fre 30 okt 2009, 21:33#70317
Stegmaster, sannolikt så har du en serienippel i ditt ventilpaket där du tar ut oljan, returen går vid sidan om. För om man trycksätter returen från ett vanligt ventilpaket (25 bar brukar vara max returtryck) så riskerar man att skjuta ut tätningarna ur paketet.
Det lättaste när man eftermonterar en vinsch är att vinschventilen har serienippel och man kopplar den före kranventilen. Det blir då tryck in (från traktor) tryck ut (till kranventil) och retur (till samma, trycklösa retur som kranen) Detta gäller om traktorn har fast pump (rundpumpningssystem). Precis som Danne skriver ovan så måste vinschventilen vara dimensionerad så att den klarar fullt flöde.
Om man har variabel pump (konstanttryckssystem) så gör man en förgrening (T-rör) på tryckledningen som kommer från traktorn och matar till vinschventilen, sedan en retur från vinschventilen till samma retur som kranventilen (T-rör igen) OBS! Detta kräver en vinschventil med stängt mittläge!
Ventiler:
Riktningsventil = ventil som styr riktning på en cylinder, motor eller vad det nu kan vara. Kranventilen består av riktningsventiler.
Väljarventil = ventil som skickar oljan från en riktningsventil till den ena av två olika förbrukare, vanlig på frontlastare till 3:e funktionen (när man håller in knappen så går 3:e funktionen). Går även att använda som avstängningsventil om man vill (tex stänga av lastarmsfjädring). 3/2 = 3 portar, 2 lägen (för enkelverkande cylindrar) 6/2 = 6 portar, 2 lägen. Detta system gäller både riktningsentiler och väljarventiler, en nackdel med detta system är att det talar inte om vad som händer mellan portarna.
Hoppas det klarnar lite, annars fråga igen, lite knepigt att beskriva i text...
Assumption is the mother of all fuck ups...