Skotare

Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

17 inlägg 13690 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

klasu  
#112749 Tjenare ni som vet mycket mer än jag!!

I Finland kostar en någorlunda bra skogskärra 100-150000 SEK och sen behöver man en ok 4WD traktor till det betyder en total kostnad på 250-450 000 SEK och fortfarande är kranen på kärran näst intill en leksak....

Tittar man på blocket finns ju flera gamla skotare ex BM 868, 871, miní brunett 578,678 osv för priser på 100-200 000 SEK. Är det ett idiotiskt köp att investera i en gammal skotare istället för traktor + kärra med tanke på enbart skogsarbetet?
Jag tillbringar relativt mycket av min fritid i skogen men har hittills anlitat utkörare men skulle vara skitkul att ha en egen skotare (mindre modell)! Hugger mest ved ca 100m3/år + 100-200m3 stock/år.
Jag har följt en del diskusioner på forumet och har förstått att det blir problem om man skall köra på väg, har ca 1-2 mil mellan skiftena och "basen"......

Några bra förslag eller idér?

mvh, Klasse



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

kallen  
#112766
klasu skrev:Tjenare ni som vet mycket mer än jag!!

I Finland kostar en någorlunda bra skogskärra 100-150000 SEK och sen behöver man en ok 4WD traktor till det betyder en total kostnad på 250-450 000 SEK och fortfarande är kranen på kärran näst intill en leksak....

Tittar man på blocket finns ju flera gamla skotare ex BM 868, 871, miní brunett 578,678 osv för priser på 100-200 000 SEK. Är det ett idiotiskt köp att investera i en gammal skotare istället för traktor + kärra med tanke på enbart skogsarbetet?
Jag tillbringar relativt mycket av min fritid i skogen men har hittills anlitat utkörare men skulle vara skitkul att ha en egen skotare (mindre modell)! Hugger mest ved ca 100m3/år + 100-200m3 stock/år.
Jag har följt en del diskusioner på forumet och har förstått att det blir problem om man skall köra på väg, har ca 1-2 mil mellan skiftena och "basen"......

Några bra förslag eller idér?

mvh, Klasse


Har du så långt att köra är nog traktor enda alternativet och då ska de vara en som går i 40kmh.

Avatar Fallback

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112773 200-300 kubik om året är ju inte mycket att räkna hem ett skogekipage på tyvärr. Men ska du ändå slanta upp så var inte för snål. Bor du i Finland så ska du förstås ha en Lokomo 909 ( Jag skrev TJ 1010 först men ändrade pga den blygsamma volymen). Inget problem att hjula ett par mil mellan skiftena om man planerar lite så att man inte flyttar varje dag.

Användarvisningsbild

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

totte  
#112793 Blev inte riktigt klart om du menar att du skall köra hem veden till "basen" med maskinen. Då blir det nog lite surt med en skotare, även om många av dom äldre går bra att hjula med, men det går inte nåt vidare fort och det sliter på boggilådor och sånt. Skulle vara en gammal Rottne Blondin med rulldrift, där är ingen boggidrift som slits i bakänden när man hjular.

Avatar Fallback

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

Nicke Nyfiken  
#112807 hej,

Det är klart att du får en helt annan kapacitet med en skotare, men så kan det ju kosta "duktigt" om det går sönder.

Traktorn går ju att använda till lite annat än att skota med, speciellt eftersom det inte handlar om några större mängdet timmer.

Jag skulle vilja ha "både och".

Kanske gjorde jag inte ditt val lättare.

H/Nicke

Användarvisningsbild

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112853 är det såpass lite som ska köras ut så är nog en traktor med griplastarkärra mer att tänka på, billigare att underhålla i mitt tycke, snabbare flytt och du kan ju ha den till mer än att bara köra i skogen med...

Avatar Fallback

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

klasu  
#112880 Jo som sagt en traktor har man mera nytta av men jag har redan tillgång till en gammal International 2WD som duger till snöröjning mm :wink:
Här i "Öster" finns för tillfället följande skotare till salu:
-Lokomo 909 -77a för 9000€
-Valmet Jehu -74a för 9000€
-Rottne Teg 904 -76a för 9500€
-Kockums 83-35 83a för 15000€

för en ovetande ser det ju ut som att man får ganska mycket för pengarna jämfört enbart med griplastarkärran :grin:

Gjorde en annan kul affär för 1/2 år sen och det var en Åkerman H9 -76a och det visade sej vara en kanonaffär och så får man ju ha lite kul åxå :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112887 Väldigt mycket roligt fär pengarna kan du få om du gillar att skruva. Kockum 83-35 har jag haft men nu lär det nog börja bli svårt att få tag på vissa delar.

Användarvisningsbild

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

Åke Nilsson  
#112893 Hej!
Titta efter en maskin byggd mellan- 92- 2002.
Helst med boogilyft så du kan ha kedjor på för att sedan lyfta boogie när du flyttar.
Boggilyft bra om man kör fast eller hakar i underredet.

Kranlängd ca 7,5-8m räcker ganska långt.

Skulle kunna tänka mig en Timberjack 1210 som jag kört ,gick mycket bra.

Tänk på att så fort ratten försvann på nyare maskiner får dom bara gå 25 km/h enl EU regler !!!!

Åke.

Avatar Fallback

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

Pensionär  
#112899 Svår fråga de här.

Själv fick jag tag in en 868:a för några år sedan till ett rimligt pris, vilket jag inte ångrar.
Den främsta orsaken tycker jag är kranen. Motsvarande kran här i Finland skulle ju börja kosta någonstans mot 15.000 - 20.000 euro.
Sen en robust kärra till på minst lika mycket, skall man dessutom köpa en traktor att ha framför börjar man va upp i enorma summor.

Och ett stort plus är att en gammal skotare är flera gånger smidigare än vilket traktor ekipage som helst.
Dock behöver ju maskinen vara i någorlunda skick före man gör affär.

Nackdelen är ju hjulandet efter väg.
Att hjula hem ved i 2 mil kanske inte är världens roligaste projekt.
Dock brukar inte virkesåkarna vara helt omöjliga. Lättare om man råkar glömma kvitto... :surp:

Avatar Fallback

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

klasu  
#112907 Hej Pensionär,

Nu slog du spiken på huvudet vad gäller kran&vagnpriser, :grin:

Jag har åxå tittat på 868:an men är den inte lite väl stor och klumpig? annars borde det väl gå att få tag i reservdelar till den...
Rottne teg 904, hur är den? en vanlig traktor i grunden har jag förstått men hur är kran kapacitet, vagnen osv.?

tack för upplysningarna!

mvh, klasse
Rottne Teg 904 -76.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

valmet862  
#112911
klasu skrev:Jo som sagt en traktor har man mera nytta av men jag har redan tillgång till en gammal International 2WD som duger till snöröjning mm :wink:
Här i "Öster" finns för tillfället följande skotare till salu:
-Lokomo 909 -77a för 9000€
-Valmet Jehu -74a för 9000€
-Rottne Teg 904 -76a för 9500€
-Kockums 83-35 83a för 15000€

för en ovetande ser det ju ut som att man får ganska mycket för pengarna jämfört enbart med griplastarkärran :grin:

Gjorde en annan kul affär för 1/2 år sen och det var en Åkerman H9 -76a och det visade sej vara en kanonaffär och så får man ju ha lite kul åxå :grin:



av dom där fyra så ska du nog satssa på lokomo,enkel o smidig. men traktorn o kärran e väl no att föredra på väg men visst går det med skotarn oxå 8) har själv både och men blir väldit sällan man hakar fast kärran.

Avatar Fallback

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

Nicke Nyfiken  
#112932
klasu skrev:Jo som sagt en traktor har man mera nytta av men jag har redan tillgång till en gammal International 2WD som duger till snöröjning mm :wink:
Här i "Öster" finns för tillfället följande skotare till salu:
-Lokomo 909 -77a för 9000€
-Valmet Jehu -74a för 9000€
-Rottne Teg 904 -76a för 9500€
-Kockums 83-35 83a för 15000€

för en ovetande ser det ju ut som att man får ganska mycket för pengarna jämfört enbart med griplastarkärran :grin:

Gjorde en annan kul affär för 1/2 år sen och det var en Åkerman H9 -76a och det visade sej vara en kanonaffär och så får man ju ha lite kul åxå :grin:


Du har bestämt dig för skotare låter det som.

Jag köpte en H9B larv(årsm 1980) för några år sedan, så här i efterhand tycker jag att det var en riktigt bra affär.
Tänk att man kan göra så mycket nytta och ha så roligt samtidigt.

H/Nicke

Avatar Fallback

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

josip  
#112936 Om man väljer "rätt" typ av skotare kan man använda vagnen (med drift) + kran även om traktordelen skulle bli så pass dålig att det inte lönas att renovera mera.

Finns ju en del traktorer med markberoende kraftuttag.

Som en slags mental försäkring ifall pärlan plötsligt får växellådshaveri eller dylikt.. :-?

Avatar Fallback

Re: Skotare eller Valmet 805+skogskärra?

Pensionär  
#113012
klasu skrev:Hej Pensionär,

Nu slog du spiken på huvudet vad gäller kran&vagnpriser, :grin:

Jag har åxå tittat på 868:an men är den inte lite väl stor och klumpig? annars borde det väl gå att få tag i reservdelar till den...
Rottne teg 904, hur är den? en vanlig traktor i grunden har jag förstått men hur är kran kapacitet, vagnen osv.?

tack för upplysningarna!

mvh, klasse
Rottne Teg 904 -76.jpg


Hej du Klasse.

Stor och klumpig, njaa allt beror på vad du gemför med och vad du vill ska hända under ett "arbetspass". Före jag skaffa 868:an körde jag 650 i skogen. Nu har jag inte mätt dom direkt men märkbart smalare är traktorn inte. Men däremot så kräver den mera utrymme i svängarna, helt enkelt skotarn är smidigare.
Se bara på storleken på de skotare som det körs första gallring med idag, där är nog en 868:a jäkligt liten vid sidan om.


En negativ sak med 868:an som jag tycker är att den är lite för tung och lång i framdelen. Skall man köra över ett gammalt dike eller en naturlig grop måste man se upp så den inte "dunkar" rakt ner i groppen. Men sånt är en vanesak som kommer naturligt efter en liten stund.
Teg har jag ingen direkt erfarenhet av annat än att jag provkörde en som fanns här i byn nån gång på 70 talet. Helband på och det var bara att köra.
Om det blir någon affär försök få med dig någon som verkligen känner till maskin modellen ifråga före du slår till.
Såg för en tid sen en 868:a till salu i Finland, årsmodell -77. De slutades tillverkas -74. Tänk på sånt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).