Motorsåg och handhållet

Kolv 444?

20 inlägg 2176 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Kolv 444?

V65an  
#815421 Satt i en nyinförskaffad Husqvarna 444sg är det rätt kolv i den? Någon med koll som kan hjälpa mig för sågen går inte trots jag gjort allt. Därför vill jag va hundra är det rätt kolv.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kolv 444?

anersimyra  
#815435 Har kolven endast en ring så stämmer det troligen. Men med tanke på det svarta ”böset” som synes finns under/inne i kolven så är åtminstone kolvringen sliten såpass sliten att det läcker förbi ringen.

Användarvisningsbild

Andpers  
#815499 Följande länk visar en skuren 444-kolv:
skogsbilder/image.php?album_id=289&image_id=4665

Hittade länken till bilden i en gammal tråd här på forumet som även den handlar om Husqvarna 444.
TheDvl - Husqvarna 444 startbekymmer

Nu är bilderna på din kolv och den andra kolven inte från samma vinkel, men jag tycker ändå inte att kolvarna ser likadana ut 🤔

Användarvisningsbild

Williamm  
#815500 Gissar att 444 har haft olika kolvar genom tiderna, tidiga med två tunna ringar och sarg runt botten med fönster och en ring med öppna sidor för högre spolportsflöde på senare år.

V65an  
#815501 Då kan det kanske stämma kolven har ju två ringar och en krans runt. Den ena satt ev lite fast men inte helt liksom. Då två frågor, finns dessa tunna ringar att få tag på? Oxå läst någonstans att kolven från 242 passar i 444 är det nån sanning i det blir enklare i så fall😊 Hade ett komp på 7 bar med ett ryck men det kanske inte är hela sanningen kan läcka ändå kanske som anersimyra sa. Nu hänger det på kolven el ringarna och tändspolen allt i förgasaren är bytt. Beställde en tändspole till en 254 kunde visst ev modifiera den att passa. Sågjäkeln ska igång😉

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#815502 När jag relativt nyligen köpte kolvring till mina 44:or så fanns det två tjocklekar att välja på. På de tidiga modellerna var ringen tjockare och den tunnare återfanns förstås på de senare. Min 444 av 1980 års modell har endast en ring och då den tunnaste av ringarna, att 444 skulle ha utrustats med en kolv med två ringar förefaller inte särskilt sannolikt..🤔

Användarvisningsbild

Andpers  
#815505 Om en 444 från 1980 hade endast en kolvring, så hade "med intill visshet gränsande sannolikhet" ingen årsmodell av 444 två kolvringar.
Enligt följande sida så tillverkades 444 mellan 1980 och 1984:
https://www.acresinternet.com/cscc.nsf/ ... enDocument

Vad jag har förstått så tillverkades 444 de sista åren för att uppfylla marknadens efterfrågan. Det var inte en modell man avsåg att vidareutveckla.

Utvecklingen för den storlek av såg gjordes vid den tiden i 133-234-238-242-familjen. Här är en film på engelska om man vill fördjupa sig i ämnet:

V65an  
#815576 Kul film o intr. 👍 Då tillbaka till denna kolv vilken då någon måste ha stoppat i en kolv från vad? Men vad tror ni kan man stoppa i en kolv från en 242 o den fungerar. Och det här med sargen nedtill hur går sågen med kolv som är öppen helt som jag sett kolven är till 242 ex

TS
Användarvisningsbild

Andpers  
V65an skrev:Kul film o intr. 👍 Då tillbaka till denna kolv vilken då någon måste ha stoppat i en kolv från vad? Men vad tror ni kan man stoppa i en kolv från en 242 o den fungerar. Och det här med sargen nedtill hur går sågen med kolv som är öppen helt som jag sett kolven är till 242 ex

I följande inlägg står det att 244 hade dubbla kolvringar, som sedan uppgraderades till en kolvring. Så det kanske är en 244-kolv då:
Avslutat-02 - Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

I det här inlägget visade det sig att problemet berodde på att svänghjulet satt fel. Det kanske kan vara en grej på din såg att kolla, om det nu sitter två kilspår i svänghjulet.
Hepo - Husqvarna 444 med 252 röjsågs cylinder och kolv.

Den första 242:an kom 1987, vilket är 7 år efter att 444 kom. Även om cylinderdiametern är densamma så är frågan om alla övriga viktiga mått är samma? Det måste man väl ha ritningar för att kunna kolla upp.

Hepo  
#815596 Hej det är inte samma mått på kolvbulten mellan 242 å 444,

V65an  
#815605 Tack för alla svar! Har flyttat svänghjulet i de två spåren i p för blå spole även provat det andra men ingen skillnad. Kanske lutar åt att det är tändspolen fast jag har gnista efter spolbyte.. Säkert dålig den oxå. Men det jag reagera på var att sågen fyllde vevhuset med bränsle va då jag börja spåna i att det var nått fel på kolven. Inte lätt när man inte ägt den här sågen o veta vad den gått igenom 🤔Har börjat samla lite på sågar som en kul grej har nu 19 sågar varav 7 är Husqvarna, men vill dom ska surra o gå. Är den här 444 som har bråkat mest för mig.

TS
Användarvisningsbild

Andpers  
V65an skrev:Har börjat samla lite på sågar som en kul grej har nu 19 sågar varav 7 är Husqvarna, men vill dom ska surra o gå. Är den här 444 som har bråkat mest för mig.

Om du samlar på sågar kan du göra som jag, då kastskyddet var trasigt på min då enda 242:a. På Tradera la jag in sökning på Husqvarna motorsåg och gav bud på reservdelssågar med samma kastskydd.

Den först köpta sågen hade dock bara ett struntfel, typ en kabel som lossnat, och verkade mindre använd än sågen som skulle repareras... Så jag behöll den och köpte en till "reservdelssåg" - som även den bara hade ett struntfel.
Det slutade med att jag nu har 3 st 234:or, 2 st 238:or och 3 st 242:or, samt två lådor med reservdelar. Sammanlagt inköpspris är nog dock inte högre än en 550 mark 2, för jag bjöd max 500 kr per såg. 😀

Användarvisningsbild

anersimyra  
#815618 På Tradera finns just nu en 61 practica som påstås vara det enda exemplaret i landet! Det ”generösa” priset är satt till drygt 8.000 för det gamla öket..🤣 i övrigt finns ett par 242 som ”renoverats” på ett mer eller mindre fantasifullt sätt..🤣🤣🤣

Användarvisningsbild

Andpers  
anersimyra skrev:På Tradera finns just nu en 61 practica som påstås vara det enda exemplaret i landet! Det ”generösa” priset är satt till drygt 8.000 för det gamla öket..🤣 i övrigt finns ett par 242 som ”renoverats” på ett mer eller mindre fantasifullt sätt..🤣🤣🤣

För mig blev det 11 inköpta reservdelssågar, alltså sågar som angavs vara trasiga i annonsen, och av dessa fick jag igång 7 till slut. I och för sig går inte alla perfekt, men de går att använda i alla fall. Övriga sågar var ganska risiga, precis som det stod i annonserna 🤣.

Man kan nog säga att de annonser som påstår att varan är skräp åtminstone inte förskönar sanningen. Ibland blir det nästan åt andra hållet. För en köpare är det dock bra, då inte så många vill köpa "skrot" och priset därmed blir lågt. 😀

V65an  
#815623 Haha ja den 61 practican har hängt med några svängar både på blocket o tradera😄 Är väl bara o önska säljaren lycka till 😄

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).