Traktorer och processorer

Mf 35 går bara på 3 cylindrar

15 inlägg 1201 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mf 35 går bara på 3 cylindrar

Linus englin  
#854848 Hej hej! Jag har lite små problem med grolen och söker hjälp. Så den har stått under tak i 23 år och jag drog ut den I början av sommarn och började renovera. Köpte nytt tändsystem avgasystem bromsar och ett par packningar och så klart oljan och filter. Men när jag tittat in i tändstifts hålen ser jag att avgasventilen på fyran är fast öppen så då blir jag tvungen att dra av topplocket vilket jag inte ville göra. Rengör allt och får det att se nytt ut. Men en dålig sak jag upptäcker när jag får lös ventilen är att sätena är väldigt slitna och läcker på varenda en. Men det skiter jag i att fixa för dom funkar. Så jag Sätter ihop allting och den starta direkt efter jag snurrat lite på fördelarna och hör att den puttrar och hackar lite på högre var och då tar jag ut stiften och ser direkt att 3an är död. Den har bra gnista rätt timing kompresation och får bensin så jag har ingen aning om vad det kan vara då. Har ni några förslag?

TS
Lantmännen Maskin

Re: Mf 35 går bara på 3 cylindrar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854853 Naturligtvis kan det inte vara rätt timing, bra gnista och kompression och bensinblandning i den cylinder som inte går bra. Har du kollat kompressionen på cylindern? Den tycks ju vara otät i ventilerna om jag förstår dig rätt. Topplockspackning?

hfab  
#854854 Just MF 35 Grålle har ju den egenheten att inte existera, vilket skulle kunna innebära att allt är en illusion.

Användarvisningsbild

Linus englin  
hfab skrev:Just MF 35 Grålle har ju den egenheten att inte existera, vilket skulle kunna innebära att allt är en illusion.

Rätt säker på att dom fins

TS
Användarvisningsbild

Linus englin  
Orsa skrev:Naturligtvis kan det inte vara rätt timing, bra gnista och kompression och bensinblandning i den cylinder som inte går bra. Har du kollat kompressionen på cylindern? Den tycks ju vara otät i ventilerna om jag förstår dig rätt. Topplockspackning?

Ja det kan vara dom men 3an har 3 bar i kompresation så jag vet inte. Topplockspackningen är ny och den får gnista direkt efter 2an. Tändföljden är 1423 av någon anledning.

TS

alias  
Linus englin skrev:
hfab skrev:Just MF 35 Grålle har ju den egenheten att inte existera, vilket skulle kunna innebära att allt är en illusion.

Är ingen MF-kännare, men jag har alltid trott att "Grållen" avsåg modell TE20 och att modell 35 gick under epitetet "Guldkalven".

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Linus englin  
#854859 Tror inte det spelar någon roll. Det är en gammal mf med samma motor som en te20.

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854864 3bar är kanske lite blekt. 2-3 gånger högre hade inte gjort saken sämre. Vad har du i samtliga andra burkar då?
Det kan väl vara roligt ta av toppen och lägga den upp-och-ner i helgen och lägga lite T-röd på ventilerna så ser man hur fort eller sakta det skvalar förbi vilken. Eller kanske slipa allihopa. Jag skulle satsa en krona på att det blir bättre sen.

Användarvisningsbild

Linus englin  
#854874 Ungefär fyra-fem på dom andra. Men huvudet tänker jag inte dra av igen så slipa ventilerna kommer inte att ske. Jag har redan gått över budgeten och hoppas bara på att det bara är något simpelt.

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#854875 Får du upp kompprovet till likvärdigt med dom andra med en skvätt olja i cyl innan du gör nytt prov?

Användarvisningsbild

Linus englin  
#854879 Kan testa det.

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Linus englin skrev:Tror inte det spelar någon roll. Det är en gammal mf med samma motor som en te20.

Inte riktigt. TE20 har en 2-liters Continental-motor medan MF35:s Continental-motor är på 2,2 liter.

tallen100  
alias skrev:
Linus englin skrev:

Är ingen MF-kännare, men jag har alltid trott att "Grållen" avsåg modell TE20 och att modell 35 gick under epitetet "Guldkalven".

MVH
Alias

Helt rätt en grålle är Te20 och inget annat.

Det var bara första årgången av modell 35 som kallades guldkalven och det var en jubileumstraktor, den var grå och bronsfärgad och hette bara Ferguson 35.
Sen blev dom röda och grå och hette Massey-Ferguson.

Användarvisningsbild

Linus englin  
Linus englin skrev:Hej hej! Jag har lite små problem med grolen och söker hjälp. Så den har stått under tak i 23 år och jag drog ut den I början av sommarn och började renovera. Köpte nytt tändsystem avgasystem bromsar och ett par packningar och så klart oljan och filter. Men när jag tittat in i tändstifts hålen ser jag att avgasventilen på fyran är fast öppen så då blir jag tvungen att dra av topplocket vilket jag inte ville göra. Rengör allt och får det att se nytt ut. Men en dålig sak jag upptäcker när jag får lös ventilen är att sätena är väldigt slitna och läcker på varenda en. Men det skiter jag i att fixa för dom funkar. Så jag Sätter ihop allting och den starta direkt efter jag snurrat lite på fördelarna och hör att den puttrar och hackar lite på högre var och då tar jag ut stiften och ser direkt att 3an är död. Den har bra gnista rätt timing kompresation och får bensin så jag har ingen aning om vad det kan vara då. Har ni några förslag?

TS
Användarvisningsbild

Linus englin  
Orsa skrev:3bar är kanske lite blekt. 2-3 gånger högre hade inte gjort saken sämre. Vad har du i samtliga andra burkar då?
Det kan väl vara roligt ta av toppen och lägga den upp-och-ner i helgen och lägga lite T-röd på ventilerna så ser man hur fort eller sakta det skvalar förbi vilken. Eller kanske slipa allihopa. Jag skulle satsa en krona på att det blir bättre sen.

Efter vidare undersökning verkar det som att 1 2 får mer bensin än 3 och 4. Jag tror att jag ska ta en närmare titt på grenröret och se ifall det är något som blockerar flödet. Men det får bli i morgon.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).