Gallring

SÖDRA väntetid

44 inlägg 11777 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SÖDRA väntetid

Urskog90  
#782222 Jag beställde tidigare i höstas en Förstagallring av södra! Dock så kommer dom först till våren, om ens det, kanske till nästa höst till och med! Det kunde han inte svara på!
Och då med en H11 eller 1170!
Så det är nog sista gången jag lejer in dom!
Är det fler som upplever långa väntetider? Eller hur ser det ut? Jag har aldrig varit med om det tidigare! Har dom brist på entreprenörer eller vad är problemet?
Onödigt stor maskin för en Förstagallring också kan jag tycka.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

jannee  
#782227 Svaret är nog att de har väldigt ont om entreprenörer.
Om du gallrar med en H 8 eller en H 11 är nog skit samma, avgörande är hur duktig entreprenören är.
Än viktigare är att virket körs ut med en GALLRINGSKOTARE - det är den som tar plats.
Begär att få se objekt som din eventuella entreprenörs förare gallrat.

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

r93  
#782233
Urskog90 skrev:Jag beställde tidigare i höstas en Förstagallring av södra! Dock så kommer dom först till våren, om ens det, kanske till nästa höst till och med! Det kunde han inte svara på!
Och då med en H11 eller 1170!
Så det är nog sista gången jag lejer in dom!
Är det fler som upplever långa väntetider? Eller hur ser det ut? Jag har aldrig varit med om det tidigare! Har dom brist på entreprenörer eller vad är problemet?
Onödigt stor maskin för en Förstagallring också kan jag tycka.


Grannen har väntat i 14 månader nu på förstagallring, min slutavverkning fick jag tjata och ligga på som attan för att få det gjort detta året, då hade jag väntat i ett år ungefär.

Så något är det..

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

Persimongreger  
#782266 Inte lejt dom för gallring men slutavverkning. Ingen väntetid alls. Tog bara nån månad innan dom kom och utförde jobbet snyggt och smidigt 👍

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

alias  
#782281
Urskog90 skrev:Jag beställde tidigare i höstas en Förstagallring av södra! Dock så kommer dom först till våren, om ens det, kanske till nästa höst till och med! Det kunde han inte svara på!
Och då med en H11 eller 1170!
Så det är nog sista gången jag lejer in dom!
Är det fler som upplever långa väntetider? Eller hur ser det ut? Jag har aldrig varit med om det tidigare! Har dom brist på entreprenörer eller vad är problemet?
Onödigt stor maskin för en Förstagallring också kan jag tycka.


Om köpande företag har ett stort rotstående lager så är det inte konstigt att man får vänta (alternativet är ju att någon annan får stå i kön längre om man själv ska gå före). Jag tycker inte att det borde vara svårt att välja vilken maskintyp eller specifik entreprenör som man vill ha till att utföra jobbet - utav de resurser som virkesköparen har knutna till sig i området - dock kan man få räkna med att vänta längre än annars för att få en viss namngiven resurs att utföra jobbet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

jannee  
#782285 Har inte med väntetiden alls att göra, men har du röjt ordentligt = röjt ned ALLA enbitsträd som ändå ska bort?
Just detta kan vara skillnaden om det ska gå plus eller minus.

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

soffroad  
#782323 Har väntat på slutavverkning sedan i våras med följd att barborren har gått på mer träd än vad det var när jag var med uppköparen och kollade över området......
Inte så kul att få nedslag och mindre betalt pga att de inte kan utföra huggning.
Kommer troligen att gå ur Södra och anlita något annat bolag nästa gång det är dax!
Det var underröjt och vägat redan i Mars...
Mvh Jonas

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782328 Hur ser era kontrakt ut? I det finstilta kan det stå att de har fem år på sig men det är förhandlingsbart som allt annat.

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

soffroad  
#782334 Blev lovad huggning direkt pga barkborreangrepp. Nu har jag inte hört av uppköparen sedan augusti....

Avatar Fallback

Re: SÖDRA väntetid

hfab  
#782384
Urskog90 skrev:Jag beställde tidigare i höstas en Förstagallring av södra! Dock så kommer dom först till våren, om ens det, kanske till nästa höst till och med! Det kunde han inte svara på!
Och då med en H11 eller 1170!
Så det är nog sista gången jag lejer in dom!
Är det fler som upplever långa väntetider? Eller hur ser det ut? Jag har aldrig varit med om det tidigare! Har dom brist på entreprenörer eller vad är problemet?
Onödigt stor maskin för en Förstagallring också kan jag tycka.

Om du inte är nöjd med upplägget, så borde du aldrig ha skrivit på kontraktet.
Din underskrift är ju ett kvitto på att du godkänner affären.

Något som flera skogsägare behöver lära sig idag är att beställa skogstjänster.

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

Sjögården  
#782392 12 mån på gallring är nog normalt i Södras område.Kanske något mer i vissa delar.
Brist på avverkningsresurser i kombination med att barkborre och snöbrott ständigt drar ner takten på avverkningen gör att det bara är att vänta på sin tur.
Ett gyllene tillfälle att förröja och ordna vägar under tiden.Det brukar ändå bli precis innan skördaren kommer.
Dessutom kan man ju fylla på med nästa års gallring redan nu..😉

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

JerryH  
#782400 Nu har jag inte beställt någon gallring separat bara slutavverkningar där den ena även innehöll lite gallring, men båda kontrakten har det klart och tydligt stått att Södra har 2 år på sig att utföra jobbet beroende på hur det passar för Södra. Så vet inte vad som skrivs i gallringskontrakten, men om det står 2 år där med så kan man ju inte direkt bli arg på dem för att det dröjer...

Rent spontant kan man tänka sig att de vill gå över gallringarna någorlunda logiskt med tanke på maskinflyttningar etc och inte bara köra dem efter i vilken ordning de kommit in i systemet. Samt att det gäller ju att det finns entrepenörer tillgängliga..

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

Torbjörn Johnsen  
#782409 Det står ju varje skogsägare fritt att försöka förhandla fram de villkor man önskar. Är det viktigt att få avverkningen gjord inom en viss tid så ska det i så fall finnas skriftligt i kontraktet. Muntliga löften är inget att förlita sig på. Kan man inte få sina önskemål tillgodosedda av en viss köpare så kan man ju alltid prata med fler. Att sälja virke och skog idag borde ju alltid vara säljarens marknad. Men när bolag, sågverk och föreningar bygger fleråriga rotlager så minskar enskilda skogsägares förhandlingsutrymme. Återstår att se om de minskande avverkningsanmälningarna i år kommer att krympa rotlagren eller ej.

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782411 Det finns mycket anmält som inte är kontrakterat för en anmälan är giltig i 5 år. Jag har själv en gallring som har väntat i 13 månader nu.

Användarvisningsbild

Re: SÖDRA väntetid

Sjögården  
#782416 En av mina grannar har som strategi att ringa ner inspektorn för att komma före i kön.
Det fungerar inte och det tycker jag är bra.
Har man bråttom får man ta det innan kontraktet är skrivet eller vända sig till någon annan aktör.
Har för egen del varit oförskämt tydlig en gång på 23 år när slutavverkningen blev godkänd av Skogsstyrelsen med en muntlig uppmaning att - hugg direkt, innan det blir överklagat.
Då kom skördaren inom en vecka.
Och det är jag evigt tacksam för.. 😉

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).