Föryngring

Omplantering

9 inlägg 1311 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Omplantering

Stöttingfjället  
#858469 År 2013 i januari, avverkade vi o samtidigt med avverkningen så markbereddes det med grävmaskin för att plantera augusti samma år. Tyvärr sattes tall på ca 2 hektar på en del av denna granmark i hopp om att öka den biologiska mångfalden. Allt har har gått bra förutom tallen som älgen har ätit upp så fort den kom över snön.
Har nu i höst börjat röja o då bl a området med den döda tallen som jag har röjt ner. Kommer nu att omplantera området till sommaren o avser att använda det som återstår av markberedningen o grönrisplantering. Min fråga är - kan man sätta små plantor (täckrot) eller ska man gå på täckrot som är lite större?

TS
Arevo

Re: Omplantering

jannee  
#858471 Här nere i söder hade det endast gällt 3 åriga barrot (gran).
Men ni kanske inte har så mycket gräsväxt/hallon/bräken ?

Användarvisningsbild

Stöttingfjället  
#858473 Det är väldigt lite gräsväxt och nyröjt, dvs från all död tall o björk (enstaka björk är lämnade).

TS
Användarvisningsbild

Hood  
#858475 Allt gick bra tills trakthygget tog bort mångfalden. Bra jobbat skogsstyrelsen. Varför röja döda träd?

Användarvisningsbild

Stöttingfjället  
#858476 Ett utslag av frustration o för att kunna tillvara ta en bra plateringspunkt. Rätt eller fel får väl tiden utvisa.

TS

Icegrip  
#858481 Tror mindre täckrot kan ta sig lika bra. Det är ju inte jättebördig mark.

Vilket trädslag? Du har inte funderat på sibirisk lärk?

Användarvisningsbild

Stöttingfjället  
#858498 Tanken har funnits, men har satt några på ett annat ställe på fastigheten o de verka ha varit råbockarnas favorit i fejningstider. En fråga som då följer - hur är älgen intresse för att feja i en lärkplantering?

TS

isteskog  
Stöttingfjället skrev:Tanken har funnits, men har satt några på ett annat ställe på fastigheten o de verka ha varit råbockarnas favorit i fejningstider. En fråga som då följer - hur är älgen intresse för att feja i en lärkplantering?

Älgen fejar vissa lärkar, spar dom för älgen återkommer årligen!

Icegrip  
Stöttingfjället skrev:Tanken har funnits, men har satt några på ett annat ställe på fastigheten o de verka ha varit råbockarnas favorit i fejningstider. En fråga som då följer - hur är älgen intresse för att feja i en lärkplantering?

Att sätta några plantor av udda trädslag brukar oftast vara en viltmagnet för fejning. Sätt 1ha sibirisk lärk och resten gran 🙂

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).