Bioenergi

Någon som har erfarenhet av Maga pannor??

10 inlägg 4464 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Någon som har erfarenhet av Maga pannor??

Gtaa  
#773362 Ska bygga nytt pannrum och har tittat på Maga 80 någon som har erfarenhet av en sådan??

TS

Re: Någon som har erfarenhet av Maga pannor??

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773439 Hej inte maga 80 men en maga 50E har jag haft i ca 9 år nu. Ingen koll på hur utvecklingen varit på dessa pannor dom senaste åren, men hittills kan jag väl säga att den sett till priset har varit en bra investering. 1 keramik munstycke och en keramikskål är vad jag hittills bytt. PID regleringen på min årgång av panna har ett lite yvigt insvängningsförlopp men inget som direkt stör mig. Kan tycka att den går onödigt fett i cykler under första timmen tills den hittat sitt driftläge, men sedan tuffar den på.

Användarvisningsbild

Gtaa  
#773574 PID ??

TS

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#773610 PID är förkortning för vilken typ av regulator pannan jobbar med P = proportionell I= integrerade D= Deriverande. Någon djupare förklaring överlåter jag till någon processingengör på forumet🙂 men man kan väl säga att PI regulator är den typ som används mest. Alla moderna pannor har med största säkerhet en PI eller en PID regulator för att styra fläkten så att önskad panntemperatur & i maga pannans fall även rökgastemperatur hålls. Det jag menar när jag säger att maga pannan är lite yvig är att regulatorn är lite grovt justerad. T.ex när man startar pannan så stiger panntempen ganska fort när ladomaten startar, regulatorn överreagerar i mitt tycke på maga pannan och styr ned fläkthastigheten så mycket att det blir dålig förbränning i perioder under uppstartsfasen. När pannan nåt inställd driftstemperatur så stabiliserar den sig och tuffar på som den ska. I mitt fall tycker jag inte det gör så mycket eftersom pannan fungerar väldigt bra när den efter ca 30-40 minuter nått driftstemperatur. Men den kan under uppstarten ryka onödigt mycket under kortare perioder tills den är uppe i full drift. Men min pannan är som sagt 9 år gammal så det kan säkert ha blivit förbättrat sedan dess.

Användarvisningsbild

Gtaa  
#773629 Ok tack för svar!!

TS
Användarvisningsbild

HåkanSj  
Gtaa skrev:Ok tack för svar!!

Hur blev det? Investerade du i en Maga eller föll valet på någon annan?

Användarvisningsbild

Gtaa  
#788099 Hej har inte investerat i någon panna än men pratat med en som har 80 kw panna och 5 m3 acc och han var nöjd, fick ochså löfte om att åka dit och titta men har inte hunnit dit än, ca 20 mil men planerar att åka dit senare

TS
Användarvisningsbild

Pecka80  
#788216 Ja jag har en

Användarvisningsbild

Gtaa  
#788230 Hej
Vad är din erfarenhet av den?

Mvh
Micke

TS
Användarvisningsbild

HåkanSj  
#788318 Intressant javisst, berätta gärna, för och nackdelar 😀

Såg på deras hemsida att de va bra precis 70k för en 80 kW, frågan är hur mycket sämre den är än låt säg en baxi Excellent 50 kW 🤔

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).