Skotare

Vilka ok?

8 inlägg 3200 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilka ok?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64760 Kan detta vara Volvo ok? Det är vagnsbromsarna på tegen. Tittade på ett 240 ok och det såg ganska likt ut.

Bild

Bild

Bild

Bild




   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Vilka ok?

mrlynx  
#64762 Jo det ser ut som girling-oken som sitter på volvo 140/240.
Jag tror jag har alla olika varianter på 140 och 240 ok i garaget så om du ger mig några mått kan jag gå ut och kolla vilken det ska vara.

Avatar Fallback

Re: Vilka ok?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64763 Lysande! Vilka mått vill du ha? CC mått på bultarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka ok?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64764 Lite ca mått! Längd 180 mm, bredd 130 mm cc mått bultar ca 75 mm (lite svårt mäta på plats)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka ok?

mrlynx  
#64804 det som skiljer oken åt är kolvdiametern.
140/160 och 240 -75 har ca 36,5 mm kolvdiameter medan 240/260 -76 och framåt har 38 mm.
Sen skiljer sig spindeln sig åt lite så du måste fräsa av 240 oket några millimeter för att montera det med ventilerade skivor på en 140-spindel.
kontentan:
Det är samma belägg så det är inga problem.
Om du ska renovera oken måste du veta vilken kolvdiameter du har för att få rätt sats.
Ta lös bromsbeläggen på ett ok och peta försiktigt bort dammskyddet så du kommer åt att mäta kolvdiameter.

Avatar Fallback

Re: Vilka ok?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64837 Måste ha ett nytt/begagnat då fästöronen spruckit. Men då är det bara köpa ett volvo ok då om jag fattat dig rätt? Tänkte åka på skroten och se vad dom har.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka ok?

mrlynx  
#64839 Aha
Det är inte samma bromsskivor på 140 och 240 så ett 240 ok centrerar inte över en 140 skiva.
Säkrast är att gå på kolvdiametern.
Annars brukar biltema ha billiga ok utan att man måste lämna in någon stomme.

Avatar Fallback

Re: Vilka ok?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64848 Ja just det, glömde Biltema. Tack för det. Men när traktorn är från -81 borde det väl va ett 240 ok?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).