Avverkning (slutavverkning)

Vattenfall - Olovlig skogsavverkning i Vallentuna

1 inlägg 1975 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vattenfall - Olovlig skogsavverkning i Vallentuna

skogsfredus  
#778191 I Vallentuna norr om Stockholm är vad jag förstått de flesta lågspänningskablar nergrävda sedan många år.
Så icke den korta luftkabel som går till min fastighet, troligtvis pga. snålhet.

Bakgrund:
För ett obekant antal år sedan anlitade Vattenfall en underleverantör som "rensade" runt luftledningen som består av ca 4-5 stolpar mellan den lokala transformatorstationen och min elmätarstolpe.
Vattenfall informerade lantbrukaren som äger marken där stolparna står och la ut avverkningen på en underleverantör som utförde avverkningen.

Underleverantören avverkade ett större antal stora granar på min mark mig ovetandes.
Dvs. Vattenfall underlät att informera samtliga berörda markägare, alltså mig.
Avverkningen var uselt utförd med stora granar fällda huller om buller i ett stort plockepin på min mark och i närheten av min elmätarstolpe. Vissa granar var kapade snett i mindre längder, men huvuddelen endast omkullagda korsvis på varandra.

Till saken hör att vindfällor aldrig någonsin fallit i närheten av elmätarstolpen som på den andra sidan har en större åker. Min lilla skog har ett gott vindskydd av en mindre bergsknalle i den normala stormriktningen. Dessutom är granarna lågt belägna i förhållande till omgivningen i de flesta riktningar frånsett åkern i öster. Alltså, elmätarstolpen står bra till för att slippa viondfällor.

Det tog något år innan jag upptäckte vad som skett och första tanken var att det var stormfällda träd.
Därefter kom coronapandemin och jag blev förhindrad att besöka fastigheten annat än kortvarigt och sporadiskt under några år.

Förra året kontaktade jag Vattenfalls kundservice både muntligt och skriftligt med begäran om att bli kontaktad av ansvarig chef angående incidenten vilket ej skett. Ansvariga på Vattenfall tiger som muren.
Jag upprepade min skrivelse i oktober med samma negativa resultat.

Vattenfall har således:
Försummat att informera markägaren och därmed gjort sig skyldiga till;
Intrång på min mark
Olovlig skogsavverkning
Försummelse att städa upp efter avverkningen och timret har nu förstörts samt skadeinsekter i den lilla trädsamlingen har ökat pga detta.
Försummelse att kontrollera utfört arbete och återigen försummat sin redovisningsplikt till den drabbade markägaren.
Ignorerat mina förfrågningar och skriftliga anklagelser. Dvs. total tystnad.
Återstår polisanmälan och att anlita en bra advokat.

Tips på erfaren advokat och andra synpunkter mottages tacksamt.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).