sön 28 nov 2010, 22:41#108455
Har över 100 lampor i mitt hus. Har bytt nästan hälften till Led eller lågenergi. Jag upplever en stor skillnad på lågenergi som jag köpte för ca 3 år sen de lyser med dåligt sken, samt att de tänds långsamt & lyser svagare ibörjan. De lampor jag köpt sista tiden är bra sken & lyser med full effekt relativt snabbt.
Köper lokalt på jula eller classe men gjorde 2 beställningar på webben i höstas där det finns bättre utbud & bättre priser särskilt om man köper kartonger med 10 el. 20 pack.
Provat Coops lågenergilampa av märket Tero det är den enda lågenergi jag fått byta ut efter knappt ett år de var en besvikelse, de är kanske bättre nu.
Jag tror benhårt på LED det finns mycket att välja på sök på nätet. Ser bara positivt på utvecklingen av lampor särskilt LED, jag saknar INTE glödlampan.
Väntar bara på LED lysrören....OCH priser kommer att sjunka framöver.
MEN lågenergi ur miljöhänsyn är jag inte helt övertygad är så lysande då de innehåller kvicksilver (ibland amalgam), prova räkna på besparing på LED jämfört med glödlampor det finns stora pengar att på KWH förbrukningen.
Som sagt LED
Om nu nån orkar läsa all text
STIHL:MS250, FS480, RE128+. Stiga Park -07. Hemmapysslare utan egen skog. Gillar "gårdsarbete" fiske, jakt, friluftsliv. Kamineldare "Keddy Minette". Lånar Polaris sportsman 500. Har en Engelsk springer spaniel som motionerar mig.