Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Elis76 skrev:Jag skulle säga att det är samfällighetsföreningen som rår över det som är samfällt, inget konstigt i det. Vänd dig till ordföranden i samfällighetsföreningen och be dem ta upp din frågeställning på nästkommande styrelsemöte.
Samfälld mark kan vara: gamla vägar, kvarnplatser, båtplatser, fiskeplatser, lertag, sandtag m.m.
Det är länsstyrelsen som är huvudman för samfällighetsföreningar och det är dit Du kan vända Dig om Du inte vet vem som är ordförande i din samfällighetsförening.
Jag var själv sekreterare vid årsmötet 2023 för den samfällighetsförening till vilken min fastighet tillhör.
Samfälligheter regleras genom lagstiftning.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19731150-om-forvaltning-av-samfalligheter_sfs-1973-1150/
https://www.svenskfast.se/guider/samfallighet/
Mangan skrev:Juridiskt så är marken en samfällighet (jag antar att du får upp ett namn S:xx om du klickar på ytan) och det som står på den tillhör samfälligheten. Alla måste vara överens om man skall göra något! 🙃 Så det är bara att låta träden stå. Om du vet exakt var gränsen är... 🙂
I praktiken... Har vägområdet någon betydelse, det ser inte ut som det är någon väg där i dag. Kan det få betydelse i framtiden? Det finns gott om utlagd vägar som inte används och helt ignoreras. Ibland ritade lantmätaren in spikraka vägar längs gränserna bara för att det skulle finnas något sätt att ta sig från skogen längst bort, och så löstes det mer praktiskt när det fanns behov.
Om det inte finns en väg där, aldrig har funnits och antagligen aldrig kommer att finnas, hade jag huggit tvärs över. Sedan delat vinsten för de kvadratmeter väg som huggits till de andra 8 delägarna enligt andelstalen.
Är det 1 km väg så motsvarar det 0,3 ha ungefär.
LarsLi skrev:Finns ingen förening på denna mark så jag har ingen jag kan kontakta.