Hej,
Jag tänkte dela lite bilder och info om hur jag användar mitt Alaska-sågverk (som de kallas i USA). Ett ultra-enkelt och billigt kedjesågverk, som förutom pris har ganska många andra (unika) fördelar.
Jag har en mindre skogsfastighet i Södra Sverige och sågar (tills vidare) mest till eget bruk. Just nu håller jag på med fasadpanel (nybygg) och golvbrädor (renovering av gammalt hus) i gran.
Man kan mycket väl såga första snitt efter en alustege, som man ofta ser folk göra. Jag har själv gjort så i flera år, men använder dock helst lite kraftigare aluprofil nu när jag har sådanna. Dessa ses på bilderna. Sen kör man de efterföljande snitt direkt på stockens plana yta. Stocken behöver inte ligga fast (annatt än vad som krävs för att säkerheten känns okej). Enklast är det at såga okantade plank/brädor (som evt. kantas senare hemma i civilisationen med cirkelsåg eller bandsåg).
Fördelar:
- 100% mobilt, kan bäras i skogen i få delar och transporteras i en personbil
- stockar kan sågas upp där trädet faller, inget behov för att köra ut dem til sågen
- fungar bra med stora stockar
- hur långa stockar som helst (t ex golvbrädor i full längd)
- kan såga upp stora träd t ex i en trädgård i stan
- tar inte upp lagerplats
- billigaste sätt att bli sågverksägare på
- Härligt att jobba ute i skogen
- Sågspån blir kvar på marken när du flyttar til nästa plats
- Och till slut något helt unikt: man uppnår altid samma tjocklek på hela brädan även om stocken vrider sig när den sågas upp(!) Dette kan annars vara ett stort problem på andra typen av sågverk.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto