lör 06 jul 2024, 19:09#849148
Hej.
Äger en fastighet i Härjedalen, fint växande med ganska mycket Contorta planterad 84-85 ca 80 Ha, övrig areal främst svensktall.
Mitt problem är Contortan, i dessa planteringar kommer förhållandevis mycket Tall, och contortan är i sig går som tåget, snitthöjd ca 15Meter och en diameter på ca 15cm, med andra ord gallringsbart. Den är aldrig röjd på grund av dess vindkänslighet så det är 80 Ha med ca 2500träd, som att gå i en djungel nästan. Har haft några olika "inköpare" på plats som ganska entydigt tycker att jag ska vänta i 5 år och ta bort allt, jag å andra sidan är 57 år och vill ogärna se hyggen, så där har jag försökt modelera fram en luckgallring för att gynna tallarna samtidigt som man får en bra avkastning på själva gallringen, men utan gehör. Ett förslag som jag fick är att ta röjsågen på alla tallar för att gynna Contortan, men allt mals ner till trakthyggesbruk, och jag är väldigt ointresserad av det, speciellt i en fin gallringsskog. Och plötsligt är min känsla att jag är jobbig så nu står jag här med några kepsar med fina loggor i hand och funderar över vad nästa steg är. Det står ca 160M3/ha. Så frågan i korthet är såklart är det flera än jag som kanske inte uppskattar trakthyggesbruk och saknar support från skogsbolag, och vad gjorde ni då?