Skogstomte skrev:Ett problem är att skogs och träfacket förbjuder ensamföretagare i skogen. Varför kan man fråga sig men facket har en massa idéer... Har varit liv om det där jag bor. Alla företag som är anslutna till kollektivavtalet försvinner därmed från kundlistan. Rena kommuniststaten tycker jag, diskriminering ska ju inte vara tillåtet i Sverige???
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=3655714
Ja, det finns en framtid, det är jag säker på. En del är ju inte lämpligt att köra med skördare.
Traktor/ATV med timmerkärra är tveksamt, i långa loppet svårt att ta ut en vettig lön, för låg produktion helt enkelt.
Mangan skrev:Var bor du ksr?
Röjning är det säkrare kortet, om du inte vill börja med trädfällning i villaområden etc.
Manuell huggning är nog svårt.
Slurfi skrev:Skaffa FA-skattsedel, regga firma, bli momspliktig, snacka med en revisor som kan hjälpa dig med bokföring osv, ta småföretagarförsäkring, kör så det ryker. Vad kan gå fel?
Slurfi skrev:Skaffa FA-skattsedel, regga firma, bli momspliktig, snacka med en revisor som kan hjälpa dig med bokföring osv, ta småföretagarförsäkring, kör så det ryker. Vad kan gå fel?
Torpan skrev:Har man AB som företagsform skall det inte vara några problem med facket.
Idag har jag för mig att det räcker med 50 000 kr som insats i bolaget, om omsättningen inte överstiger 1,5 milj.
ksr skrev:Slurfi skrev:Skaffa FA-skattsedel, regga firma, bli momspliktig, snacka med en revisor som kan hjälpa dig med bokföring osv, ta småföretagarförsäkring, kör så det ryker. Vad kan gå fel?
Tycker jag låter väldigt bra. Enda som är problemet sen är väl lån, skönt om man kan ha vettiga saker i skogen sen är det ju inte så dumt att ha en barack/manskapsbod heller. Med tanke på dagens tillgångar så lever jag inte direkt lyxliv så många slantar extra har man inte.