sön 07 apr 2024, 21:18#839546
Jag har gått från Niab processor till timberjack 1070 och nu hypro 755hb med fällgrip.
Att köra med stegmatare och huggarvagnen tyckte jag kändes alldeles för klumpigt för att bli effektivt.
Skördare är det bästa i både effektivitet och körglädje…när det funkar , och det är just det som är fördelen med hypron, mycket enklare konstruktion och lättare att hålla igång, dessutom klarar den att stå i några månader under sommaren utan problem. Något skördaren inte kunde stoltsera med.
Nackdelen med hypron är ju att det inte är riktigt samma framkomlighet som en skördare , men ska du skota med traktorn också så kommer du inte undan det.
Sen kan jag sakna det kranhängda aggregatet ibland när man vill plocka några träd och lägga dom längs med vägen eller när man hugger upp nya stickvägar. Men det är inget stort problem.
Sen är hypron dyr som tusan, men det är bra komponenter och hyfsat andrahandsvärde.
Allt är en avvägning ,det finns ingen perfekt allroundmaskin för ett rimligt pris.
Jag vet inte om det hjälpte nåt med mina instick , jag letar fortfarande efter en bra maskinpark men just nu är jag nöjd med hypron .