ATV och UTV i skogen

Can-Am Outlander Electric

8 inlägg 540 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Bengtssons
Användarvisningsbild

Can-Am Outlander Electric

Åhser  
#912986Jag lyckades knipa en Can-Am Outlander Electric, tror inte det sålts så många i Sverige än?
Fick den levererad förra veckan och har mest använt den som transportmedel och hämtat några mindre vindfall, men första intrycken är mycket positiva.
Helt fantastiskt trevligt att transportera sig utan motorljud i skogen. Är nyfiken på om det är fler som kör elektriskt i skogen?
Närmast jämförbara bensinare är Can-Am Outlander pro HD7, men jag vill påstå att den elektriska slår bensinaren på det mesta.
Just nu finns det inte mycket elektriskt att välja på, men jag tänker att det bör vara relativt enklet att utveckla fler modeller nu när de har tagit första steget. Återkommer med mer intryck när jag har använt den mer.

https://can-am.brp.com/off-road/se/sv/m ... ctric.html

TS
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Can-Am Outlander Electric

JAndersson  
#913021Grattis till köpet! En eldriven ATV skulle nog passa min användning och förutsättningar perfekt även om jag just nu inte kan motivera priset för ett byte.

Några frågor och funderingar;
Hur är egentligen räckvidden i verkligheten?
Hur är det med laddningen?
Hur är lågfartsegenskaperna, är det enkelt att krypköra? Borde ju inte vara någon CVT så man borde slippa tillslaget.
Hur är det med motorbromsningen? Har elbil själv och gillar verkligen "one pedal driving".
Tyvärr verkar den sakna V2L vilket hade varit en USP

Användarvisningsbild

Åhser  
#913023Den levererades 100% laddad, så jag har bara hunnit ladda den en gång än. Uppskattad räckvidd av mig på första laddningen är typ 5 mil, då har jag kört väldigt blandat allt från sportläge på grusväg runt sjöarna till långsam krypkörning i terräng än så länge inte med något tyngre än en liten gårdsvagn lastad med ved från vindfall, jag kan återkomma med mer data om verklig räckvidd när jag kört mer.

Den laddas med standard typ 2 laddare, samma som de flesta elbilar och laddhybrider. Jag tror dock inte att den fixar 3-fas utan lägger hela belastningen på en fas, ska också testas mer. Den laddade i alla fall hyggligt snabbt, Can-Am säger från 20-80% på 50 minuter, och det stämmer nog så länge du kan ge den rejält med effekt på en fas.

Lågfartsegenskaperna är riktigt trevliga! Den har tre körlägen Standard, Sport och Work som kan kombineras med låg och högväxel. Med lågväxel och i Work mode (men även i standard) är den väldigt lättkörd i låg fart i terräng, och näst intill ljudlös!

Motorbroms/regenerering har också tre olika lägen, så det bör finnas ett läge som passar de flesta.

Den har ingen V2L vad jag vet, bara vanligt cigarettändaruttag framför styret och USB-A och USB-C i telefon/handskfacket.

1783243205_img_6863.jpg

TS

Axl  
#913095Vad är den reggad som? Vad behöver man för körkort?

Användarvisningsbild

Åhser  
#913101Min är reggad som Traktor B, så den kräver vanligt B-körkort för att framföras på allmän väg.
Den stryper hastigheten vid 60 km/h, för att kunna registrera den som traktor A skulle den behöva strypas vid 40 km/h (och ha LGF skylt) vilket borde gå att lösa, jag har inte undersökt det närmare.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#913181Hur hämtar du vindfälle med den? Vagn?

Användarvisningsbild

Åhser  
Badger skrev:Hur hämtar du vindfälle med den? Vagn?

Det jag gjort hittills var att ta ett mindre vindfall som låg ivägen. Det kapade jag upp i vedlängder på plats och slängde i en liten gårdsvagn.
Vi har en enklare ATV-timmervagn som jag har tänkt använda med den så småningom.
Electric motsvarar som sagt ungefär Can-Am outlander hd7, så det som passar den bör även passa den elektriska. Här finns säkert andra som har mer erfarenhet av vilka vagnar som passar bäst.

TS
Användarvisningsbild

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#913227Kranman elektrisk huggarvagn

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).