Avverkning (slutavverkning)

Det nya normala - minskad avverkning och högre priser

13 inlägg 3577 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Det nya normala - minskad avverkning och högre priser

Fredrik Reuter  
#844043 I en tid av förändring för det svenska skogsbruket, står Sveaskog, under ledning av VD Erik Brandsma, inför utmaningen att balansera flera intressen inom samma skogsområde. Den traditionella metoden att avsätta specifika områden för olika ändamål har enligt Sveaskog nått sin gräns, och istället förespråkas nu en mer holistisk syn på skogsbruket. En positiv bieffekt av denna omställning är att skogsägare kan förvänta sig högre intäkter trots minskad avverkning.

Historiskt sett har svenskt skogsbruk genomgått flera omställningar. Under 1900-talet skiftade man från dimensionsavverkning till kalavverkning och nyplantering av tall och gran. Dessa metoder skapade förutsättningar för ett storskaligt och effektivt skogsbruk. Men med tiden växte insikten om behovet att också värna naturvården och friluftslivet.

I dagens situation betonas vikten av att skapa värde för en rad olika intressen – från industri och klimat till biologisk mångfald, renskötsel och rekreation. Sveaskog anser nu i en debattartikel att vi nu måste lära oss att balansera dessa intressen på ett sätt som optimerar värdeskapandet. Det innebär bland annat att anpassa avverkningsberäkningarna till en ny marknadsrealitet där minskad avverkning och högre priser blir norm.

Efterfrågan på skogsprodukter förväntas överstiga tillgången, vilket innebär att skogsägare kan uppnå högre priser för sin virke. Vidare skriver Brandsma i debattartikeln att Sveaskog nu ser över om de kan vara båda skogsägare och skogsindustri. Han ställer frågan om det är en omöjlig kombination för att hantera flera intressen och värden i skogen?

Sveaskog skriver att de strävar efter ett varierat skogsbruk, där olika skötselåtgärder används för att skapa skogar som är mer robusta mot klimatförändringar och som bättre främjar biologisk mångfald. Genom att ta vara på naturlig föryngring av lövträd och aktivt röja och gallra, kan andelen lövträd ökas i skogarna. Samtidigt behövs tillgång till fröer och plantor från olika trädslag för att öka skogens resiliens.

Erik Brandsma påpekar att en alltför ensidig lagstiftning eller polariserade handlingsalternativ kan hämma omställningen. Istället behövs en bredare debatt om hur framtidens skogar ska formas. Genom att främja ett mer varierat och anpassat skogsbruk kan Sverige inte bara säkerställa livskraftiga skogar för framtiden, utan också skapa högre ekonomisk avkastning för skogsägarna trots minskad avverkning.

Det nya normala för svenskt skogsbruk innebär alltså en balans mellan olika intressen, en hållbar skogsvård och högre ekonomisk utväxling – en utveckling som både skogsägare och samhället i stort har mycket att vinna på.

Vad är dina tankar om detta?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Det nya normala - minskad avverkning och högre priser

WarPeter  
#844044 Med andra ord, sveaskog har gjort en analys och kommit fram till att de behöver ha samma helhetsyn som många privata skogsägare redan har.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#844045 Ja, så kan det vara. Och det är väl inte en dag för sent i så fall?

TS
Användarvisningsbild

skogshare  
#844047 Frågan är om inte berörda aktörer successivt och proaktivt måste fasa ut virkesförbrukande produktionsanläggningar utan gynnsamma framtidsutsikter, för att få en hälsosam balans mellan virkesutbud / virkestillgång och virkesförbrukning och samtidigt skapa nödvändiga förutsättningar för ett ståndortsanpassat skogsbruk med produktionsmässigt optimala omloppstider och rimlig hänsyn till den biologiska och kulturella mångfalden.

Dessutom måste den vinstpotential som finns i ökad och diversifierad förädling av virkesråvaran tillvaratas betydligt bättre liksom möjligheterna att utveckla skogen som rekreationskälla.

Detta gäller både nationellt och globalt. Inför det stundande EU-valet är frågan vilka av våra riksdagspartier är beredda att verka för detta inom EU. Och vad säger inte minst den virkesförbrukande industrin om en sådan omstrukturering

WarPeter  
Fredrik Reuter skrev:Ja, så kan det vara. Och det är väl inte en dag för sent i så fall?

Nej, jag håller med. Och mitt svar var lät nog lite mer negativt än intentionen. Sen vore det intressant att veta mer om hur hård styrning sveaskog fått ifrån staten. Om direktivet varit att säkra råvara till lågt pris till skogsindustri har dom ju gjort ett bra jobb. Dock kanske inte ett sådant direktiv vore så väl förankrat i vad gemene svensk faktiskt skulle vilja se. Jag är ju av åsikten att om man vill införa begränsningar för att stärka klimat/mångfald/sociala värden så är det i första hand på statens mark. Och detta borde i så fall komma ifrån politiken.

Att industrin behöver anpassa sig känns naturligt, varför skulle just denna branch vara beroende på att en statlig aktör starkt påverkar marknaden för råvara till deras fördel?

Bosse1  
#844083 Det har alltid varit rätt att göra tvärtom så nu blir det traditionellt "sveaskogsbruk" 👍

Användarvisningsbild

Guld och skogar  
#844085 Lite förvånad hur lite press det varit kring detta, även då jag läst det säkert 10ggr tolkar jag det lite olika varje gång, menar han att nu är tiden med att förse industrin med billigt virke över? Då är ju detta gigantiska nyheter, det krävs inte enorm minskning av avverkningen för att förändra industrins förutsättningar radikalt. Menar dom dessutom att det virket dom avverkar skall spridas på flera olika industrier så blir ju effekten än större.

Brorsan  
#844093 Var det inte 1990 som den nuvarande skogsvårdslagen kom.
Produktion och miljö lika värda.
Resultaten av den omställningen hos privata skogsägare börjar man väl se nu 35 år senare då skogen tar tid på sig att förändras.
Varför göra om en lag som du knappt sett resultatet av ännu och kan utvärdera.
Sedan att den lagstiftande församlingens egna skog ej har skötts så innebär inte att alla andra skogsägare ska dras med i det ifrågasättandet!
Sedan att priserna blir bättre beror nog på att Sveaskog börjar göra om de flesta privatskogsägare alltid har gjort.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Guld och skogar skrev:Lite förvånad hur lite press det varit kring detta, även då jag läst det säkert 10ggr tolkar jag det lite olika varje gång, menar han att nu är tiden med att förse industrin med billigt virke över? Då är ju detta gigantiska nyheter, det krävs inte enorm minskning av avverkningen för att förändra industrins förutsättningar radikalt. Menar dom dessutom att det virket dom avverkar skall spridas på flera olika industrier så blir ju effekten än större.

Det kan ju vara så att Sveaskog minskar sin avverkning för att man helt enkelt måste. Man har gått för hårt fram och avverkat allt yngre slutavverkningar och det blir allt svårare att hitta avverkningsmogna bestånd. Man har också (enligt Q1-rapporten från Sveaskog) identifierat att gallringarna görs för hårt så nu ska uttagen minska där. Det intressanta framöver blir om Brandsma får hållas och följa den inslagna vägen eller om industrin kommer att klämma åt regeringen och via ägardirektiven tvinga fram mer virke från staten skogar?

Användarvisningsbild

Lindveden  
Brorsan skrev:Var det inte 1990 som den nuvarande skogsvårdslagen kom.
Produktion och miljö lika värda.
Resultaten av den omställningen hos privata skogsägare börjar man väl se nu 35 år senare då skogen tar tid på sig att förändras.
Varför göra om en lag som du knappt sett resultatet av ännu och kan utvärdera.
Sedan att den lagstiftande församlingens egna skog ej har skötts så innebär inte att alla andra skogsägare ska dras med i det ifrågasättandet!
Sedan att priserna blir bättre beror nog på att Sveaskog börjar göra om de flesta privatskogsägare alltid har gjort.

Har för mig lagen klubbades 1993, men i mångt o mycke instämmer ja va du skriver 👍

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#844113 Bor mitt i Sveaskogsland och har länge stört mig på gallringar med en grundyta på 15 - 16 efter gallring. Nu passerar jag nästan dagligen ett stort område som de håller på att gallra. Det är riktigt snyggt och välgjort och hade det varit mitt så hade jag varit mycket nöjd. Har inte mätt, men uppskattar det till 18 - 20 i grundyta.
Om det är nya direktiv så är man på rätt väg.

Användarvisningsbild

Guld och skogar  
Torbjörn Johnsen skrev:
Guld och skogar skrev:Lite förvånad hur lite press det varit kring detta, även då jag läst det säkert 10ggr tolkar jag det lite olika varje gång, menar han att nu är tiden med att förse industrin med billigt virke över? Då är ju detta gigantiska nyheter, det krävs inte enorm minskning av avverkningen för att förändra industrins förutsättningar radikalt. Menar dom dessutom att det virket dom avverkar skall spridas på flera olika industrier så blir ju effekten än större.

Det kan ju vara så att Sveaskog minskar sin avverkning för att man helt enkelt måste. Man har gått för hårt fram och avverkat allt yngre slutavverkningar och det blir allt svårare att hitta avverkningsmogna bestånd. Man har också (enligt Q1-rapporten från Sveaskog) identifierat att gallringarna görs för hårt så nu ska uttagen minska där. Det intressanta framöver blir om Brandsma får hållas och följa den inslagna vägen eller om industrin kommer att klämma åt regeringen och via ägardirektiven tvinga fram mer virke från staten skogar?

Jag mailade Erik om lite förtydligande:

Hej,

Tack, men jag läser mellan raderna din en viss skeptisk tolkning, eller har jag fel? Jag vill inte starta en lång diskussion men ger några korta svar här. Jag hoppas det hjälper i dina tolkningar.
Se nedan.

"Ansvaret för att balansera alla dessa intressen och optimera värdeskapande, samt att bedriva ett mer varierat skogsbruk, är Sveaskogs fokus framåt." Innebär detta att ni kommer sluta importera virke och sälja till industrin? Med värdeskapande, är det för aktieägarna eller samhället? - nej varför skulle du tolka det så? Vi är ett bolah/näring och ska optimera resultat båda kort men också långsiktigt. Vi skapar många värden inkl för industrin. Naturligtvis för vår ägare. Vi skapar värden för samhället enligt vår ägardirektiv. Men om vi inte hantera alla intressen i skogen på rätt sätt kommer vi tappa förtroendet i samhället för vår näring och kommer ha svårare att bedriva vårt skogsbruk.

"Skogens tillväxt och brukande i kombination med en avvägd balans av intressen i skogen kommer att avgöra våra avverknings­beräkningar framöver." Vilka intressen syftar ni till? Menar ni till exempel att om skogsindustrin törstar virke så är det ett skäl att öka avverkning? Alla intressen, från intressen i tätortsnära skogar för det lokala samhället, rennäringen, friluftsliv och virket för industrin. Det handlar om att balansera optimalt olika intressen som är ofta lokal och då vill vi leverera så mycket som möjligt virke till industrin i den balansen.

"Det behövs en förståelse för att det nya normala på marknaden är minskad avverkning och högre priser. Efterfrågan kommer att överstiga tillgången och vi kommer ha fler och andra kundsegment för våra produkter framöver." Förståelse hos vem? Vilka andra kundsegment? Är detta en varning till skogsindustrin att de kan räkna med mindre virke?
Förståelse hos alla inkl oss själva i branschen. Nya kunder som vill använda biomassa för andra syften en sågvirke, massa eller energived. Ingen varning. En realitet som vi behöver hantera. Betalningsvilja kommer avgöra.

"Vi utvärderar certifieringen FSC som utgångs­punkt för vårt skogsbruk.
Vi anser att vi i flera skogsbestånd behöver gå utöver FSC med en ”forest plus”-primärprodukt." Kommer ni ställa ökade krav på partners, innebär detta att ni kommer avsätta mer skog?= Ännu mindre framtida avverkning? Vi vill minska avsättningar, tror det står tydligt i artikeln. Att bruka skogen med ökade avsättningar är ingen framgångsrik väg framåt. Vi behöver visa att vi kan bruka skogen i olika syften och olika grader av intensitet.

Hoppas detta hjälper i dina tolkningar.
Lycka till i våra framtida skogar.
Bästa hls och trevlig helg.
Erik

Brorsan  
Guld och skogar skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:

Jag mailade Erik om lite förtydligande:

Hej,

Tack, men jag läser mellan raderna din en viss skeptisk tolkning, eller har jag fel? Jag vill inte starta en lång diskussion men ger några korta svar här. Jag hoppas det hjälper i dina tolkningar.
Se nedan.

"Ansvaret för att balansera alla dessa intressen och optimera värdeskapande, samt att bedriva ett mer varierat skogsbruk, är Sveaskogs fokus framåt." Innebär detta att ni kommer sluta importera virke och sälja till industrin? Med värdeskapande, är det för aktieägarna eller samhället? - nej varför skulle du tolka det så? Vi är ett bolah/näring och ska optimera resultat båda kort men också långsiktigt. Vi skapar många värden inkl för industrin. Naturligtvis för vår ägare. Vi skapar värden för samhället enligt vår ägardirektiv. Men om vi inte hantera alla intressen i skogen på rätt sätt kommer vi tappa förtroendet i samhället för vår näring och kommer ha svårare att bedriva vårt skogsbruk.

"Skogens tillväxt och brukande i kombination med en avvägd balans av intressen i skogen kommer att avgöra våra avverknings­beräkningar framöver." Vilka intressen syftar ni till? Menar ni till exempel att om skogsindustrin törstar virke så är det ett skäl att öka avverkning? Alla intressen, från intressen i tätortsnära skogar för det lokala samhället, rennäringen, friluftsliv och virket för industrin. Det handlar om att balansera optimalt olika intressen som är ofta lokal och då vill vi leverera så mycket som möjligt virke till industrin i den balansen.

"Det behövs en förståelse för att det nya normala på marknaden är minskad avverkning och högre priser. Efterfrågan kommer att överstiga tillgången och vi kommer ha fler och andra kundsegment för våra produkter framöver." Förståelse hos vem? Vilka andra kundsegment? Är detta en varning till skogsindustrin att de kan räkna med mindre virke?
Förståelse hos alla inkl oss själva i branschen. Nya kunder som vill använda biomassa för andra syften en sågvirke, massa eller energived. Ingen varning. En realitet som vi behöver hantera. Betalningsvilja kommer avgöra.

"Vi utvärderar certifieringen FSC som utgångs­punkt för vårt skogsbruk.
Vi anser att vi i flera skogsbestånd behöver gå utöver FSC med en ”forest plus”-primärprodukt." Kommer ni ställa ökade krav på partners, innebär detta att ni kommer avsätta mer skog?= Ännu mindre framtida avverkning? Vi vill minska avsättningar, tror det står tydligt i artikeln. Att bruka skogen med ökade avsättningar är ingen framgångsrik väg framåt. Vi behöver visa att vi kan bruka skogen i olika syften och olika grader av intensitet.

Hoppas detta hjälper i dina tolkningar.
Lycka till i våra framtida skogar.
Bästa hls och trevlig helg.
Erik

Det verkar som Erik läst skogsvårdslagen från 1993 och nu börjar följa den! 31 år senare!

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).