Skogsnyheter

EU bra för skogsindustrin enligt DI

4 inlägg 1960 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

EU bra för skogsindustrin enligt DI

Torbjörn Johnsen  
#801796 Dagens Industri skriver på ledarplats, med anledning av SDs debattinlägg om Sveriges EU-medlemskap för en tid sedan. Artikeln verkar fortfarande vara öppen så jag länkar:
https://www.di.se/ledare/sd-ar-fel-ute- ... ner-pa-eu/

Enligt Dagens Industri så kommer inte ett EU-utträde innebära "fri hopp & lek" för svensk skogsindustri utan man kommer ändå tvingas anpassa sig till EUs regler. I alla fall om man vill sälja på den marknaden. Det går ju att jämföra med Norge som inte är medlemmar men som behöver anpassa sig till mycket av EUs regelverk om man vill vara med på den här marknaden.

Skogsvaror är Sveriges största nettoexport. 85 procent av skogsvarorna säljs till andra länder och 60 procent går till Europa. EU-medlemskapet innebär mindre administration och kostnader för att exportera, och att Sverige är med och beslutar om lagstiftning på vår viktigaste marknad. Det ska verkligen inte underskattas. Om vi gör en swexit kommer industrin ändå att behöva anpassa sig till alla regelverk, men utan möjlighet att påverka dem. Dessutom kommer företagen att få ökade handelskostnader.


Eftersom Sverige är medlem i EU så kan vi vara med och påverka besluten men det bygger på att vi har aktiva och engagerade politiker. Jag uppfattar att vi ofta är sena på bollen i olika frågor p g a visst medialt och bransch-mässigt ointresse. Den politiska beredningen av olika frågor väcker inte så mycket engagemang och intresse utan det är först när diverse färdigtänkta "vansinnesförslag" presenteras som reaktionerna kommer. Här finns nog mer att göra.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: EU bra för skogsindustrin enligt DI

tallen100  
#801805 Hur det än är så är dom med och petar och lägger sej i allt, det ena dummare än det andra. Och vad kostar inte eländet 👎
uträde snarast vore det bästa👍

Avatar Fallback

Re: EU bra för skogsindustrin enligt DI

isteskog  
#801810 Håller med Tallen!

Avatar Fallback

Re: EU bra för skogsindustrin enligt DI

Engelthon  
#801817 När vi gick med i EU gav jag projektet 20-25år att överleva. Jag hade fel! 🤔

Men jag hade vart fall rätt i att det inte blev bättre 🤣 🤣

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).