Skogsekonomi

Placera 100 000 sek 231006, avstämning ett år framåt

43 inlägg 9292 visningar 11 följer Svara, dela mm...   

Placera 100 000 sek 231006, avstämning ett år framåt

Robur Clivus  
#813846 Kunde vara intressant med en placeringstråd i dessa volatila tider, förutsättningen är att man har 100 000 sek att aktivera idag, vad väljer man på ett års sikt? Var noga med teoretiskt anskaffningsvärde så kan vi stämma av om ett år, resultatet kommer valuta- och inflationjusteras!

TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Placera 100 000 sek 231006, avstämning ett år framåt

Sjögård 4  
#813850 Menar du att man behöver pengarna om ett år? Då blir det sparkonto.
Behöver jag inte pengarna om ett år, global indexfond.

Robur Clivus  
Sjögård 4 skrev:Menar du att man behöver pengarna om ett år? Då blir det sparkonto.
Behöver jag inte pengarna om ett år, global indexfond.

Förtydligande: Vad ger bäst avkastning på tolv månaders sikt var det jag försökte få fram.

Gissar att du går på global indexfond då, vilken fond och GAV så vi kan köra lite tävling?

TS
Användarvisningsbild

generationsskifte  
#813859 Placerade faktiskt drygt 100 000 sek i fonder nu i somras efter att Södra betalade ut utdelningar, efterlikvid etc.

Men har ingen tidsram på dessa, de få ligga där bland alla andra fonder och aktier.

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
#813860 Mm, saknades nog en bra kick off på tävlingen.
Senast redigerad av Sjögård 4 lör 07 okt 2023, 10:50, redigerad totalt 1 gång.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813900 På eit års sikt, fastrenteinnskot til 5,1% renta.

Användarvisningsbild

Sjögården  
Robur Clivus skrev:Kunde vara intressant med en placeringstråd i dessa volatila tider, förutsättningen är att man har 100 000 sek att aktivera idag, vad väljer man på ett års sikt? Var noga med teoretiskt anskaffningsvärde så kan vi stämma av om ett år, resultatet kommer valuta- och inflationjusteras!

Är en fegis så jag har flyttat likviditeten som jag inte behöver inom ett år till fasträntekonto på just ett år.
Idag ger det som mest 4,35 hos bäst betalande finansbolag med insättargaranti.
Min ordinarie bank hänger inte med på inlåningsräntan så där sitter bara skogskonto och företagskonto kvar.

LesterCGarreth  
#813914 Rolig tävling.

Jag säger fysiskt guld.

1834$ per troy ounce och ca 645 sek per gram just nu. Sen eftersom jag skrev fysiskt så lägger jag till 5% på priset, för det är vad man får ge ungefär.

Eller att man investerar summan i SPUT Sprott Physical Uranium Trust. Just nu har den ett pris på ca 16,90$ per andeln.

Men man kanske bara får göra en gissning?

Användarvisningsbild

SkogsBasse  
#813917 Blanka bostadsbolag
Räntor och att folk vill fortsätta jobba hemma tror jag kommer göra att bostadsbolagen fortsätter att sjunka.

Användarvisningsbild

PetterJ  
#813922 Jag är lite motvals och sätter hälften i bank och hälften i fastighet. Blir en typ av säkring, då de har olika reaktion på ränterörelser.
Så det blir hälften i Swedbank till kurs 200,7 och hälften i Fastpartner D till 53,00 kr. Högre risk, absolut. Som premie är min bedömning att bolagen betalar utdelning på 7% (banken) respektive 9,5% för D-aktien.

ulfgustav  
#813928 I veckan har jag faktiskt placerat drygt 100`i en aktie som som ger bra direktavkastning samt är oförtjänt nerpressad, Diverse fonder är inget som jag diggar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813932 Det høyrest så lett ut, kjøpa aksjer som er billige og så selge èin dei seinare når dei har stege i verdi. Men det er tvertimot. Det er ikkje enkelt. Iverfall ikkje over tid. Profesjonelle fondsforvaltarar har jo problem med og slå eit globalt indeksfond. No er jo kanskje sparinga èin hobby og då er jo enkeltaksjer meir innteresangt enn fond og dersom alle hadde kjøpt indeksfond så veit eg ikkje kva som hadde skjedd. Eg ville iverfall hatt eit globalt fond som grunnmur i sparinga, helst indeks. Når det gjeld enkeltaksjer ville eg ha kjøpt utbytteaksjar, trur det heiter utdelingsaksjar på Svensk. Er motiverande og mota utbytte er vel kanskje ikkje fult så aktuelt no som renta er på veg opp men likevel.

Robur Clivus  
#813997 Personligen snurrar jag kring tre val, Amerikansk tvåårig obligation, ETF URA eller ETF GDXJ, men ska man vinna i den här tråden behöver man tur och lite hävstång så jag går på GDXJ till dagens kurs 31,73 USD https://www.vaneck.com/us/en/investment ... /overview/
Dollar/SEK 10:96. Bubblare är ändå vete termin eller Valmet/Deere 90-talare, lastartraktor med låga timmar.

TS

Robur Clivus  
ulfgustav skrev:I veckan har jag faktiskt placerat drygt 100`i en aktie som som ger bra direktavkastning samt är oförtjänt nerpressad, Diverse fonder är inget som jag diggar

Hade varit intressant med info om vilken aktie men förstår om du vill avstå att avslöja.

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#814003 Jag ser detta såsom en tävling med en avstämning om ett år, var och en måste fatta och ta ansvar för sina egna investeringsbeslut!

Mitt val (fiktivt) Köp av 166.666st aktier för 100.000kr till stängningskursen i fredags på 0,6 kronor.
Aktien är noterat på First North Serstech (SERT.ST)
Senaste slutkurs: 0.60 (0.00), 6 okt 2023
Deras Huvudkontor ligger i Lund, där även forskning är förlagd, tillverkning av hårdvara sker i Skellefteå.
De är verksam inom Explosives
Raman spectroscopy is highly sensitive to the chemicals used in explosives and their precursors, making Raman the preferred choice for bomb squads and law enforcement around the world.

Serstech’s solutions have been designed and developed with the everyday challenges of the bomb technician in mind. The instruments can be operated even with heavy gloves and ChemDash provides all the information and tools needed for further analysis and reporting.
To ensure maximum performance and precision, Serstech develops its own libraries together with partners around the world. All libraries have been created with Serstech’s own instruments, ensuring perfect compatibility and precision.

Serstech works closely with Swedish Defence Research Agency, FOI, which manufactures explosives for Serstech. Serstech’s chemists spend a few days every quarter at FOI’s facilities to add new explosives, precursors and other relevant substances to its libraries. The libraries are enriched by Serstech staff and always include CAS numbers, GHS symbols and other information relevant for the operator in the field.

Serstech holds a permit from the Swedish authorities to manufacture and export substances classified as war material, such as military explosives. Serstech’s explosives library includes military and civilian explosives as well as IEDs and precursors.
Källa Serstech hemsida
https://serstech.com/company/board-and-management/

Serstech handhållna Raman instrument används även för att diagnosticera Narkotiska ämnen, senast så fick de en order på ~10 miljoner från Singapore som även kungjordes. Singapore för en mycket restriktiv narkotikapolitik!
https://youtu.be/fRd4JTUTyng?si=2G5hMEN8PnsEFoBB

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).