Traktorer och processorer

Fri retur

8 inlägg 762 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fri retur

Uffe.A  
#865584 Hej på er.
Har skaffat mig en flishugg med kran och flisbalja ( sidotipp). Huggen har egen hydraulik men till kran och balja så drivs detta med traktorns hydraulik.

Jag har 2 st dubbelverkande uttag på traktorn ( JD 3140) samt 1 st fri retur.
Men det krävs väl 2 fria returer med detta upplägg?
Kan jag sätta T-koppling på fri retur koppling till returslangarna och köra båda på samma fria retur , då balja och kran ej manövreras samtidigt?. Eller ska jag montera en till som är separat? Denna blir då i så fall på ovansida tank.

Så ville höra med er som är insatta i hydraulik... det kan ingen anklaga mig för iallafall 😅

Ha det fint

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Fri retur

Bert1  
#865610 Men varför skall du ha 2 fri retur?
Är kolvarna till baljan dubbelverkande?

Användarvisningsbild

Uffe.A  
#865612 Det sitter slang både uppe och nere på de två tippkolvarna som är i var ända av baljan

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#865618 Då är dom dubbelverkande och då får du köra det via ena dubbelverkande uttaget på traktorn så då behöver du bara friretur från ventilpaketet

Användarvisningsbild

Uffe.A  
#865621 Okey, tack🙂 Det jag lurade lite på var att det kommer 2 slangar fram ( antagligen då en tryck och en retur) från baljan. Så att returen då måste gå i en egen ingång fri retur, eller kan gå på samma uttag med en T-koppling ihop med den returen som kommer från kranen.

TS
Användarvisningsbild

Uffe.A  
#865622 Antagligen så missförstår jag hela grejen 😅

TS
Användarvisningsbild

skogsBG  
#865656 Går slangarna direkt till kolvarna på baljan utan någon mer ventil så ska båda sitta i traktorns uttag. En på + och en på - . Annars får du bara funktion åt ett håll. Är det ett ventilpaket mellan traktorn och kolvarna bör det finnas en fri retur därifrån för att ta hand om returflöden.

Användarvisningsbild

Uffe.A  
#865658 Tackar 🙂👍👍

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).