Motorsåg och handhållet

Värde 550 mk2

29 inlägg 4584 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Värde 550 mk2

JanO  
#807087 Jag har en 550 xpg mk2 inköpt december 2020. Funderar på att byta bort den och skaffa en annan såg.
Någon som kan upplysa om ungefärligt inbytesvärde?
Kanske ska tillägga, välskött skick.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Värde 550 mk2

ahnders  
#807094 Byt in den hos handlar'n?!

JanO  
#807100 Ja, var kanske det som var tanken.
Men frågan var om hur mycket den kan tänkas vara värd.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#807117 Var beredd på att ”handlarn” troligen inte bjuder mer än en tusing för sågen vilket brukade vara närmast ett standardpris vid den tiden det erbjöds inbyteshandel..🤑👍

Tralsmo  
#807119 För rätt många år sen bytte ja bort min 346 mot en 550mk1. Fick 1500 för 346.
Då var de kampanj så de va nog lite bättre inbytespris.
Anersimyra ligger nog nära.

Idag har ja svårt å fatta va ja skulle me 1500 till när ja hellre kunde behålla 346 å prutat en femhundring på den nya sågen.

JanO  
#807125 Jodå, har själv bytt in nån såg på såna kampanjer. Men tycker att den här är såpass ny att den borde vara värd mer än 1500.
Saken är den att sågen går som ett lass skit, eller rättare sagt går inte alls. Kan råka starta nån enstaka gång, har haft den på verkstad två gånger och dom säger att det är inget fel på den. Så nu börjar jag ge upp med eländet, tänkte att eftersom verkstaden påstår att sågen går bra och att det inte är nåt fel på den, då får dom byta in den för ett bra pris.
Men för 1500 så kan jag med glädje använda sågen som bojsänke istället och efter det aldrig nånsin husqvarna igen.

TS

Tralsmo  
JanO skrev:Jodå, har själv bytt in nån såg på såna kampanjer. Men tycker att den här är såpass ny att den borde vara värd mer än 1500.
Saken är den att sågen går som ett lass skit, eller rättare sagt går inte alls. Kan råka starta nån enstaka gång, har haft den på verkstad två gånger och dom säger att det är inget fel på den. Så nu börjar jag ge upp med eländet, tänkte att eftersom verkstaden påstår att sågen går bra och att det inte är nåt fel på den, då får dom byta in den för ett bra pris.
Men för 1500 så kan jag med glädje använda sågen som bojsänke istället och efter det aldrig nånsin husqvarna igen.

Du tänker helt rätt.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807160 Du kanske ska be verkstaden visa dig hur den ska startas och användas.

tallen100  
#807162 Behöver knappast vara handhavandefel, verkar vara många krångelsågar av den modellen, vad man hört.
Nutidens mcrulloch kanske? 🤔

JanO  
#807163 Jodå, har gått igenom det också. Det har antydits att det är frågan om ett "handhavande fel". Lite märkligt när den har funkat klockrent i 2 år, att det skulle vara ett sånt fel. Ändå märkligare med tanke på att under förra veckan körde jag 4 olika sågar, 2 röjsågar plus en häcksax, och alla startade utan problem. Så jag borde inte vara sån stor klåpare på att starta o köra såg.
Tror största problemet är ny personal på verkstaden, som inte vill lyssna på kunden och bara kan felsöka med hjälp av dator.

TS

zebylon  
1690263311_screenshot_2023-07-25_at_07-24-14_motorsag_husqvarna_550_xpg_mark_ii.png
Det såldes en sån på Tradera i våras.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#807179 Har du, eller verkstaden som första åtgärd monterat ett nytt tändstift? När mina 550 inte startar inom två till tre drag så är det dags att byta till ett nytt även om elektroderna ser helt ok ut. Dra i övrigt aldrig mer än max tre drag i chokat läge även om du inte hört motorn tända, är stiftet dåligt så har du vid det laget en igensurad såg som inte startar på annat än full gas..💦💨🙂👍

JanO  
#807182 Vad verkstaden har gjort kan jag inte svara på, sitter iaf samma stift i när jag hämtar som när jag lämnar. Jag brukar prova 3 olika stift, så då borde risken för defekta stift vara så liten som möjligt.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
JanO skrev:Vad verkstaden har gjort kan jag inte svara på, sitter iaf samma stift i när jag hämtar som när jag lämnar. Jag brukar prova 3 olika stift, så då borde risken för defekta stift vara så liten som möjligt.

Har man ”fiskört” sågen några tankar så kan det påverka startvilligheten i halvgasläget. Lösningen är då att hårdköra sågen i någon minut så bör sågen starta som normalt.

JanO  
#807191 Det märkliga är väl i så fall att sågen har gått klockrent i två år, oavsett körstil.
Och om det är så att sågen måste köras med en speciell körstil för att överhuvudtaget fungera, så är det väl en ganska värdelös produkt från första början.
En såg ska ju bara fungera, utan att ta till en massa husmorsknep

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).