ons 12 feb 2025, 10:04#871116Nu ska man inte uppfatta allt som en journalist på TV publicerar som sanning och det är omöjligt att veta hur läget är utifrån den information som finns.
Som gammal lantmätare som mest höll på med tvisteärenden så är det obegripligt att dra på sig kostnader i denna storleksordning. Det första som inte framgår är om det är ett servitut bildat av Lantmäteriet eller om det är ett avtalsservitut. Är det ett avtalsservitut ligger hela ansvaret på de som tecknat avtalet. Är det ett officialservitut så är det Lantmäteriets sak att reda ut härvan.
När det kommer till sakfrågan om stigen så har jag även där svårt att förstå att det inte ska gå att lösa. Om det är ett officialservitut och det inte används så kan Lantmäteriet enkelt ta bort det genom en fastighetsreglering. Det blir en förrättningskostnad, men frågan är enkel och kostar inte allt för många timmar. När det sen klagas till Mark- och miljödomstolen så är det kostnadsfritt om man själv inte släpar dit någon advokat (helt onödigt i första instans).
Är det ett avtalsservitut så kan inte Lantmäteriet på samma sätt ta beslut utan där ska frågan i första hand avtalas bort mellan parterna. Här kan det bli frågan om ett skadestånd för marknadsvärdeminskning, men inte i den storleksordningen.
När det gäller frågan om att Lantmäteriet ska hålla ordning på alla gränser, servitut och andra rättigheter så stämmer det för det tillfälle då gränsen eller servitutet skapades. Lantmäteriet har skyldigheten att registrera, arkivera och tillhandahålla besluten. Skyldigheten att underhålla gränser och servitut ligger helt på fastighetsägarna och jag vill nog påstå att Lantmäteriet är bättre på att hålla ordning på de arkiverade handlingarna än vad den genomsnittlige fastighetsägaren är på att röja upp sina rågångar.
Gränser och servitut har bildats under 250 år med den teknik som var tillgänglig vid den tiden. Att tro att allt ligger exakt på plats i fastighetskartan är väl optimistiskt.
Jag var med i ett pilotprojekt när det gällde att höja den geometriska noggrannheten i redovisningen av fastighetsgränser i fastighetskartan till "meternivå". Vi gjorde fullskaliga försök i fyra områden fördelat över hela landet. Det först som vi kunde konstatera är att det bara går att återfinns ca 1/3 av alla gränspunkter vi letade efter. En stormängd är bortgrävda, sönderkörda av skogsmaskiner eller andra händelser.
Skulle man genomföra ett storskalig kvalitetshöjning av fastighetskartan till "meternivå" så är det en kostnad för skattebetalarna på mer än en miljard årligen och utan att kunna se något slut på det jobbet. Jag tror inte att våra politiker är beredda att budgetera för detta arbete utan det fortsätter nog att vara en skyldighet för fastighetsägarna att hålla ordning på sina gränser och servitut.