Skogsröjning

Starta eget bra eller dåligt?

40 inlägg 28775 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta eget bra eller dåligt?

ksr  
#93311 Hej!

Jobbat nått år med manuell huggning och röjning med röjsåg m.m.
Eftersom jag trivdes bra med detta och nu när skogsstyrelsen har slutat erhålla tjänsten så finns tankar om att starta eget men har väldigt dålig koll på efterfrågan i dagsläget.
Finns det någon framtid i att hugga med motorsåg och röja med röjsåg?
Och ska jag satsa på traktor med timmerkärra och kran eller 4hjuling?
Där en traktor kommer fram kommer även en skogsmaskin fram så tänkte satsa på 4hjuling just för att kunna komma åt på krångliga ställen ( hade nämligen problem med detta när jag jobba inom yrket och till min förvåning fanns ingen med 4hjuling som erhållde nån tjänst )

Tackar hjärtligt för alla tips och idéer.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93314 Manuell huggning vet jag inte men röjning finns och kommer det att finnas ganska gott om arbete med ett tag framöver.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Skogstomte  
#93316 Ett problem är att skogs och träfacket förbjuder ensamföretagare i skogen. Varför kan man fråga sig men facket har en massa idéer... Har varit liv om det där jag bor. Alla företag som är anslutna till kollektivavtalet försvinner därmed från kundlistan. Rena kommuniststaten tycker jag, diskriminering ska ju inte vara tillåtet i Sverige???

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=3655714

Ja, det finns en framtid, det är jag säker på. En del är ju inte lämpligt att köra med skördare.

Traktor/ATV med timmerkärra är tveksamt, i långa loppet svårt att ta ut en vettig lön, för låg produktion helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93317 Var bor du ksr?

Röjning är det säkrare kortet, om du inte vill börja med trädfällning i villaområden etc.

Manuell huggning är nog svårt.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93325 Skaffa FA-skattsedel, regga firma, bli momspliktig, snacka med en revisor som kan hjälpa dig med bokföring osv, ta småföretagarförsäkring, kör så det ryker. Vad kan gå fel?

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

ksr  
#93332
Skogstomte skrev:Ett problem är att skogs och träfacket förbjuder ensamföretagare i skogen. Varför kan man fråga sig men facket har en massa idéer... Har varit liv om det där jag bor. Alla företag som är anslutna till kollektivavtalet försvinner därmed från kundlistan. Rena kommuniststaten tycker jag, diskriminering ska ju inte vara tillåtet i Sverige???

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=3655714

Ja, det finns en framtid, det är jag säker på. En del är ju inte lämpligt att köra med skördare.

Traktor/ATV med timmerkärra är tveksamt, i långa loppet svårt att ta ut en vettig lön, för låg produktion helt enkelt.


Konstigt hur det får gå till egentligen. Sverige som ska vara så bra ( om staten får välja )

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

ksr  
#93333
Mangan skrev:Var bor du ksr?

Röjning är det säkrare kortet, om du inte vill börja med trädfällning i villaområden etc.

Manuell huggning är nog svårt.


Jag bor i Sunne/Värmland. Röjning är väl det som jag huvudsakligen skall rikta in mig på men som komplement så har man motorsåg och kan ta t.ex vindfäll och som du prata på villaområden, alltid bättre att ha än att önska :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

ksr  
#93335
Slurfi skrev:Skaffa FA-skattsedel, regga firma, bli momspliktig, snacka med en revisor som kan hjälpa dig med bokföring osv, ta småföretagarförsäkring, kör så det ryker. Vad kan gå fel?


Tycker jag låter väldigt bra. Enda som är problemet sen är väl lån, skönt om man kan ha vettiga saker i skogen sen är det ju inte så dumt att ha en barack/manskapsbod heller. Med tanke på dagens tillgångar så lever jag inte direkt lyxliv så många slantar extra har man inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93349
Slurfi skrev:Skaffa FA-skattsedel, regga firma, bli momspliktig, snacka med en revisor som kan hjälpa dig med bokföring osv, ta småföretagarförsäkring, kör så det ryker. Vad kan gå fel?


Såhär enkelt är det faktiskt om man bara tar uppdrag hos privata skogsägare, men röjer man åt bolag/kommunen så måste man ha anställda eftersom facket annars tycker att man inte är en seriös företagare. De är stenhårda på detta.

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Torpan  
#93361 Har man AB som företagsform skall det inte vara några problem med facket.
Idag har jag för mig att det räcker med 50 000 kr som insats i bolaget, om omsättningen inte överstiger 1,5 milj.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93370 Satsa på hb/kb eller ab. Om du startar EF är det i princip omöjligt att få jobb åt de större skogsbolagen. Positivt i skogsvårdsbranschen att det inte är speciellt stora startkostnader för att komma igång.

Innan du startar upp något så ring och kolla med skogsbolagen som finns i närheten om dom behöver fler röjningsentreprenörer samt vilka krav dom har. För att det inte ska bli problem med facket är det bra att ha flera olika kunder. om du bara jobbar åt en kund under mer än ett år kommer nog facket börja krångla. Om du nu inte har någon anställd.

Här uppe har det bolag jag för det mesta jobbar åt skurit ned på antalet röjningsentreprenörer jämfört med från förra året.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Kse  
#93383
Torpan skrev:Har man AB som företagsform skall det inte vara några problem med facket.
Idag har jag för mig att det räcker med 50 000 kr som insats i bolaget, om omsättningen inte överstiger 1,5 milj.

50000 gäller väl oavsett omsättning from 1 april?

Användarvisningsbild

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93436
ksr skrev:
Slurfi skrev:Skaffa FA-skattsedel, regga firma, bli momspliktig, snacka med en revisor som kan hjälpa dig med bokföring osv, ta småföretagarförsäkring, kör så det ryker. Vad kan gå fel?


Tycker jag låter väldigt bra. Enda som är problemet sen är väl lån, skönt om man kan ha vettiga saker i skogen sen är det ju inte så dumt att ha en barack/manskapsbod heller. Med tanke på dagens tillgångar så lever jag inte direkt lyxliv så många slantar extra har man inte.

Börja mjukt med en såg och en beggad husvagn, när pengarna rullar in kan du ju byta upp dig.

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

skogstorparen  
#140243 kostar det inget att regga firman?
funderar själv på att starta eget men man har ju 2år kvar på södra viken så vet ej om det fines tid
vad är för delarna med att regga en firma och skaffa fa skatt sedel?

Avatar Fallback

Re: Starta eget bra eller dåligt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140254 Fa-skatt e gratis, registrera firman kosgar några hundringar om du vill namnskydda den. Annars behövs det inte. Momsregga gratis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).