Skördare

Valmet 911.1 fördelningslåda överfyller!

3 inlägg 687 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 911.1 fördelningslåda överfyller!

Clas1113  
#867283 Ny här på forumet!
Håller på att driftsätta en 911.1 -00 som inte varit igång på länge.
Den överfyller fördelningslådan.
Nu till frågan: misstänker hög/låg cylindern.
Är det vid hög alt lågväxel kolven läcker?
Tänkte köra ett tag för att ringa in felet.
Oljan kan ju även komma från åkmotorn.

Vad tror ni?
/ Clas

TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.1 fördelningslåda överfyller!

skogsjan695xl  
#867387 Det är ju troliga fel båda felen. Ska inte svära på det hur detta funkar. Men jag tror bara det är tryck till kolven när du har i högväxel. Sen är lågväxel fjäderbelastat för att inte ligga med tryck konstant. Lika så har jag för mig allhjulsdriften är oxå som du har i lådan å.

Re: Valmet 911.1 fördelningslåda överfyller!

JoTh  
skogsjan695xl skrev:Det är ju troliga fel båda felen. Ska inte svära på det hur detta funkar. Men jag tror bara det är tryck till kolven när du har i högväxel. Sen är lågväxel fjäderbelastat för att inte ligga med tryck konstant. Lika så har jag för mig allhjulsdriften är oxå som du har i lådan å.

Allhjulsdrift är enkelverkande hydrauliskt på högväxel, kompletterad med fjäder till lågväxel i andra riktningen.
Så den går att plugga bort tillfälligt.

Hög / Låg är hydraulisk i bägge riktningarna.

Men det mest långvariga åtgärden om det blivit fel på den ena kolvens tätningar, är att renovera bägge samtidigt.
Om maskinen har några år på nacken.
Sen återstår naturligtvis risken att det är p- box på transmissonsmotorn,
men det är inte lika vanligt fel.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).