Gallring

GALLRINGSNETTO?

45 inlägg 15496 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

GALLRINGSNETTO?

jojo72  
#775914 Hej!
Skogsforum kan vara en fantastisk informationskanal online!
Jag har en fråga till de som gjort en första gallring i nutid och undrar vad man kan räkna med att få ut för medelpris netto m3fub (dvs inkl. ev premier, avdrag och kostnader).



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Sunilorblede  
#775915 Från -50 till +150 kr per m3fub skulle jag säga med de uppgifter du lämnat.

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Skogrates  
#776106 Hej!

Jag har inget svar på frågan, men jag ska själv göra en förstagallring i år. Vet dock inte vad jag ska förvänta med i nettopeng ännu. Men jag hoppas bli klokare av att titta på bestånden tillsammans med virkesinköparna.

Men fokuset är skogsvården med bla ett klokt vägnät för framtiden.

Som ovan nämner, är det inte fel att ta fram lite uppgifter om grundytan, höjd, bh diameter osv

Mvh

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Erre  
#776110 Första gallring ska ses som en skogsåtgärd för att gynna beståndet enligt min mening. Blir det minus så blir det. Bara det som står kvar kan ge mer på sikt så är det okej.
Att rovgallra för att få ett plus netto i första gallring är att göra bort sig på sikt.

Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

jojo72  
#776113 Tack för synpunkter! Tror Sunirlordebledes uppskattning mellan -50 och 150 m3fub netto är en bra genomsnittlig uppskattning.

   TS
Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

alias  
#776120
jojo72 skrev:Tack för synpunkter! Tror Sunirlordebledes uppskattning mellan -50 och 150 m3fub netto är en bra genomsnittlig uppskattning.


Har man skog i Södra-land så bör ju inte en förstagallring gå minus med dagens massavedspriser, om det inte är extrema skotningsavstånd eller stort behov av förröjning.

Vad säger bortsättningslistorna att gallring av 0,05 m3fub/stam och max 300 m skotningsavstånd ska kosta efter de senaste årens kostnadsökningar, i spannet 300-350 kr/m3fub?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

generationsskifte  
#776125 Hade Södra för snart 3 år sedan till att gallra och skota med en Malwa cirka 4 hektar förstagallring, priserna var dåliga och det gick nästan ihop sig på kronan. Med efterlikviden så gick jag cirka 6000kr +. Visste att det skulle bli dyrare med en liten maskin men är glad för att jag valde det idag. Det har växt väldigt bra trots två torra somrar. Summa summarum är att gallra så man inte tappar tillväxt, något som jag lyckades väldigt bra med i detta fallet och då hämtar man hem den förlusten ändå.

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Rohdin  
#776130 Var mer noggrann med att trycka på vad för skog du vill ha kvar. Det går nästan alltid att gallra ut en 20-200kr netto / kubik men frågan är ju in man vill ha kvar skräpskogen som då lämnas.

Men är du över 0,05 i medelstam och under 300m i skottningsavstånd med dagens massa priser ska det alltid gå + i mina ögon.

Var mer noggrann med hur det gallras än pris/fub

Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

jojo72  
#776134 I den bästa av världar borde det vara som Rohdin säger. Men hur går det till? Det skulle nog uppfattas som något förmätet om man är med i skogen och anvisar skördaren hur han skalla arbeta?

   TS
Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

isteskog  
#776140
jojo72 skrev:I den bästa av världar borde det vara som Rohdin säger. Men hur går det till? Det skulle nog uppfattas som något förmätet om man är med i skogen och anvisar skördaren hur han skalla arbeta?

Varför då? Det gör jag jämnt när jag sätter bort gallringar. Vill maskinförarna inte lyssna eller att de inte gjort som jag sagt så är de inte välkomna tillbaka till min skog iaf..... 😎

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Sjögård 4  
#776142
jojo72 skrev:I den bästa av världar borde det vara som Rohdin säger. Men hur går det till? Det skulle nog uppfattas som något förmätet om man är med i skogen och anvisar skördaren hur han skalla arbeta?

Vara med kanske inteär nödvändigt men en diskussion och tydlig beskrivning av vad de ska göra måste väl vara ok eller vad skiljer det jobbet från andra där kunden har ett önskemål och får betala därefter?

Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

isteskog  
#776165 Vid gallringar går vi en runda och då visar jag hur jag vill ha det gjort, sen springer jag inte där och är i vägen i onödan..... 😉

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Vedproducent  
#776168
generationsskifte skrev:Hade Södra för snart 3 år sedan till att gallra och skota med en Malwa cirka 4 hektar förstagallring, priserna var dåliga och det gick nästan ihop sig på kronan. Med efterlikviden så gick jag cirka 6000kr +. Visste att det skulle bli dyrare med en liten maskin men är glad för att jag valde det idag. Det har växt väldigt bra trots två torra somrar. Summa summarum är att gallra så man inte tappar tillväxt, något som jag lyckades väldigt bra med i detta fallet och då hämtar man hem den förlusten ändå.

Tillväxt tappar man alltid när du gallrar jämfört med ogallrat. Men du styr kvarvarande tillväxt till dom önskade stammarna och när det gått några år har tillväxten återhämtat sig igen.

Användarvisningsbild

Re: GALLRINGSNETTO?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776172 Jag ska gallra 10 Ha i vinter i "prisdiket". Begärde garanti minst 0-netto och det gick de med på. Så minus ska du inte behöva gå tycker jag nu när massabruken går så bra.

Avatar Fallback

Re: GALLRINGSNETTO?

hfab  
#776184
isteskog skrev:Vid gallringar går vi en runda och då visar jag hur jag vill ha det gjort, sen springer jag inte där och är i vägen i onödan..... 😉

Många maskinförare vill inte ha en "besserwisser markägare" som talar om hur dom ska göra sitt jobb. 🤔

Om jag (även jag maskinförare) någon gång skulle få med en markägare och prata igenom hur det ska huggas, tror jag att jag blivit så glad att jag bjuder på smörgåstårta 😀.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).