Skördare

Vad för processor eller skördare

13 inlägg 1661 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad för processor eller skördare

Oliver Pettersson  
#839536 Hej! Är ny på forumet men hoppas det går bra ändå.
Jag är ute efter något som effektiviserar arbetet i skogen.
Har tittat på de mesta typer av stegmatare och grejor men behöver lite tips. Jag har en moheda 101 och funderade på att köpa kompisens Naarva och sätta i den men tycker att det skulle bli klumpigt i Upplands steniga skogar och mohedan är nog lite för liten. Just nu lutar det åt en hypro 755hb. Men för samma peng skulle man kunka få en fin skördare, men är dock lite orolig för att en skördare kan behöva mycket reparationer. En skördare har dock mycket bra framkomlighet och därför undrar jag hur framkomligheten är på olika stegmatare eftersom det är fruktansvärt med sten o vattenpölar där jag bor. Jag skulle gärna höra hur ni har gjort och vad jag bör tänka på. Jag skulle gärna se hur en funkar i verkligheten så om någon har en hypro eller liknade runt om eller intil Uppland vore skulle jag gärna åka o titta på den in action.
//Oliver



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad för processor eller skördare

rydet  
#839546 Jag har gått från Niab processor till timberjack 1070 och nu hypro 755hb med fällgrip.
Att köra med stegmatare och huggarvagnen tyckte jag kändes alldeles för klumpigt för att bli effektivt.
Skördare är det bästa i både effektivitet och körglädje…när det funkar , och det är just det som är fördelen med hypron, mycket enklare konstruktion och lättare att hålla igång, dessutom klarar den att stå i några månader under sommaren utan problem. Något skördaren inte kunde stoltsera med.
Nackdelen med hypron är ju att det inte är riktigt samma framkomlighet som en skördare , men ska du skota med traktorn också så kommer du inte undan det.
Sen kan jag sakna det kranhängda aggregatet ibland när man vill plocka några träd och lägga dom längs med vägen eller när man hugger upp nya stickvägar. Men det är inget stort problem.
Sen är hypron dyr som tusan, men det är bra komponenter och hyfsat andrahandsvärde.
Allt är en avvägning ,det finns ingen perfekt allroundmaskin för ett rimligt pris.
Jag vet inte om det hjälpte nåt med mina instick , jag letar fortfarande efter en bra maskinpark men just nu är jag nöjd med hypron .

Användarvisningsbild

Re: Vad för processor eller skördare

Oliver Pettersson  
#839555 Tack för svar! Frågan är ju då om hypron skulle klara mina stenigare marker, kommer din bra över stenar? Det står ju att markfrigången är ungefär 50-55cm men tycker att den ser lägre ut än så på bilder. Är den lika framkomlig som min moheda vagn så är det inga problem. Ett problem kan ju också bli om hypron skulle gå sönder, det är ju väldigt långt till Småland härifrån om man inte kan laga själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad för processor eller skördare

rydet  
#839556 Ja den tar sig fram bra tycker jag, bor i Blekinge med ganska snälla marker men i vinter har jag kört riktigt steniga partier och då får man trixa lite med midjestyrningen för att ta sig igenom dom värsta klämmorna.
Men tar du dig fram med mohedan så är det inga problem med hypron.
Kör en Valtra 6550 och markfrigången är ganska lik på hypron upplever jag, där traktorn kommer fram går också hypron med lätthet.
Men det bästa är om du hittar någon att provköra för det är en annan metodik mot skördare och det passar nog inte alla.
Närheten till service är ju inte att förkasta som du skriver.

Avatar Fallback

Re: Vad för processor eller skördare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839603 Är de gallring du tänker köra eller slutavverkning?
Ska du köra kranmonterad stegmatare behöver du nog tänka om, för att de ska bli lättkört behöver du flytta över kranen till typ ett Jakefäste på traktorn. Vagnen är bara ivägen när du ska komma nära träden.
För att de ska fungera bra är nästan twin trac ett krav, helst på en hitech så du lätt kan växla mellan fram/back/parkerat utan att dra i de vanliga växelspakarna o handbroms.
Kör med 6550 med Jakefäste moheda M65 o en Arbro stroke

Avatar Fallback

Re: Vad för processor eller skördare

maltex  
#839614 Det här är ju också en lösning om man lider av lite för mycket fritid.

Avatar Fallback

Re: Vad för processor eller skördare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839825 När man bara plussar ihop vad prylarna kostar blir de vansinnigt dyrt att bygga på en traktor…
https://www.blocket.se/annons/skane/val ... 1001184820

Användarvisningsbild

Re: Vad för processor eller skördare

JohannesG  
#839826 Om det är kuperat, stenig och blött så skulle jag personligen avråda från traktormonterad kran. Du får en ganska hög maskinvikt för att få bra balans men fördelad på bara fyra hjul, med övervägande vikt på bakhjulen.

Hypro erbjuder nu mera drift på sin 755HB så framkomligheten behöver inte vara ett problem. Men kostar gör det.

Avatar Fallback

Re: Vad för processor eller skördare

maltex  
#839828 Det brukar ju oftast finnas ett original till kopian.
https://solhem9.se/broschyrbank_skogsbr ... 380GHA.pdf

Avatar Fallback

Re: Vad för processor eller skördare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839835
JohannesG skrev:Om det är kuperat, stenig och blött så skulle jag personligen avråda från traktormonterad kran. Du får en ganska hög maskinvikt för att få bra balans men fördelad på bara fyra hjul, med övervägande vikt på bakhjulen..

Har du provat?
Själv har jag inte sänkt min när arbron varit på, de brukar hända vid skotningen 😉

Användarvisningsbild

Re: Vad för processor eller skördare

JohannesG  
#839839 Inte med kranhängt, men med stegmatare och kran i trepunkten. Jag tyckte det blev onödigt högt marktryck innan jag hunnit risa. Och där det är kuperat fick jag se till att ha nosen neråt för vid 60% lutning ville inte fronten hålla sig på marken om denna kördes uppför. Problem när det går upp för att sedan gå ner igen.

Jag upplever montaget på kärra likt (Hypro 755HB) betydligt mer avslappnat att köra, även om det självklart tar mer plats.

Nu är detta självklart inte helt identiskt med ett jakefäste där vikten då hamnar något närmare traktorn. Men ger ändå en viss fingervisning. Du har ju en del extra vikt i fronten på din också.
Senast redigerad av JohannesG ons 10 apr 2024, 07:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad för processor eller skördare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839851 Klar de måste till vikt fram för att för att få ballans , du hänger inte en plog efter traktorn heller utan frontvikter
Patu/keslas kombination i 3p blir betydligt mer baktungt än kranhängd i Jake.
Med twin trac backar jag i princip hela tiden i gallringen o använder kranen för att ballasera sidolut bla
Men är marken mkt kuperad hade jag nog hellre velat sitta i en maskin som kan nivellera hytt o kran för att få en drägligare arbetsmiljö o kraft i kranens sväng

Användarvisningsbild

Re: Vad för processor eller skördare

JohannesG  
#839856 Självklart. Men man tar inte med sig plogen upp i skogen.

Dragkraften var däremot inte ett problem, bra fäste fick man, så länge det bar. Men väldigt gungigt när man klättrade över stenar och vägde på två hjul när framaxeln pendlat ut fullt. I de lägen går kärran mycket mer stabilt.

Klart man backar igenom bestånden, det gör jag idag också. Men när det går både uppför och nerför igen skulle man behöva vända traktorn någonstans mitt på stickvägen med föregående konfiguration.

Att Keslas kombination är mer baktung än Jakefäste med kranhängt är ganska uppenbart. Önskar bara att jag själv förstått det tidigare så jag slapp göra misstaget själv. 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).