Öppna kategorin

Skogsmästare eller skogsbrukstekniker

3 inlägg 1243 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsmästare eller skogsbrukstekniker

walva  
#844566 Hej!

Jag sitter nu fast i funderingarna mellan att börja studera antingen till skogsmästare vid SLU eller till skogsbrukstekniker hos Dille och undrar om någon här kan ge mig råd.
Vad jag uppfattat det som så är skogsburksteknikerutbildningen en kortare och mer intensiv men mindre djupgående jämfört med skogsmästarutbildningen. Hur blir skillnaden karriärmässigt efter examen? Kan man ändå få lika yrken och hur skiljer sig ingångslönen? Vad tror ni blir mest lönt i längden?

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsmästare eller skogsbrukstekniker

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#844593 Det brukar aldrig vara fel med att ha någon form av akademisk examen. På https://www.saco.se/studier/studieval/y ... gsmastare/ finns lite mer ur arbetstagarnas synpunkt.

Re: Skogsmästare eller skogsbrukstekniker

WarPeter  
#844611 Tycker du att karriär och lön är viktigt är säkerligen skogsmästare valet för dig. Vill du jobba mer praktiskt i skogen funkar nog skogsbrukstekniker lika bra. Man brukar aldrig ångra att läsa något år extra, det brukar löna sig längden flera gånger om.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).