Motorsåg och handhållet

Bäst kedja och svärd till HVA 450?

3 inlägg 983 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bäst kedja och svärd till HVA 450?

Träsked  
#801654 Har börjat att kapa en massa björk för eldning och känner att min gamla Oregon "ControlCut" börjar kännas rätt trött efter många filningar. (21BPX064) Har ett Husqvarna 15" svärd och det har inte varit konstigheter med det annars. Kör med en Husqvarna 450 XPG och rapsolja för kedjesmörjning. Det var ett tag sen jag köpte en ny kedja och tänkte att det har dykt upp en massa nya spännande xcut och allt vad de heter. Någon med bra tips? Det blir 99% kapning - 30 kubik björk men torr gran också senare. 🌳 🌲



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bäst kedja och svärd till HVA 450?

anersimyra  
#801669
Träsked skrev:Har börjat att kapa en massa björk för eldning och känner att min gamla Oregon "ControlCut" börjar kännas rätt trött efter många filningar. (21BPX064) Har ett Husqvarna 15" svärd och det har inte varit konstigheter med det annars. Kör med en Husqvarna 450 XPG och rapsolja för kedjesmörjning. Det var ett tag sen jag köpte en ny kedja och tänkte att det har dykt upp en massa nya spännande xcut och allt vad de heter. Någon med bra tips? Det blir 99% kapning - 30 kubik björk men torr gran också senare. 🌳 🌲

X-cut i 1,5 mm är förvisso en utmärkt kedja men kan i vissa lägen vara något för aggressiv för lite klenare sågar. 21 BPX, eller H25 på Husqvarnaspråk är ju annars en synnerligen kompetent kedja med riktigt bra bett..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Hjälp! Bäst kedja och svärd.. Nej - ny maskin

Träsked  
#802422 Nu har det utvecklat sig på det sättet att den gamla 450 Xtorq börjat strula efter endast 15 år. Hinns inte med att felsöka och greja.
:-??
Alltså lite panik, behöver kapa upp många kubik stockar. Vilken husqvarna-maskin ska jag satsa på? Gillar att köra med 15" svärd och mest kapning är det som gäller. 🌲 🌳

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).