad fan som är så intressant med jycken och måste såklart se efter. JÄVLAR I HELVETE!!! Jycken har de bruna volangprydda trosorna på sig, den sket byxan full, jävlar vad jag skämdes.. :lol: :lol: :lol:


=)) =)) =)) =))

Fan det här var bland det bästa jag läst på forumet. Jag tror att skrattade flera minuter åt det här och dom efterföljande kommentarerna.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

lissnils  
#247412 Ja - mitt första bidrag får nog bli när jag var 13-14 år och min farbror skulle lära mig att handskas med röjsågen. Rutan var väl sisådär 50x50m med björk i 2-3m höjd. När jag väl kommit igång så hängde han på sig sin egen såg och gick till andra sidan fäbodvallen och tog sig an en egen ruta som var lite mer besvärlig.
Det gick som på räls för mig! Kände mig som en riktig skogskarl - tiderna som eldvakt och risdragare var förbi! Nu var jag en man! 8)
När jag hade 10% kvar av arbetet kom jag på en inte alldeles oviktig sak: Jag skulle ju för bövelen lämna kvar björkar också!!! I min iver hade jag sopat ner rubb och stubb! :shock:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

åberg  
#247618
lissnils skrev:När jag hade 10% kvar av arbetet kom jag på en inte alldeles oviktig sak: Jag skulle ju för bövelen lämna kvar björkar också!!!

Jobbig vändning där, först full av entusiasm, arbetsglädje och stolthet. Sen inte lika roligt. :???:

Hoppas farbror kunde förlåta och att du kan se nåt roligt i det idag. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

lissnils  
#247634
åberg skrev:
lissnils skrev:När jag hade 10% kvar av arbetet kom jag på en inte alldeles oviktig sak: Jag skulle ju för bövelen lämna kvar björkar också!!!

Jobbig vändning där, först full av entusiasm, arbetsglädje och stolthet. Sen inte lika roligt. :???:

Hoppas farbror kunde förlåta och att du kan se nåt roligt i det idag. :smile:

No problems. Han skrattade gott redan när jag moloken kom släntrande med mössa(hjälm) i hand och påtalade mitt misstag. Givetvis har jag fått gliringar genom åren, men alltid med glimten i ögat. Farsan köpte ur sina syskon för 15 år sen och nu tar jag över skiftet vid nyår. När min farbror hörde detta sa han; "Bara pojken lärt sig röja så ska väl de gå bra" :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#247641 Den skrattade jag gott av! Härrligt med en farbror av den typen! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#247721 Hehe, nä gamla misstag får man sällan glömma :lol: .

   TS
Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

husqvarna_med_sthil  
#247843 Fadäser har varit många, glömt grejor osv men min värsta var nog när jag från ena min till den andra for till Thailand. Alla på semester hemma ikring och jag ledig 3 veckor. Hade rejält med lök på sparkontot och köpte en resa samt en bussbiljett till Arlanda. Hade aldrig vart där förut men hittade ett hotell och checkade in samt betalade. Det visade sig att att internetdosan för att bitvis föra över pengar till kortkontot var kvar hemma. Hade i princip slut på pengar och hur jag klarade första veckan utan pengar är en intressant historia i sig, fick hjälp på så sätt att jag hjälpte till i en bar och de stod för maten och en och annan öl, umgicks med dem varje dag då jag hjälpte dem med transport av tombackar och skräp från baren, de var alltså mer eller mindre prostituerade och följde med div kunder om kvällarna, de slet som djur mer än någon som inte sett det kan förstå, fruktansvärt på samma gång. Som tur är fick jag min lön in på kortkontot sedan och kunde påbörja semestern lite mera som jag tänkt när jag satt på planet, fisketurer, tempel, fotografering och elefantridning..det var den knepigaste semestern jag haft speciellt den första veckan, fick några riktigt goda vänner som jag fortfarande håller kontakt med till och från. En av dem har tydligen dött, en flyttat till Norge men ägarinnan står fortfarande kvar i sin bar tydligen. De bodde granne med en annan barägare som hade någon form av egen wisky hemma som han så fort han såg mig skulle bjuda på, smakade riktigt illa faktiskt.

Ung och dum.. men det gick vägen på den tiden också. Har aldrig varit tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#247907 Känner dom som har haft pengarna i fickan när dom reste til Thailand, och så varit renskrapade innan en vecka :sad: ! Inte så galet när du kann sluta lovet med sti(h)l som du gjorde. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

lissnils  
#250174 Den här platsar nog här... :oops:

image[3].jpg
Vi har vääääääldigt breda vägar i Västerdalarna. Men de är inte så långa...
image[3].jpg (42.84 KiB) Visad 988 gånger


Korta versionen: Tänkte hämta hjuling och julgran. Halt i backe. Mycket halt. Kom halvvägs. Började sen kana bakåt. Tvingades bromsa för att det inte skulle gå för fort = styrförmåga noll. Vagn viker sig. Bil hamnar tvärsöver vägen. Av med vagn. Vända bilen. Dra upp vagn med ett spännband. Haka på vagn. Ringa syster och beställa en köpegran. Åka till fiket och tröstäta bakelser.

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

anersimyra  
#250177
lissnils skrev:Den här platsar nog här... :oops:

image[3].jpg


Korta versionen: Tänkte hämta hjuling och julgran. Halt i backe. Mycket halt. Kom halvvägs. Började sen kana bakåt. Tvingades bromsa för att det inte skulle gå för fort = styrförmåga noll. Vagn viker sig. Bil hamnar tvärsöver vägen. Av med vagn. Vända bilen. Dra upp vagn med ett spännband. Haka på vagn. Ringa syster och beställa en köpegran. Åka till fiket och tröstäta bakelser.
Ha ha ha: Köpegran !! :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

anersimyra  
#250180 Historien om när räddandet av en griskulting kunde inneburit ett " jobbigt " slut.
I mitten av sjuttiotalet gick jag på skogsskola, där fanns även utbildning inom lantbruk. Skolan hade gott om egna djur, bland annat grisar. En mörk kväll i november var jag ute och tog en nypa luft. Jag kom att passera svinstallet och hörde därifrån ett hiskeligt skri. Jag gick in och fick syn på en sugga som satt i boxhörnan och flämtade, hela boxen var full av ihjälklämda och bitna kultingar. Jag förstod att suggan satt på en kulting som garanterat skulle avlida utan min assistans. Jag hoppade in i boxen och försökte medels hugg och slag att flytta den stora tunga suggan. Emellertid visade det sig vara totalt ogörligt med dessa metoder, goda råd var dyra, jag hörde kultingen skrika i panik. Resolut tränger jag ner benen bakom suggan, griper den i skinkorna och lyckas baxa upp den på låren. Jag ser då en utmattad illröd kulting med hängande tunga flämta för livet mellan mina fötter. Suggan har däremot inga planer på att flytta sig, tvärtom, den blir allt tyngre och hotar att krossa den lille rackarn. Nej du jävlar, tänker jag, jag måste rädda den lilla kultingen. Vid det här laget rinner svetten i floder, jag börjar få mjölksyra och flåsar som Gunde Svan i storslag. Jag börjar försöka fösa suggskrället ifrån mig genom att stöta den framåt, jag känner att jag lyckas och pumpar frenetiskt på för att rädda den lille. Plötsligt hör jag ljud från dörren. Där står skolans rektor och glor med ögon stora som en kos. Genast inser jag hur han uppfattar situationen. Jag vrålar åt honom : kom hit och hjälp till då gubbjävel, vafan tror du egentligen. Rektor störtar till och med gemensamma krafter räddar vi den lille. Allt slutade alltså väl, något jobbigt hade det dock varit att intensivt juckande på suggan tittat upp och sett dörren hastigt stängas.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#250189 anersimyra, du är en hjälta! :P Vem fasan vågar göra det du gjorde om dom tänker och inte bara handlar! En velvuxen sugge kan vara en dräpare med sin vikt och sitt bett! Men jag skrattade gott när jag fick bilden i huvudet av dörren som hastigt stängdes! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

anersimyra  
#250193
JensSkoog skrev:anersimyra, du är en hjälta! :P Vem fasan vågar göra det du gjorde om dom tänker och inte bara handlar! En velvuxen sugge kan vara en dräpare med sin vikt och sitt bett! Men jag skrattade gott när jag fick bilden i huvudet av dörren som hastigt stängdes! :mrgreen:

Ha ha ha, ja inte tänkte jag på att de biter som en björn fast jag sett det hända, nassen såg bara trött och snäll ut där den satt, det visade sig att det var suggans första kull, den fattade nog inte vad som hände med den. Ja fan, tänk om dörren slagit igen, då vore jag inte huggare i dag kan jag säga, jag hade genast farit hem och sökt jobb på järnverket.. :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).