Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

ÖSA 48

18 inlägg 17108 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

ÖSA 48

Mickev  
#71023 Har en gammal skogstraktor ståendes inte alltför långt hemifrån i skogen tämligen övergiven. Var och kollade på den i helgen med en bekant som vart sugen på att köpa den. Så just nu pågår forskning som förhoppningsvis ska leda fram till ägaren av maskinen.

På en skylt i hytten stod det ÖSA 48 som modell och årsmodell 1960. Är det nån som kan berätta nått om den, vet vars man får tag på nån literatur till den eller nått annat intressant. Med tanke på utseendet så gissar jag att den är byggd från en ferguson. Tycker grillen har typiskt MF utseende. Men som sagt, allt ni kan berätta eller nått annat kul om den är intressant. Vi stod länge och försökte lista ut vad alla spakar och pedaler var till, lyckades luska ut dom flästa men dock inte alla :roll:

Bild

Bild

TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Re: ÖSA 48

betula  
#71028 ÖSA Bamse med Hiab 177-kran. Byggd i Alfta på en BM Viktor typ 230.

Mickev  
#71038 Har bamse haft 2 olika "karosser" över motorn? För det är ju inte denhär fronten jag har sett på någon bamse tidigare och dessutom verkar don ha olika "armar" för shaktbladet. Eller är det så att det finns olika Bamsemodeller?

Har 2 bilder till på den delen som är lite halvtaskiga men iallafall...
Bild

sida.jpg

TS
Användarvisningsbild

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71843 Hej !

Satt och fördjupade mig lite i ämnet ÖSA 48.
Dök ner i litteraturssamlingen och hittade följande :

ÖSA 48 är en "Industriskyddsram/skyddsram", extra tillbehör för traktorer.
Ex.vis nämns följande traktormodelleri prislistorna:
BM/T-230 Victor
BM/T-320 Buster
BM/T-425 Terrier
BM/T-470 Bison
BM/ 350 Boxer
BM 35/36
BM/T55
BM/T470
MF 65
Fordson Dextra

ÖSA 48 monterades säkerligen på många andra traktormodeller.
udrag ösa lista.JPG

Broschyr ifrån 1961 ang. Lastkran 59, där ÖSA 48 nämns :
SA 59 Lastkran 1961 4.4.JPG

Tosca  
#72573 Ser ut att vara en Fiat som grundtraktor. ÖSA 48 är bara beteckningen på skyddsramen.

Lindroth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72579 Hade också gissat fiat om det inte hade varit för märket fram på kylaren, annars väldigt lik. Har själv en fiat 25c, ösa skogsutrustad.

Mickev  
#72862 Åhh, man får tacka för engagemanget. Då vet man att detta i grunden inte var en skogstraktor från ösa utan kanske bara en vanlig jordbrukare som fått sig en regäl släng med skogsutrustning.

Vet ju att ägarna (2 bröder) av traktorn är 2 farbröder som gillar att skruva och ska för i tiden ha byggt om många "bamse"

En annan fundering när vi ändå är inne på dehär med gamla skogstraktorer. På kranen så ser ni att tuben för stickan är lös, dvs den sitter bara på en platta som trycker upp stickan. Är det för att man ska kunna ha kranen på lasset när man kör och den därmed följer terrängen utan att belasta själva tuben?

TS
Användarvisningsbild

bmbamse  
#73240 Kylarmärket... är inte det ett M i ett O, som i Fiat OM...? Ösa byggde om många sådana...

BM 35  
#73518 Det där är drömmen att hitta stående och övergiven i skogen en gammal skogstraktor

Har röjt i några år nu och väntar bara på att få träffa på något sådant i skogen

En gammal lin grävare såg jag en gång stående brdvid vägen det var en stig runt grävaren så den hade nog stått där ett tag

Lövnäsen  
#73659 Jag tycker precis att det liknar en FIAT OM skogstraktor, byggdes av ÖSA. Motsvarighet till Bamse.

Precis som bmbamse säger oxå.

BM 35  
#73762 Ja ett är då säkert det är ingen Bamse till 100%,,,,,Kanske fiat ser så ut på grillen

BM 35  
#73763 Men varför har du en sån raritet stående ute inaturen ta den till gården och måla den eller sälj den

Hur har du fått tag i den? Ärft den eller hur,,,, Du verka inte veta ett dugg om den,,,,,

Mickev  
#73823 BM35: Om de är mig du frågar så nej, jag äger den inte alls. Har bara sprungit på den ute i skogen en dag på ett gammalt hygge. Blev nyfiken om vad de var för maskin samt att en bekant är sugen på att köpa den då han tyckte en sådan skulle passa fint på hans skogsplätt. Så de är därför vi försökt få reda på mer om maskinen. Nu har han dock fått lite andra projekt så detta är lagt på is ett tag.

Men jag skulle gärna ta hem den och pyssla om den... men jag tror inte min hyresvärd skulle uppskatta de så mycket... och mitt förråd på 10kvadrat är "lite trångbott"... å föräldrarna mina har sagt tydligt att jag INTE får dra hem mer grejer till deras gård ;)

TS
Användarvisningsbild

totte  
#73841 Vilka griniga föräldrar du har :D

Mickev  
#73851 Aaa visst har ja :p... bara för att ja har 2 "engelsmän" där å lite annat "bra å ha" Mamma har haft lite invändningar ibland på att farsan haft lite för många "engelsmän" på gården också... så några har fått säljas iväg... men dom har i regel ersats och nu har även mamma fått sig en engelsman så hon är nöjd ;)

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).