Skördare

Dator till Ponsse Beaver

7 inlägg 1289 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Dator till Ponsse Beaver

läresbo  
#858106 Finns det någon som har erfarenhet av att reparera datorn till en Ponsse beaver 2006. Den stänger av sig när den blir varm och är svårstartad när det är kallt
Utbyte av datorn verkar vara dyrt.

TS
Användarvisningsbild

Re: Dator till Ponsse Beaver

Lindveden  
läresbo skrev:Finns det någon som har erfarenhet av att reparera datorn till en Ponsse beaver 2006. Den stänger av sig när den blir varm och är svårstartad när det är kallt
Utbyte av datorn verkar vara dyrt.

Har för mig att vi råkade ut för ungefär samma sak när ja satt i en "Bear" för många år sen, tror det va årsmodell 08 på den.
Vi hade ute tekniker från Ponsse som tyvärr aldrig lyckades lokalisera felet men ja tror vi gjorde så att vi tog bort skyddsplåten som sitter framför datorenheten innanför pedalerna när man vänt stolen mot skärmen. Vi fick även rikta ett fläkt utblås mot själva skärmen me ac-kyla när det va varmt ute för att skärmen inte skulle överhettas.
Hade även lite bekymmer när det va kallt ute oxå me svårstartad dator men det avhjälptes oftast me att ha kört motorvärmaren innan man kom på morgonen för då körde datorn nån slags varmkörnings process när den kände att hytten hade kommit upp i värme.

läresbo  
#858116 👍 Kunde inte beskriva felen bättre själv, tillägg är att det låter som typ hårddisken "skrapar i" alltså går tungt.
det är ju inte lätt att testa utanför maskin då det är ett plugg in system för datorn och jag vet inte var starkströmmen går in i kontakten.

TS

Förare  
#858290 Testa kontakta en ponsse verkstad, borde finnas någon på finska sidan som kan sånt.
Själv hade jag problem med att inte få kommunikation med alla noder pga glapp mellan dator och "chassi" men har funkat bättre nu med kontaktspray

läresbo  
#860171 Har nu demonterat datorn och såg att kylpasta saknades samt att hårddisken var skadad. La till pasta och bytte hårddisken till SSG disk utan rörliga delar. Flyttade program och filer till nya hårddisken.
Billigt mot nytt

TS

Förare  
#860193 Det lät intressant, du tog inga bilder? Är det en svår operation, måste man vara "datahacker" för att fixa det?
Tänkte att även om min dator funkar nu så är det ju bättre om man slipper rörlig disk

läresbo  
#860506 Jag kanske inte var så tydlig med vem som gjorde vad, jag lämnade datorn till en firma i Järpås som heter Torlab som fixade hårddisken och värme pastan, han flyttade även över programmet och lagrade filer från gamla hårddisken.
Fungerar mycket bättre än tidigare

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).