Öppna kategorin

Infekterad grannfejd – efter Lantmäteriets miss

17 inlägg 4138 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Infekterad grannfejd – efter Lantmäteriets miss

Elis76  
#871088En ny konflikt med Lantmäteriet indraget togs upp på TV4 Nyhetsmorgon den 12 februari.

https://www.tv4.se/artikel/47jtOqbrAUZwJVh2MeVn4C/infekterad-grannfejd-efter-lantmaeteriets-miss-det-aer-foerfaerligt

TS

Re: Infekterad grannfejd – efter Lantmäteriets miss

Elmhult  
#871090I linje med min uppfattning om lantmäteriet tyvärr. Dyra o inkompetenta utan något som helst ansvar. Man är helt utlämnad till sig själv. Går inte lita på en käft nuförtiden.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#871094skrev de köpekontraktet själv eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871095Det handlar inte om Lantmäteriet, utan det är markägaren som är ansvarig för att hålla reda på sina servitut, gränser och samfälligheter. Lantmäteiet har ofta inte en heltäckande bild av alla dessa rättigheter. Tittar du i pappren så står det ofta "rättigheter inte utredda" eller något sådant.

1739345512_skaermbild_fran_2025-02-12_08-31-27.jpg

Lantmäteriet vet inte allt, och det är inte deras uppgift att veta allt. Det är samma anledning som varför deras registerkarta inte stämmer.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871099Släpper man okänt folk inpå knuten så kan det bli så här.
Vattentäta kontrakt mot köparen

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#871116Nu ska man inte uppfatta allt som en journalist på TV publicerar som sanning och det är omöjligt att veta hur läget är utifrån den information som finns.

Som gammal lantmätare som mest höll på med tvisteärenden så är det obegripligt att dra på sig kostnader i denna storleksordning. Det första som inte framgår är om det är ett servitut bildat av Lantmäteriet eller om det är ett avtalsservitut. Är det ett avtalsservitut ligger hela ansvaret på de som tecknat avtalet. Är det ett officialservitut så är det Lantmäteriets sak att reda ut härvan.
När det kommer till sakfrågan om stigen så har jag även där svårt att förstå att det inte ska gå att lösa. Om det är ett officialservitut och det inte används så kan Lantmäteriet enkelt ta bort det genom en fastighetsreglering. Det blir en förrättningskostnad, men frågan är enkel och kostar inte allt för många timmar. När det sen klagas till Mark- och miljödomstolen så är det kostnadsfritt om man själv inte släpar dit någon advokat (helt onödigt i första instans).
Är det ett avtalsservitut så kan inte Lantmäteriet på samma sätt ta beslut utan där ska frågan i första hand avtalas bort mellan parterna. Här kan det bli frågan om ett skadestånd för marknadsvärdeminskning, men inte i den storleksordningen.

När det gäller frågan om att Lantmäteriet ska hålla ordning på alla gränser, servitut och andra rättigheter så stämmer det för det tillfälle då gränsen eller servitutet skapades. Lantmäteriet har skyldigheten att registrera, arkivera och tillhandahålla besluten. Skyldigheten att underhålla gränser och servitut ligger helt på fastighetsägarna och jag vill nog påstå att Lantmäteriet är bättre på att hålla ordning på de arkiverade handlingarna än vad den genomsnittlige fastighetsägaren är på att röja upp sina rågångar.
Gränser och servitut har bildats under 250 år med den teknik som var tillgänglig vid den tiden. Att tro att allt ligger exakt på plats i fastighetskartan är väl optimistiskt.
Jag var med i ett pilotprojekt när det gällde att höja den geometriska noggrannheten i redovisningen av fastighetsgränser i fastighetskartan till "meternivå". Vi gjorde fullskaliga försök i fyra områden fördelat över hela landet. Det först som vi kunde konstatera är att det bara går att återfinns ca 1/3 av alla gränspunkter vi letade efter. En stormängd är bortgrävda, sönderkörda av skogsmaskiner eller andra händelser.
Skulle man genomföra ett storskalig kvalitetshöjning av fastighetskartan till "meternivå" så är det en kostnad för skattebetalarna på mer än en miljard årligen och utan att kunna se något slut på det jobbet. Jag tror inte att våra politiker är beredda att budgetera för detta arbete utan det fortsätter nog att vara en skyldighet för fastighetsägarna att hålla ordning på sina gränser och servitut.

slatte  
#871141Hemma gjorde inte Lantmäteriet sin läxa när de styckade av tre tomter på en åker. Efter ett tag såldes tomterna vidare.

Vi som är från bygden vet att den gamla byavägen gick rakt igenom dessa tomter på 1800-talet, och samfälligheten ligger fortfarande kvar där för dem som har mark i byn.

När bygglov senare skulle begäras uppmärksammade Lantmäteriet vägen. Men då gjorde de en fuling – de påstod att den gamla vägsträckningen egentligen gick utanför tomterna, ner i ett träsk. På så sätt kunde de reglera bort de gamla vägarna utan att informera andra delägare.

Jag antar att de ansåg att vägen inte hade något värde, men det kändes inte helt korrekt.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871159På sjuttiotalet fick pappa nekat bygglov pga ett vägservitut från tidigt nittonhundratal som
inte hade använts och således struntats i när byvägen anlades mer ordentligt på 1930-talet.
Efter några telefonsamtal togs det onödiga servitutet bort från kartan men bara just där bygglovet sökts.
Så nu finns det nån form av vägservitut på min mark som egentligen borde ha tagits bort för hundra år sedan.
Sannolikt kan jag inte ta bort dem genom ett telefonsamtal som förr, gissar jag.
Det finns onekligen jobb för Lantmäteriet med smått och stort som aldrig görs.

Ent  
slatte skrev:Hemma gjorde inte Lantmäteriet sin läxa när de styckade av tre tomter på en åker. Efter ett tag såldes tomterna vidare.

Vi som är från bygden vet att den gamla byavägen gick rakt igenom dessa tomter på 1800-talet, och samfälligheten ligger fortfarande kvar där för dem som har mark i byn.

När bygglov senare skulle begäras uppmärksammade Lantmäteriet vägen. Men då gjorde de en fuling – de påstod att den gamla vägsträckningen egentligen gick utanför tomterna, ner i ett träsk. På så sätt kunde de reglera bort de gamla vägarna utan att informera andra delägare. Jag antar att de ansåg att vägen inte hade något värde, men det kändes inte helt korrekt.

Samtidigt får man kanske vara tacksam om LMV är mindre fyrkantiga och lite mer pragmatiska. Om de inte gjort just den fulingen så hade väl förrättningen tagit fem år till, med tanke på deras handläggningstider...

jannee  
#871367Vad är det som egentligen gäller ?
https://www.centrumadvokaterna.se/2018/ ... nder-2018/

Användarvisningsbild

Elis76  
#871369@jannee

Bra länk, tumme upp 👍 👍

TS
Användarvisningsbild

Skogsvaktaren  
#871377https://www.skargarden.se/app-miljonar- ... -bengt-80/
1739476079_hogmarso.jpg

Användarvisningsbild

Skogsvaktaren  
Skogsvaktaren skrev:https://www.skargarden.se/app-miljonar-skinnar-sjuke-bengt-80/
1739476079_hogmarso.jpg

Användarvisningsbild

Skogsvaktaren  
#871391Bengts familj ägde 2:15 och 2:33
Bengts barn ägde 2:15 år 2007 och sålde då till någon som sålde 2:15 vidare år 2015 till Spotify-miljonären.
ca 2021 upptäcks en köpehandling från 1907 som tolkas att det finns en stig genom 2:33 som tillhör 2:15 sen gammalt.
Tydligen är 2:15 stamfastigheten som familjen sålde och att 2:33 som familjen behöll är avsöndrad runt år1907 ur 2:15.
Miljonären med advokat och inhyrd lantmätare kräver att ta strand och brygga, men det visar sig att varken 2:33 eller 2:15 äger stranden
Stranden ägs av 2:8 som omsluter 2:33 & 2:15 och är en samfällighet = allmän plats mark enligt en detaljplan från 60-talet och enligt uppgift.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Vad är det som egentligen gäller ?
https://www.centrumadvokaterna.se/2018/ ... nder-2018/

Servituten gäller fortfarande, om man har papprena kvar och kan visa att köparen borde vetat om det.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).