Inomgårdsmaskiner

Slåtterbalk dör vid belastning

4 inlägg 3337 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slåtterbalk dör vid belastning

cola  
#804576 Har en slåtterbalk med en 127cc Briggs & Stratton 550 som går perfekt på tomgång hur länge som helst med olika vartal men så fort man ska koppla in bettet eller drivningen så dör den efter ca 20 sekunder.

Bytt stift, rensat luftfiltret och regulatorn verkar funka som den ska, dock har ja ingen referens hur det ska se ut på denna maskin och hitta ingen info på nätet men allt ser helt ut och verkar funka som den ska, testa även att flytt fjädern i det olika hålen som finns orginal med den enda skillnaden att det den gick ännu kortare tid under belastning i hål 5 och likadant som nu på hål 1-3 (hål 2 orginal) i några sekunder före den dog.

Tändkabel skyddet är i och för sig sprucket men till synes verkar gnistorna vara bra, men kan maskinen faktiskt gå så bra på tomgång om tändkabel skulle vara felet?

Några andra ideer? Vad kan felet vara?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Slåtterbalk dör vid belastning

Rotvältaren  
#804585 Inte bråkat specifikt med den motorn men spontant skulle jag titta lite närmare på förgasaren för det verkar som motorn "tappar bränslet".
Plocka isär och se att flottören öppnar och ger bränsle och att alla kanaler och munstycken är öppna.

Har motorn oljevakt kan det vara ide' att kolla den också.

Användarvisningsbild

Re: Slåtterbalk dör vid belastning

Elis76  
#804587 I mitten av -90 talet blev jag skickad av min dåvarande arbetsgivare till hamnen i Limassol för att undersöka en dieselelektrisk RTG-kran som betedde sig som slåtterbalken i tråden vid belastning. Vi gjorde allehanda prov: gick igenom programvaran, kollade upp strömriktarna inklusive all elektronik, generatorn, kablaget m.m. utan att hitta något som var fel. Strax innan vi var på väg att ge upp och åka hem kollade en av hamnens personal bränslefiltret som visade sig vara delvis igensatt. Efter byte av filter och rengöring av hela bränslesystemet gick kranen som ett gehu.

https://www.liebherr.com/en/aus/products/maritime-cranes/port-equipment/rubber-tyre-stacking-cranes/rubber-tyre-gantry-cranes.html

Användarvisningsbild

Re: Slåtterbalk dör vid belastning

Ängagärdet  
#804589 Förgasarmembranet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).