Jakt och Fiske

Jaktjuridik

16 inlägg 3819 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Jaktjuridik

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819007 Anta att man köper ett litet skifte på t.ex 25 ha som ingår i ett VVO på t.ex 2500 ha. För jakträttsbevis inom VVO:t kräver föreningen en avgift på t.ex 1000 kr. Kan någon hindra mig från att vak/ smygjaga på mina egna 25 ha utan att lägga någon avgift om man noga undviker att beträda annans mark?

TS
Jakt hos Bengtssons

Re: Jaktjuridik

alias  
Skogsola skrev:Anta att man köper ett litet skifte på t.ex 25 ha som ingår i ett VVO på t.ex 2500 ha. För jakträttsbevis inom VVO:t kräver föreningen en avgift på t.ex 1000 kr. Kan någon hindra mig från att vak/ smygjaga på mina egna 25 ha utan att lägga någon avgift om man noga undviker att beträda annans mark?

Här är endast älgjakten gemensam inom VVO:na medan övrig jakt är enskild. Det verkar dock som att det är vanligare med gemensam småviltsjakt inom VVO norröver.

Som du ställer frågan så är min spontana respons NEJ, såvida det inte avser jakt på en viltart på vilken det är enskild jakt inom VVO:et.

MVH
Alias

vagnmakargården  
#819043 Intressant fråga
Jag anser att viltvårdföreningerna vilar på ett juridiskt gungfly.
På ena sidan har vi lagen om viltvårdsomradesföreningarna och på andra sidan äganderätten.
Finns några rättsfall på området och då har det handlat om älg.
Googla på älgjakt I strid med viltvårdsområde.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819046 Äganderättsfrågan ser inte jag som problematisk. Att gå in i ett VVO eller FVO är ungefär som att skriva på ett avtalsservitut. Man överlåter sin jakt- eller fiskerätt på evig tid eller åtminstone tills VO avvecklas genom upplösning.

#819062 Så är det nog. Ett VVO är fastställt av länsstyrelsen och har en stark ställning. Ändras förutsättningarna möjligen om det är en jaktvårdsklubb som är en lösare sammanslutning?

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819072 En jaktvårdsklubb har mycket svag ställning. De har de rättigheterna som står i kontraktet och kan i en hel del fall dessutom sägas upp i förtid.

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#819078 Intressant frågeställning där jag inte är så säker på vad som är rätt svar, men jag har en gammal kollega som bildade en hel del VVOn som förrättningsman. Han hävdade att de enskilda fastighetsägarna alltid hade sin jakträtt kvar på sin egen mark.
När man kollar i lagen om VVO, och då särskilt §§ 22 - 27, så blir det intressant med frågeställningen i tråden. VVOt har rätt att ta beslut om gemensamhetsjakt för det mesta jaktbara viltet, men då måste det ha gjorts vid stämman och då krävs jakträttsbevis. Har man inte tagit med småviltsjakten i beslutet så tolkar jag som att man har jakträtt, utan kostnad, på sin egen mark för just småvilt eller annat vilt som inte finns med i stämmobeslutet.
Ta inte detta som en sanning, men det vore intressant att veta om någon har djupare kunskaper.

Användarvisningsbild

UTB  
#819085 Jag tycker det är lite dumsnålt att inte betala för att få tillgång till hela marken... Att sitta på sin lilla teg är kanske lagligt men det blir meckigt väldigt fort vid eftersök.

/UTB

UTB skrev:Jag tycker det är lite dumsnålt att inte betala för att få tillgång till hela marken... Att sitta på sin lilla teg är kanske lagligt men det blir meckigt väldigt fort vid eftersök.

/UTB

Det kan det naturligtvis vara beroende på förutsättningarna men det var inte det frågan gällde. Det var närmast principen.

TS

vagnmakargården  
#819118 Gammal artikel från Jakt&Jägare men lagstiftningen är den samma som idag.
https://www.jaktojagare.se/kategorier/n ... -20111010/

#819125 Kommer ihåg det där. Jägarförbundet gick i taket och skulle överklaga åt alla håll. 😀 Att skjuta älg är kanske lite väl provokativt. Men lite bockvak borde de få finna sig i.

TS
Användarvisningsbild

1470  
#819567 Klart att du får jaga på bara din mark bara du följer jakttabellen. Det innebär fritt fram för småvilt men högvilt ger andra förutsättningar då marken är för liten. Du får nog räkna med bråk tex. Vid jakt med hund då drevet kommer att vara stordelen av tiden på grannmarker. Betalar du avgiften blir du medlem och får jaga på vvo. Du kan inte hindra andra att vara på din mark då det ingår i vvo.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819641 Man får inte jaga småvilt heller ”mer än vad marken avkastar”, så om du har viltväxel på en mindre fastighet får du inte jaga mer exvis rådjur än vad din areal föder. Se exvis denna länk:
https://www.jaktojagare.se/fraga-oss/vi ... -min-tomt/

#819650 En av de mest tandlösa regler som finns vad gäller jakt. Vem har blivit fälld för att ha skjutit för mycket på liten mark? Nu gällde artikeln en villatomt. Skiftet som var till salu och väckte frågan var i alla fall 25 hektar.

TS

alias  
Skogsola skrev:En av de mest tandlösa regler som finns vad gäller jakt. Vem har blivit fälld för att ha skjutit för mycket på liten mark? Nu gällde artikeln en villatomt. Skiftet som var till salu och väckte frågan var i alla fall 25 hektar.

Det ska vi nog ändå vara tacksamma för. Om alla skulle se till att ha lite mariginal för att inte bryta mot denna lagstiftning så skulle man ju aldrig kunna sänka viltstammarnas tätheter.

Vet att det gnälldes på vissa håll i närområdet om att vissa individer sköt för mycket när vildsvinen etablerade sig här på 00-talet. Själv konstaterade jag snabbt att man bör vara tacksam mot dem som vill offra sin nattsömn för att hålla efter stammen (grisarna har inte tagit slut än 😉).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).