Sågverk (mindre)

Alaska sågverk

19 inlägg 1751 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alaska sågverk

crosberg  
#837068
$matches[2]
Alaska-sågverk

Hej,
Jag tänkte dela lite bilder och info om hur jag användar mitt Alaska-sågverk (som de kallas i USA). Ett ultra-enkelt och billigt kedjesågverk, som förutom pris har ganska många andra (unika) fördelar.

Jag har en mindre skogsfastighet i Södra Sverige och sågar (tills vidare) mest till eget bruk. Just nu håller jag på med fasadpanel (nybygg) och golvbrädor (renovering av gammalt hus) i gran.

Man kan mycket väl såga första snitt efter en alustege, som man ofta ser folk göra. Jag har själv gjort så i flera år, men använder dock helst lite kraftigare aluprofil nu när jag har sådanna. Dessa ses på bilderna. Sen kör man de efterföljande snitt direkt på stockens plana yta. Stocken behöver inte ligga fast (annatt än vad som krävs för att säkerheten känns okej). Enklast är det at såga okantade plank/brädor (som evt. kantas senare hemma i civilisationen med cirkelsåg eller bandsåg).

Fördelar:
- 100% mobilt, kan bäras i skogen i få delar och transporteras i en personbil
- stockar kan sågas upp där trädet faller, inget behov för att köra ut dem til sågen
- fungar bra med stora stockar
- hur långa stockar som helst (t ex golvbrädor i full längd)
- kan såga upp stora träd t ex i en trädgård i stan
- tar inte upp lagerplats
- billigaste sätt att bli sågverksägare på :-)
- Härligt att jobba ute i skogen
- Sågspån blir kvar på marken när du flyttar til nästa plats
- Och till slut något helt unikt: man uppnår altid samma tjocklek på hela brädan även om stocken vrider sig när den sågas upp(!) Dette kan annars vara ett stort problem på andra typen av sågverk.


Senast redigerad av crosberg mån 18 mar 2024, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Alaska sågverk

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837312 Hur gör du när du kantar brädorna? Så att första kapet blir rakt?

Användarvisningsbild

Re: Alaska sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837315 Samma fråga plus:

Hur många brädor brukar du kanta åt gången?

Kantar man med sågverket ovanpå de okantade brädorna eller med de okantade brädorna ovanpå sågverket?

Användarvisningsbild

Re: Alaska sågverk

crosberg  
#837333 Jag kantar brädorna antingen med en vanlig cirkelsåg (jag har ingen bordsåg) eller med Logosol Solosågen.

Med cirkelsåg blir det en bräda i taget och jag brukar skruva eller klemma på en rak läkt (eller någon annan rak profil) att styra varje snitt efter. Detta går förstås inte jätte snabbt, men det är enkelt og fungerar bra.

Med Solosågen kantar jag 5-10 brädor i taget. De står då sammanpressade på sidan. Detta går lite snabbare (om man ändå vill ha samma dimensioner på brädorna til slut).

Om man endast vill använda Alaska-sågverket, då är det nog bäst att kanta stocken i skogen innan brädorna sågas. Men jag tycker inte detta är effektivt.

Jag förstår tyvärr inte den sista frågan..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alaska sågverk

ljohan82  
#837334 Intressant!

Jag är inne på att skaffa ett Alaska sågverk själv, så tar tacksamt emot några tips!
Vilket märke använder du? Finns det några som är bättre eller sämre?

Vilken storlek på svärd rekomenderar du?
Köpte du aluminiumprofilerna separat? Gillar verkligen den lösningen. 😀

Användarvisningsbild

Re: Alaska sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837338
crosberg skrev:Jag förstår tyvärr inte den sista frågan..

Det verkar ju svårt att kanta brädor med Alaska-sågverket som ligger ovanpå det man skall kanta, men eftersom du använder andra metoder så kan du glömma frågan.

Användarvisningsbild

Re: Alaska sågverk

lv_101  
#837341 Jag köpte billigaste på Amazon förre året (Vevor tror jag), mest för att testa. Nu har jag sågat en del, och det jobbigaste tycker jag är att det är bökigt att ändra på höjdjusteringen. Muttrarna till U-bultarna är väldigt mjuka och rundas lätt, får nog byta dom. Det är väldigt dåligt med plats för verktyg runt om muttrarna, går bara att spänna ett kvarts varv i taget, typ. Siffermarkeringen till höjdjusteringen är oläsbar utomhus, jag har ritat egna streck som syns. Men roligt är det :-)

Användarvisningsbild

Re: Alaska sågverk

crosberg  
#837357 Jag köpte min Alaska-jigg begagnat - märket hetar Royston och är från England. Jag har ingen erfarenhet med andra märken, men rekommenderar absolut kvalité framför billigaste alternativ. Själva jiggen är ju i alla fall billigare än motorsåg, svärd och kedjor.

Jag kör med 25” svärd upp til stock Ø 45 cm, 36” upp til Ø 80 cm och 42” svärd upp til Ø 100 cm - cirka. Kom ihåg at räkna med 10-15 cm til montering i jiggen. Och viktigt att inte klemma på hjulet i svärdet (jag har gjort dette fel ett par gånger i början!).

De kraftiga aluprofilerna fick jag av en kompis - dom användes förr i ett kransystem till at flytta handicapade/äldre människor på ett vårdcenter där han jobbade (og dom skulle bara slängas i samband med en renovering 🙄).

En sak mera jag kanske skal förklara: när jag vill såga jätte långa stockar då sätter jag en stram lina mellan styrbrädorna i varje stockenda, och sen monteras extra underlagsbräda(or) upp til linan i både sidor (med hjälp av kilor och långa skruvar) så att man kan flytta profilerne i ett plan och såga hur långt som helst 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaska sågverk

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837474 Är det bättre att såga med Alaskajiggen än med Solosåg om du har en sån?

Användarvisningsbild

Re: Alaska sågverk

crosberg  
#837490
ATK skrev:Är det bättre att såga med Alaskajiggen än med Solosåg om du har en sån?


Bra fråga! Det är väl lite 50/50 tycker jag. Om det går att komma åt stockarna med traktor och griplastare (och om man har dessa), och om det rör sig om mera än 5-10 stockar, då skulle jag nog köra hem det till Solosågen. Men om stockarna ligger långt från vägen eller är mycket grova, då skulle jag nog gå in med Alaska-jiggen i stället och bära ut brädor.

Min pappa hade redan Solosågen när jag köpte Alaska-jiggen. Jag trodde faktisk bara jag skulle komma att använda den ute hos andra, t ex i trädgårdar, och för mycket grova stockar, och inte i skogen för vanliga granstockar - men så har det blivit nu att jag lika gärna går ut i skogen med jiggen.

Tyvärr har vi bara 4 kW elmotor på Solosågen och jag tycker den sågar långsammare än min MS 660. Med en kraftigare motor skulle Solosågan dock få lite mer fördel.

Min idé med denna tråd är att visa att Alaska-jiggen inte är en leksak, men ett bra alternativ i vissa fall. Många av Er har säkert samma erfarenhet, men jag tror att många fler inte äns ger Alaska-konceptet en chans och tror att det inte fungerar. Så tänkte i alla fall min pappa när han skaffade sig Solosåg, traktor och skogsvagn bara för att såga i fritiden! Visst är det skönt att ha dessa grejor, men på tal om leksaker vs. värdeskapande produktion… då blev pappa ju barnet i denna sammanhang! 😂

Tyvärr har de flesta Alaska-sågverksfilm på youtube gjorts av folk utan tilräckliga kunskaper eller erfarenhet och då får man lätt bekräftat fel idé, tror jag.

Det vore intressant att göre en direkt jämnförelse av produktivitet Solosåg vs. Alaskan eller liknande (kanske Logosol inte skulle tycka om detta!). Eller bara att göra en bra demo av Alaska-sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alaska sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837549
crosberg skrev:
ATK skrev:Är det bättre att såga med Alaskajiggen än med Solosåg om du har en sån?

Tyvärr har vi bara 4 kW elmotor på Solosågen och jag tycker den sågar långsammare än min MS 660. Med en kraftigare motor skulle Solosågan dock få lite mer fördel.

Jag har en 5,5 kW elmotor i mitt Jonsereds-sågverk och den är betydligt starkare än en Jonsered 2095, som också är på 7,1 hk. Den upplevda skillnaden tror jag främst beror på vridmomentet eftersom uteffekten på elmotorn ju är något lägre än uteffekten på motorsågen.

Användarvisningsbild

Re: Alaska sågverk

crosberg  
#840683
1713259593_1dc78362-195d-4975-82d4-802a862d6207.jpeg
1713259593_5cdf48e5-f314-47ad-83a2-53fd860ce259.jpeg
1713259593_756430f5-8466-4d3b-98a6-8784678955f4.jpeg
1713259593_63a03283-18e9-4b3c-b699-f0a11f858f6c.jpeg
Hej, jag delar här lite flera bilder på min Alaskan mill - hur man kan såga upp mycket långa stockar (i princip hur långa stockar som helst).
I detta fall 5,5 m långa stockar som sen skal bli golvbrädor i full längd. Vid hjälp av en stram lina placeras ett extra underlag (kort bräda) för aluprofilerna mitt på stocken. Stockan sågas sen i två steg då profilerna förskjutas en gång längs med stocken. Detta går faktisk ganska smidigt!
Hoppas att denna enkla teknik kan inspirera andra. Jag har just sågat 23 x 5,5 m brädor (plus lite extra kantbrädor) på detta sätt och det var två dagars arbete.
Senast redigerad av crosberg ons 17 apr 2024, 10:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alaska sågverk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840696 Hur tar du dig förbi de fastspikade tvärbrädorna med sågsvärdet?

Användarvisningsbild

Re: Alaska sågverk

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840698
Mangan skrev:Hur tar du dig förbi de fastspikade tvärbrädorna med sågsvärdet?


Jag gissar på att han klyver stocken på mitten och att spiken / skruven då inte går så djupt ner i stocken.

Avatar Fallback

Re: Alaska sågverk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840704 Aha, man klyver på mitten först och sen vilar sågen på den plana ytan.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).