Hema skrev:Min gamla drog jag ut strömmen ur under en blixtrik sommar. När jag skulle koppla in den på hösten så bråkade den med felmeddelande. Så vissa grejer kanske trivs att va igång. Visst den hade nått 10år och va en lågprismodell.
svampbob skrev:Det är är nog 2 kWh/dygn i varmhållning under den kalla årstiden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/l ... el.356681/
Tralsmo skrev:Håller med Elis.
Stäng inte av pumpen. Min erfarenhet är att den som stänger av över sommaren har mer problem än dom som kör på min när de är varmt.
Edit,
Föresten varför skulle dena tråden släckas?
Det är väl intressant info å debatt.
Elis76 skrev:Elektrolytkondensatorer kan gå torra och börja läcka om de står länge utan spänning.
Det var ett vanligt fel på tjock TV:ns tid där elektrolyter i TV-apparaterna som stod i ouppvärmda sommarstugor under vintern gick torra och sedan jäste när de spänningssattes.
Moderna elektrolyter är dock mycket bättre än äldre.
Kretskort till pumpar, särskilt de varvtalsstyrda går lätt på över 15 000 kronor som reservdel.
axwell skrev:Ja visst är frågan intressant, trodde inte att det var möjlig med sånt slöseri, dvs att behöva elda för kråkorna.
2 kWh/ dygn låter för mig orimligt mycket för att hålla kompressorn startklar.
På min gamla bergvärmepump från 1990 har jag för mig att effekten för kompressorvärme var 25 Watt och termostatstyrd.
Var det ovanligt kallt under den perioden när pumpen behövde så mycket som 2 kWh/dygn?
Vad säger fabrikörens representant, stämmer det mot deras datauppgifter?
Vet inte hur luft/luftpumparna är idag men tidigare fanns det flera fabrikat där man inte kunde ställa underhållstemperaturen lägre än 16 grader och är det en sån så förstår jag att du vill kunna stänga den totalt vissa tider.
Jag skulle göra som du föreslår; stänga av den och och vänta några timmar före start nästa gång den skall startas på riktigt.
Tro det eller ej men 2 kWh/dygn är ungefär dubbelt så mycket som min Thermia bergvärmepump från 2020 omsätter under sommarmånaderna när den bara värmer tappvarmvatten.