Västra Götaland (O)

Skogsstyrelsens infokväll om att köpa skogstjänster

7 inlägg 5124 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Skogsstyrelsens infokväll om att köpa skogstjänster

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72257 Var på den igår, någon annan där? Intressant, särskilt det han från Danske Bank sa. Fick mig en del att fundera på som jag tar i andra delforum.

TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens infokväll om att köpa skogstjänster

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72265 Får dessvärre hålla med trisic :cry:

Var på kvällen nu i veckan och det kom mest att handla om basala skogskunskaper såsom vad olika huggningsklasser samt bonitet innebär.

Det kändes mer som en väldigt simpel och kort introduktion till grundläggande skogsbruk.
Mer skrämmande var frågorna från en del skogsägare. Förstår inte hur man kan driva ett skogsbruk utan att känna till hur man beräknar bonitet eller har kännedom om huggningsklasser.

Är väl inte den som kan mest om skogsbruk men upplevde utbildningen som bortkastad tid. Avbokade min anmälan till utedagen.

Vill istället slå ett slag för hållbart familjeskogsbruk som verkligen ger en god grund och möjlighet till fördjupning i skogsbruket.

Vesslan

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72268 Lite mer info om kvällen då: Började med det sega där Skogsstyrelsens chef berättade om Skogsstyrelsen (skall man förkorta det SS...?). Sen så var det någon annan från SS som pratade lite om jag minns inte vad. Eftersom SS inte gör affärer eller får säga något i specifika fall, så var det ganska menlöst.

Sen så kom en virkesinköpare och berättade om hur bra de va. Så långt dötrist. :)

Men han berättade lite om deras olika kontraktsformer, vad som krävs för att de skulle vilja köpa på ena eller andra sättet. Etc. Det var lite intressant. Försökte pressa dem angående körskador och hur man avtalar det, men det enda svaret man fick var "vi är så försiktiga, vi vill ju ha gott rykte". De ni...

Sist var det Anders Josefsson fråpn Danske Bank. Låter tråkigt, men han hade tydligen varit förvaltare för en av Västsveriges största skogsägare, så han hade skrivit ett eller annat kontrakt. Han gick igenom ung. samma ska sominköpare, men med en lite annan syn på saken vad man skulla tänka på och att framförallt veta själv vad man vill och sedan *förhandla*. Ställer man för höga krav, så är det ingen som vill köpa sa han också... :-) Det han sa fick i alla fall mig att tänka till lite extra!

TS

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72316 Låter som om jag gjorde rätt som prioriterade bort detta :-)

Lnu.se Skog och trä  
#117972 Hej!
Sedan dessa inläggen publicerades har Växjö universitet blivit Linnéuniversitetet, en sammanslagning mellan Kalmar och Växjö. Distanskurserna i Hållbart familjeskogsbruk finns fortfarande kvar och 2011 firar vi 10-årsjubiléum. Det firar vi bland annat med Skogsdagen 2011 som har temat Skogsföretagaren. Om du har frågor om Hållbart familjeskogbruk kan du kontakt Ulrika Berg på 0470-708006 ulrika berg@lnu.se eller vår studievägledare Stanley Neergard 0470-708625 stanley.neergaard@lnu.se

Förutom kurserna i Hållbart familjeskogsbruk har vi också två program som går att läsa på distans. Skogs- och träprogrammet har en lite mer grön inriktning med allmän behörighet medan Högskoleingenjörsprogrammet i Skog och träteknik har särskild behörighet. Båda programmen går att läsa på hel- och halvfart.

Läs mer om kurserna och andra utbildningar inom Skog och trä på http://lnu.se/amnen/skog-och-tra

Du kan också följa oss på Facebook:
http://www.facebook.com/pages/Skog-och- ... 2442689479
Senast redigerad av Lnu.se Skog och trä mån 07 feb 2011, 14:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lnu.se Skog och trä skrev:Hej!
Sedan dessa inläggen publicerades har Växjö universitet blivit Linnéuniversitetet, en sammanslagning mellan Kalmar och Växjö. Distansurserna i Hållbart familjskogsbruk finns fortfarande kvar och 2011 firar vi 10-årsjubiléum. Det firar vi bland annat med Skogsdagen 2011 som har temat Skogsföretagaren. Om du har frågor om Hållbart familjeskogbruk kan du kontakt Ulrika Berg på 0470-708006 ulrika berg@lnu.se eller vår studievägledare Stanley Neergard 0470-708625 stanley.neergaard@lnu.se

Förutom kurserna i Hållbart familjeskogsbruk har vi också två program som går att läsa på distans. Skogs och träprogrammet har en lite mer grön inriktning med allmän behörighet medan Högskoleingenjörsprogrammet i Skog och träteknik har särskild behörighet. Båda programmen går att läsa på hel- och halvfart.

Läs mer om kurserna och andra utbildningar inom Skog och trä på http://lnu.se/amnen/skog-och-tra

Du kan också följa oss på Facebook:
http://www.facebook.com/pages/Skog-och- ... 2442689479

Gå dessa kurser!!

Kanonupplägg och mycket duktiga lärare!

Fantastiska fältstudiedagar.........

Kan verkligen rekommenderas till alla skogsägare!

V
Ps. Står inte med på Lnu:s lönelista om någon nu undrade det pga. den positiva kritiken :grin:

Lnu.se Skog och trä  
#117975 Hej Vesslan!
Tack för positiv respons, vi är glada för nöjda studenter. Ni utgör ju en viktig del av innehållet i kurserna eftersom många har med sig intressanta erfarenheter som kan stötas och blötas med lärare och övriga kursdeltagare. Dessutom upplever många att nätverken som uppstår studenterna emellan är väldigt värdefulla. Kanske har andra liknade erfarenheter som man själv, kanske kan man låta sig inspireras i samtal med andra.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).