Sågtimmer

Lagra ädellöv

4 inlägg 1561 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Lagra ädellöv

Stålnacke  
#858791 Jag fäller lite trän vid sidan av mitt jobb som manuellhuggare för skogsbolag. Ofta är det grova lövträd, typ ek, lönn, alm, ask eller fruktträd.

Jag leker nu med tanken att bygga en riktigt seriös lagerplats för mina grova stockar. För att fylla på & sälja när det kommit upp i en tillräckligt ansenlig mängd för att säljas. Går det? Plåttak, djupa stallage i metallkonstruktion med flera våningar. Möjlighet att kunna köra in långgafflarna på lastmaskin å snurra lite på dom emellanåt.

Är det risk för lagringsröta? Något man bör tänka på? Problemet med att jag inte vet vart jag ska göra av dom försvinner ju tillfälligt. Men risken är att det aldrig blir sålt om det blir röta?

TS
Treebula

Re: Lagra ädellöv

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858798 Ja det är risk för lagringsröta men även insekter vid lagring under tak. Risken är naturligtvis mindre än vid utomhuslagring men finns där ändå.

Ska man använda virket själv är det en annan sak när man kan sortera bort det ytliga som skadats men att hitta en köpare till stockar som är mjuka på utsidan tror jag inte är lätt.

Stålnacke  
#858799 Om man gör en hel plåthall med gjuten platta & bra ventilation. Fortfarande risk för angrepp? Är under vatten den enda bra lagringsmetoden för helstock under längre tid? Hade man kunnat ha ett bevattningsystem?

TS
Användarvisningsbild

Camwood  
#858809 Grundregel för lagring av sågtimmer är så mörkt,kallt,syrefattigt och fuktigt som möjligt.
För att förklara så menar jag att optimala lagring av timmer är nog inbäddad i bottenfrusen tät lera. Allt över det är sämre så man får ju komprimissa mycket.
Motsatatsen är ju då så torrt,varmt,ljust och syrerikt som möjligt om man vill ha så
snabb nedbrytning som möjligt.
Men det mest praktiska och mest använda tekniken i dag för lagring av sågtimmer
är med konternuerlig bevattning typ vattenspridare,sprinkler. Försök med lagring i vältor
som täckt av snö,is och sen täckts med spån funkar mycket bra.
Lagring i vatten,sjöar mm som var det vanligaste förr tror jag nu inte tillåtet längre.
I mindre skala typ några stockar så borde plasttäckning av blöta stockar funka bra. Har inte prövat men om dom lagas svalt utan soljus så kanske. Förutsättning är ju att få plasten helt tät så fukten hålls inne och insekter och syre hålls ute.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).