Sågverk (mindre)

Frontier OS27 - tråden

5 inlägg 1654 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Frontier OS27 - tråden

Castor fiber  
#847025 Har sedan två år varit ägare till ett Frontier OS27. Inte sågat ohyggligt mycket, men ändå passerar inköringsperioden.
Köpte billiga sågband först och dessa gick ju av på hyfsat kort tid. I år satsade jag på Bahco och döm av min förvåning när ett sådant också gick av.
Vidare undersökning visar att banden lutar något framåt pga att hela Vagnen är högre i aktern än i fören. Inte direkt synligt, utan visade sig vid kontrollmätning.

Är det någon på forumet som har liknande erfarenheter?

TS
Woodmizer sågverk

Re: Frontier OS27 - tråden

Brorsan  
#847100 På min woodmizer lt15 kan man justera det mesta gällande bandinställningar, lite pyssel att få allt rätt men det behöver kontrolleras och justeras då och då.
Finns inte de möjligheterna på Frontier sågen?

Tuttemoj  
#847341 Släpper du på bandspänningen då du inte sågar?
Håller betydlig längre på min såg då jag började göra det.

Castor fiber  
#847431 Tack för svaren!
Hittar inget i instruktionsboken om hur man justerar bandinställningen. Får kolla lite närmre på sågen

Tycker inte det borde ha någon större påverkan, men värt att testa att släppa spänningen. Tack!

TS

Castor fiber  
#851758 Svarar på min egen fråga.
Efterforskningar på nordamerikanska forum visar att det är väldigt vanligt att man behöver shimsa släden mot "lyftpelarna". Alltså där såghuset löper vid vertikal förflyttning.
Tillverkade egna och testade med bra resultat. Ifrågasätter konstruktionen lite, med tanke på det här...

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).