Skotare

Värk i nacke o axlar

7 inlägg 3292 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värk i nacke o axlar

Anton k  
#67344 har börjat få en del värk i nacke o axlar, gissar att det har med maskin körandet o göra.
Hur är det för er? har ni någon bra träning för att hålla igång el?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Värk i nacke o axlar

masterchief  
#67345 Prova att ändra vinkeln på armstöden.
Kände för ett par år sedan en brännande smärta i höger axel, en liten vinkeländring botade det...
Annars ett tips är att så fort du känner dig trött och lite kärv i axlarna, så ta och sträck armarna och gör en cirkelrörelse med både axel och arm uppåt och runt... så du verkligen sträcker ut...
Då känner du det knastrar och har i bröstryggen :???:
Brukar hjälpa då musklerna syresätts...

Avatar Fallback

Re: Värk i nacke o axlar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67347 Tänk på att små rörelser med händerna aktiverar de stora muskler som vi förr använde när vi kastade spjut
på björnar 8) De är altså inte gjorda för finmotorik, styrketräning är nyttigt, räcker med enkla
saker som ett gummirep el liknade. Ta gärna kontakt med en sjukgymnast för att få tips.
Som chiefen säger mycket viktigt att ändra sittställning, armstöd mellan varje arbetspass.
Jag kör inte maskin så jag ska inte uttala mig egentligen, jobbar med dator hela dagarna och det är lite
samma sak. går det att skifta fuktioner från vänster till höger sida på knappsatser?
Jag använder datormusen omväxlande med höger eller vänster hand.

Avatar Fallback

Re: Värk i nacke o axlar

Anton k  
#67349 nja börja skifta funktioner ska man nog inte börja med, kan bli mycket sönder slaget då.
innan spela ja fotboll litegrann så då rörde man sig ju endel men tiden räcker inte till allt.
tänkte jag skulle börja springa lite, bara att det ska va så svårt o komma iväg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Värk i nacke o axlar

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67360 Jag började köra skotare -85,höll på mycket med orientering,skidlöpning och lite i gym,hade trots det problem med nacken (sk "nackspärr" samt inflammation i muskelfästena)
För min del var lösningen snurrhytten i 1470-n,och jag tror benhårt på E-skotarmodellen (nej,jag är ingen Deerefanatiker :lol: )
Mitt problem tror jag berodde på att man istället för att svänga stolen framåt när man lastar istället svänger på huvudet,när man då har vridit kroppen ett halvt varv och maskin då halkar sidvägen blir det en sån rörelse sidledes-knyck som nackpartiet inte klarar av.

Skulle rek. en par dagars test av en E-skotare,men dom vanliga knepen med pausgympa och "chiefens" tips förstås,dessutom var försiktig med airconditionen,bannlys alla utblås som är riktade på nackområdet,öka golvriktningen istället,använd solgardiner så behövs inte så mycket kyla

Använd kamera framåt samt bakspeglar riktade framåt inne i hytten,sätt en på var sida oppe i taket,allt för att man ska undvika att svänga på huvudet :mrgreen:

Kör du markberedare så minska lite på hastigheten,gör ändå inte så stor arealskillnad/dag ,"Yuo only live once" :geek:

Användarvisningsbild

Re: Värk i nacke o axlar

halvproffs  
#67363 Stretching gör för det mesta underverk, töj nackmusklerna, hakan mot nyckelben osv.

Användarvisningsbild

Re: Värk i nacke o axlar

Torparn79  
#67379 jag kan hålla med "halvproffs", stretcha, lite lagom mycket men ofta..

en annan grej som jag kom att tänka på, vi har en kille som hjälper oss med att klippa fåren, han värmer upp innan han sätter igång..
killen hoppar och studsar likt värsta aerobicsutövaren, sen töjer och bänder han på kroppen åt alla håll..

hur många maskinister är det som, handen på hjärtat, verkligen rör sig ordentligt när ni kör, och då menar jag inte dom 2 stegen ut på fotsteget när ni ska pissa..
jag rekommenderar att ni ser till att hålla rast, fika och sen går ett par varv runt maskinen samtidigt som ni rör på kroppen, monotona ställningar är alltid av ondo..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).