Traktorer och processorer

Råkat döda Valtra A85

19 inlägg 4385 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Råkat döda Valtra A85

Art Lav  
#851092 Släktgårdens Valtra A85 2003 hade stått över vintern utan underhållsladdare på batteriet. Jag lyckades få in pyttelite spänning i batteriet. När jag sedan vred nyckeln så drog den runt några gånger innan den dog. Sen kom Hr Papphammar…jag försökte kabla igång den med bilen men lyckades fippla till det så plus kom i kontakt med jord, en liten blixt syntes.
Misslyckat försök med andra ord. Efter att ha laddat batteriet fullt, vilket tog mycket lång tid, och ha bytt en 15 A säkring så provar jag starta igen. Nu är traktorn död. Innan lilla blixten så tändes instrumenpanel och den drog runt, nu är instrumentpanelen död. Den har elektrisk huvudströmbrytare och när jag trycker på den knappen så tänds innerbelysning och det blinkar på knappen. Kan jag ha dödat batterifrånskiljarboxen som sitter ihop med knappen i kabinen?

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Råkat döda Valtra A85

Bert1  
#851108 Iom innerbelysningen tänds så borde huvudströmbrytaren funka
Har för mig det skall sitta en klen kabel på +polen titta så inte kabeln är av annars får du nog börja leta efter brända säkringar

Användarvisningsbild

Art Lav  
#851109 Tack för svar! Alla säkringar är hela. Jag ska definitivt kolla upp ditt tips.

TS
Användarvisningsbild

Art Lav  
#851424 Provat att starta med fullt batteri. Det gick inte alls bra. Jag slår på den elektriska huvudströmbrytaren inne i hytten, allt verkar OK men så fort jag vrider om nyckeln så smäller en 20 A säkring. Elstopp/startspärr.
Jag har uppenbart fördärvat något när jag fipplat…😓 Finns det nån som kan ge mig tips?

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#851426 Så du stänger av traktorn med nyckel?
Isåfall om du tittar ute på insprutningspumpen så sitter där en kabel på ett stift dra loss den (se till den inte ligger emot gods) och prova slå på tändning och se om säkringen går annars får du kolla runt kopplingspedalen (under golvet)efter givare och göra samma går säkringen ändå så är det en kabel du klämt

Användarvisningsbild

Art Lav  
#851429 Allt elände kom efter min olycksaliga kortslutning. Jag har inte mekaniskt klämt några kablar vad jag vet.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851433 Det sitter något relä under instrumentpanelen som kan dö om man fibblar med starthjälp. Då dör allting. Ta loss alla relä och mät upp dem.

Användarvisningsbild

Art Lav  
#851435 Tack för svar! Vet du vilket det kan vara?
En annan teori jag tänker: kan startmotorns solenoid ha ”bränt” fast vid startförsök och på det viset skjuts säkringen?

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#851443 Hade solenoiden bränt fast vid startförsöket så borde väl startmotorn drar så fort du slår på huvudströmmen
Men det är ju enkelt å kolla bara ryck lilla kabeln på startmotorn så ser du om säkringen far

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851445 Det sista låter väldigt osannolikt. Men vad gäller reläena så sitter de i en rad och är likadana. En proffsig mekaniker mäter upp dem. Såna som vi byter plats med dem och ser vad som händer.

Användarvisningsbild

Art Lav  
#851453 Topptips! Jag tänker att startmotorn inte får spänning förrän tändningsnyckeln vrids om?

Jag ska byta plats på reläerna och testa nästa gång jag är hos traktorn.

Stort tack för engagemang! ❤️❤️

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#851456 Startmotor får inte impuls förrän du har nyckel i läge 3 dvs när du kör på starten

Användarvisningsbild

Art Lav  
#851597 Så är det ju förstås! Nu har jag åkt ifrån traktorn och som den klantskalle jag är så tog jag varken med mig instruktionsboken eller tog bild på vad mer 20 A säkringen går till. Jag blir så trött…😞
Har någon möjlighet att se vad mer som går via nämnda säkring?

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#851599 Googla så lär du hitta din instruktionsbok på nätet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851604 Ska finnas bland downloads på maskinisten.net, iaf A85n

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).