Skördare

ØSA 250 Super Eva Pendo

20 inlägg 6725 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ØSA 250 Super Eva Pendo

Friis  
1692130934_1000001809.jpg
Hei, har kjøpt en Super Eva pendo hogstmaskin frå Sverige, like ved Karlskrona. Er det nokon som kjenner til historikken til denne?

TS

Re: ØSA 250 Super Eva Pendo

AKKAMAAN  
#809120 Under 1990-talet så hade ÖSA/FMG relaterade "Alfta Produker" nån typ av ägarandel i Pendo. Pendo blev uppmärksammat som the bästa hosisonteringen av förarplatsen/stolen. Senare tog "Hemek" över ägarskapet och idag är företaget som köpte upp rsterna av Hemek, TigerCat ägare av Pendo-patentet.
Jag tycker du fått tag på ett riktigt bra maskinkoncept som även är uppdaterad med parallellkran 👍

väghultarn  
#809145 Hej. Den maskinen känner jag till, då jag ägde och körde den under Gudrun och Per-stormarna. Skördaren har kört på Domän-verket runt Hässleholm som ny. 1997 byggdes den om i deras verkstad i Lönsboda då man monterade en Loglift 200, ett Sp 551, kraftigare midjelås samt Pendo-hytten. Dom körde den fram till 2003 då dom sålde den till en som hade den och körde i sin egen skog innan jag köpte i Januari 2005.

Användarvisningsbild

Friis  
#809149 Hei, det var artig å høyre frå en tidligere eier. Kan du si noe om din bruk av maskina, kor lenge du hadde den osv.?

Friis

TS
Användarvisningsbild

Friis  
#810737 Det har vore ein oljelekkajse mellom boogiane. Har no lokalisert den til sprekke mot bremsehus, så det blir sveising til helga.

Er det nokon som veit kva type olje og mengde som skal rundt om på maskina?

Er det lett å få tak i deler til denne, eventuelt kor?

Som ein ser på bilder, så erPendo hytta sveisa fast, er det nokon med erfaring med reperasjon av Pendo hytter, eventuelt har deleteikningar?

Friis

TS

AKKAMAAN  
#810747 Oljorna är samma som på ÖSA/FMG 250 från och med serienummer # 3750 på skotaren, OBS 36 liter i bakaxeln.
Det finns inga speciella böcker till 250 Super-Eva på nätet.
Men här har du en länk till alla böcker för ÖSA 250

Oljeschema LÄNK

Användarvisningsbild

Friis  
#810786 Flott, takk. Ramme er vel lik for både hogstmaskin og lassberar?

Kjenner du til noko om Pendo hyttene?

Friis

TS

AKKAMAAN  
#810807 Ramme eller ramen är kortare på Super-Eva men rent mekaniskt är det ganska lika som skotaren.
Har din maskin kvar IPS boxarna och original Monsun-Tison/VOAC minispakar?
Nej, jag har ingen erfarenhet av Pendo. Vet bara att det är TigerCat som äger patentet så jag skulle tro att du får ringa TigerCat i Hede (fd Hemek) om du vill ha hjälp med din Pendo. Tror också Alfta Produkter kan ha resrvdelar då det var med och byggde Pendo maskiner innan Hemek och TigerCat tog över.

Användarvisningsbild

Friis  
#815430 Då er lekkajse på aksel sveisa, øydelagte slangar reparert, og alt av gearolje skifta, nye hyrdaulikkfilter og etterfylt hydraulikkolje. I gjenstår smøring av maskina, så er den klar til bruk.

Koppom har vedlikehaldsdelar til denne.

Legg ved bilder av hytta då eg ikkje skjønar kva dette er: IPS boxarna och original Monsun-Tison/VOAC minispakar?

Bjfr

TS

väghultarn  
#815485 Det är KGK kranstyrning på den HTC/PVC styrsystem.

Användarvisningsbild

Friis  
1699122508_img20231104141153.jpg
1699122502_img20231104163543.jpg
Då er maskin teke i bruk, gjekk bra til å begynne med, fekk felt og kappa ein del tre. Mykje nytt så det gjekk ikkje så fort, men artig. Men måtte avslutte på grunn av sverdet ikkje ville gå tilbake når ein skulle kappe stokkar. Då går sverdet heilt til ytterstilling, og nektar å gå tilbake, før ein opnar klørne og trykker på sag-knappen. Utan belastning på aggregatet fungerar sverdet. Nokon som har vore borti liknande? Aggregat er SP 551 LF III.

TS
Användarvisningsbild

PerMartin  
#822878 hei! har samme problem fant du ut av det?

Användarvisningsbild

Friis  
#823113 Hei, har ikkje gjort så mykje endå, blir prioritert på nyåret. Ka maskin har du? Bjfr

TS
Användarvisningsbild

PerMartin  
#823126 har en Rottne rapid 87mod med 380 c data, fin masking som ikke er alt for stor, får ikke diameter målinga til å fungere har du hatt noen problem med det? står feil i diametertabell eller barkfunksjon i dataen når jeg stater opp, eneste som ikke funker som det skal, irriterende....

Användarvisningsbild

PerMartin  
#823127 og kapping da men leste på forumet her at hvis den sto ik ak (automat kapp) så måtte aggregatet ha to sensorer til sverdet det har ikke aggregatet minn så da kan jeg vel ikke bruke den funksjonen og var vel en grunn til at den stod ute ved felling

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).